• sinkadus

Costa Rica med spädis

Jag och min man har länge velat göra en längre resa och efter mycket "om och men" tror vi att vi har enats om resmålet, Costa Rica. (fick utesluta Australien p.g.a. kostnaderna). Vi har två barn som i december kommer att vara 3,5 år och 6 månader. Vi har tänkt oss att "ligga still" vid ett lägenhetshotell på östkusten, i Santa Teresa, för att ha möjlighet till vågsurf som min man vill ägna sig åt någon timme om dagen.

Är vi helt galna som tänker oss att åka till CR med ett spädbarn?

Är det någon som varit där som kan tipsa? Råda? Avråda?

Tacksam för all hjälp.     

• Svar på tråden Costa Rica med spädis
  • isolande

Åh vad jag blir avis! Skulle jättegärna åkt till Costa Rica, det ska vara helt underbart!

Vi var på väg, jag och min man, innan vi fick barn, men det tog ju sån tid att ta sig dit om inte biljetterna skulle vara svindyra (31 timmar....). Én sån lång flygresa skulle jag inte palla med med två små barn tror jag. Jag blir dessutom ALLTID magsjuk bara jag lämnar Arlanda, så att göra äventyrsresor med ansvar för barn samtidigt går bort för mig.

Klart ni kan åka, men förbered er på att det blir tufft att resa Glad   

• sinkadus

Du har förmodligen rätt i att det är själva resetiden som blir det tuffa! Själv nojar jag för sjukdomsrisker etc. Vi tänkte flyga Kastrup-Atlanta, och sedan därifrån vidare till San José... Det blir tufft, men vi hoppas att det är värt det!

• isolande
    sinkadus skrev 2012-08-14 22:11:51 följande:
    Du har förmodligen rätt i att det är själva resetiden som blir det tuffa! Själv nojar jag för sjukdomsrisker etc. Vi tänkte flyga Kastrup-Atlanta, och sedan därifrån vidare till San José... Det blir tufft, men vi hoppas att det är värt det!

Tror inte du behöver oroa dig för sjukdomar om ni inte ska ut i djungeln och bo i en djungelby med vatten från en grumlig flod Flört.  Det är ju ett hyfsat modernt land så det finns ju sjukvård om det skulle behövas. Kolla reseförsäkringar och sjukförsäkringar ordentligt innan ni åker. Även vart närmsta sjukhus finns och sådär om du är orolig. Kan lugna nerverna lite.

Hoppas ni får det fantastiskt och berätta gärna hur det var efteråt. Då kanske jag tar tag i mig själv och släpar familjen dit oxå Glad  
  • evaoregon
    sinkadus skrev 2012-08-14 22:11:51 följande:
    Sjukdomsrisker är det som jag också skulle oroa mig mest för.  Jag har inte själv varit där, men jag bor i USA och det är många amerikaner som åker till jsut Costa Rica.

Vaccin mot hepatit A och B rekommenderas för alla.  Malaria förekommer i en del områden och man får ta med sig bra myggmedel för dengue feber finns lite överallt i landet.  

Huvudstaden (som de flesta lär flyga till) har hög kriminalitet så det gäller att vara försiktig där.

http://wwwnc.cdc.gov/travel/destinations/costa-rica.htm
  • sinkadus

Tusen tack för era svar! Bara de lugnar mina nerver

Ni känns uppmuntrande! Vågar knappt berätta detta för mina föräldrar, trots att jag är 33 år, de kommer tycka att vi är helgalna.

Naturligtvis måste vi se över våra försäkringsskydd, kolla upp sjukvårdsmöjligheter och vi ska börja med en "dejt" med vaccinationsmottagningen här i stan såklart. Yngsta sonen säger de har ett skydd via mig så länge han helammas och vi andra får ta våra sprutor. Reseapoteket packas noga.

Vi ska ju vistas mest i Santa Teresa och där sägs det att malaria inte finns i området.     

San José säger alla att man ska lämna fortast möjligt... Det är både kriminellt och dyrt och "kriminellt dyrt"... haha...

• evaoregon
    sinkadus skrev 2012-08-15 21:55:35 följande:
    San José säger alla att man ska lämna fortast möjligt... Det är både kriminellt och dyrt och "kriminellt dyrt"... haha...
    Kriminellt dyrt har jag inte hört utan bara att det är hög kriminalitet där, men det kanske är dyrt också...

Många svenskar åker ju till Thailand med småbarn och där finns ju också t ex dengue feber så Costa Rica lär nog inte innebära fler risker.  Området som har malaria i Costa Rica verkar väldigt begränsat så det kan man nog undvika ganska lätt.

• sinkadus
    evaoregon skrev 2012-08-15 22:03:10 följande:
    Kriminellt dyrt har jag inte hört utan bara att det är hög kriminalitet där, men det kanske är dyrt också...

Det var bara en dålig ordvits av mig...

Du har helt rätt angående Thailand, jag tror att vi vågar åka...  
  • sinkadus

Men usch nu har jag läst på om Denguefeber, och har värsta "ångesten". Det ska vara malariafritt dit vi åker, men dengue vet man ju aldrig med...

• evaoregon
    sinkadus skrev 2012-08-21 20:50:46 följande:
    Men usch nu har jag läst på om Denguefeber, och har värsta "ångesten". Det ska vara malariafritt dit vi åker, men dengue vet man ju aldrig med...
    Dengue feber verkar läskigt.  Det är dock inte ovanligt med dengue i Thailand och många svenskar åker ju dit ändå.  
  • CMM

Låt ungarna växa till sig och spara pengar några år till, då blir resan roligare för alla. Dessutom kanske ni slipper utesluta Australien.

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
Svar på tråden Costa Rica med spädis