• Anonym (Anonym)

PCO - Ägglossning ibland?

Jag har PCO och har väldigt oregelbunden menscykel = troligtvis oftast mens utan ägglossning. Dock så börjar jag funder på om jag vissa månader trotts allt har ÄL och riktigt mens, istället för "PCO-mens". Dessa månader får jag mensvärk och mensen varar i ca 5 dagar och jag blöder rikligt. Min "PCO-mens" brukar vara i 1-2 veckor och då blöder jag ofta sparsamt och har inte ont. 

Tror ni att det kan vara så att jag får riktigt mens och ägglossning de månader jag har mensvärk? 

• Svar på tråden PCO - Ägglossning ibland?
  • Pimpinellan

Ja,kan mycket väl vara så. Även de med jättesällan och totalt oregelbunden mens p.g.a PCO får ibland äl. Vet en som hade mens max 2 ggr per åroch alltså jättesällan äl,men blev gravid på första försöket-de råkade pricka just en sån sällsynt äl.

• gullvivorna

Visst kan det vara så. Så är det för många med PCOS. Jag har själv  PCOS. Brukade ha mens av oklart slag ca var 12:e vecka. Dock så trodde min gynekolog att det var ÄL iaf nästan varje gång mtp att den var regelbunden på sitt egna sätt och jag hade så mkt smärtor när jag hade den. Blev dock gravid vid första månaden utan skydd. Livet är lustigt ibland:) Nu fött barn och min mens började på en gång ( ingen amning) och kommer var 3:e vecka utan smärtor el obehag öht...galet. Så ovan vid att ha mens att jag tycker det är hemskt *asg*

Men som svar på din fundering tror jag absolut det kan vara så att din ÄL kickar in ibland. Hoppas du kan hitta en bra gynekolog som kan hjälpa dig på bra sätt.

• Babybel
    Anonym (Anonym) skrev 2012-08-14 14:16:06 följande:
    Jag har PCO och har väldigt oregelbunden menscykel = troligtvis oftast mens utan ägglossning. Dock så börjar jag funder på om jag vissa månader trotts allt har ÄL och riktigt mens, istället för "PCO-mens". Dessa månader får jag mensvärk och mensen varar i ca 5 dagar och jag blöder rikligt. Min "PCO-mens" brukar vara i 1-2 veckor och då blöder jag ofta sparsamt och har inte ont. 

Tror ni att det kan vara så att jag får riktigt mens och ägglossning de månader jag har mensvärk? 

Klart du kan få ägglossning trots PCO, kanske ska du hålla lite koll med ägglossningstest om du vill vara säker. Finns flera ställen där man kan köpa storpack för en billig penning.
  • Anonym (Anonym)

Tack för era svar. Då kanske det finns hopp trots allt. Har nämligen precis fått veta att jag har PCO och har inte så bra koll ännu. Min gyn är superbra och försöker förklara och stötta, men som alltid så dyker det upp en massa frågetecken när man kommer hem och allt har fått landa. Är hemskt rädd för att jag inte skall kunna få några barn på egenhand, men när man hör att folk har lyckats på egenhand så tänds ju i alla fall hoppet..

Svar på tråden PCO - Ägglossning ibland?