• Anonym (på G)

Öppen 4-5 cm, hur lång tid har det tagit sedan?

Hej! Gravid med andra barnet, och har gått med förvärkar ett tag och nu inne på tredje dygnet med värkar. Fruktansvärt segt, var inne på förlossningen 2 ggr första dygnet men bara öppen 2 resp 3 cm då och någon cm kvar av tappen. Idag var det rutinkoll hos barnmorskan och bad henne kolla hur det fortskridit. Nu öppen 4-5 cm och tappen helt utplånad, huvudet långt långt ner. Borde det inte vara på G i det allra närmsta? Eller kan det fortfarande dröja flera dygn till? Erfarenheter/kunskap eftersökes? :) jag är TRÖTT nu efter dessa dygnen, värkar mellan var 5:e och var 20:e minut konstant. Vill bara att det ska dra igång ordentligt.

• Svar på tråden Öppen 4-5 cm, hur lång tid har det tagit sedan?
  • Anonym (Snart barn!)

Det tog en timme från 4 cm till födsel för nummer 2, för ettan ca 5 timmar. Lycka till!

• nozpa

Låter som det var för mig nästan. Fick dock stanna på förlossningen när jag var öppen 4 cm. Hade värkar allt mellan en gång på 10 min och varannan minut. 17 timmar senare kom hon ut. Tack o lov, hade värkar ett par dygn innan.

• E Maria

Med min dotter som e första barnet var jag 5 cm öppen med liten kant kvar klockan 17... Hon föddes 20.16 samma dag...

• Anonym (moi)

jag var öppen 4 cm i två veckor tyvärr så jag ger ingen solskenshistoria om det. ble till slut igångsatt för havandeskapsförgiftning. då tog det 3 timmar från att de tog hinnorna tills jag var mamma.
    Men jag hade värkar vr tjätte minut jämnt och ständigt.

• sussey

Moi - Inte ute efter solskenshistorier, bara efter sanningen! :) förstår att det måste varit sjukt jobbigt.

Tack för svaren hittills!

• MysMamman87

Jag va öppen 3-4 cm och jag hade gått med förvärkar i 3 dagar. De tog hål på hinnan tredje dagen runt 15:00 och 19:51 föddes dottern.

• Anonym (moi)
    sussey skrev 2012-08-14 15:20:44 följande:
    Moi - Inte ute efter solskenshistorier, bara efter sanningen! :) förstår att det måste varit sjukt jobbigt.

Tack för svaren hittills!
    Ja sjukt jobbigt var det. var öppen 1-2 cm en månad innan de satte igång förlossningen. 4 cm 2 v innan.
    Började få sammandragningar väldigt tidigt och höll på att föda i v 28 som de fick stanna upp, sen in och ut från förlossning i tid och otid.
    läkarna trodde inte jag skulle klara mig så länge och sa bara de inte kommer innen v 34 så ska det gå bra.
    s¨från v34 kändes det som övertid då ingen trodde jag skulle gå så länge. men ja, v 38+6 blev jag igångsatt.

=p
  • isolande

Jag tycker att du skall åka till förlossningen NU och kräva att de skriver in dig och tar hand om dig/sätter igång dig, ger dig smärtlindring. Skrik och bråka som fan, du ska ha hjälp, sovdos, vad som helst, för det blir inte roligare att föda barn när man inte fått sova på flera dygn inna.....

Jag sattes igång  efter 4 dygn av regelbundna värkar och jag var helt slut, heeeeelt slut när det blev intensivt. Det vidrigaste jag genomlevt. Ett trauma som jag fått bearbeta länge efter det.

ALLA jag pratat med efteråt, barnmorskor och kuratorer, tyckte att det var omänskligt att ingen hjälpte mig när det gått så lång tid.  

• Anonym (hm)

jag blev igångsatt med första barnet.. fick då cytotec för att öppna mig då..
    vid 11 på fm.. 16.30 forsar vattnet ut MEN jag är bara öppen 1cm knappt!!!!
    kl 9 morgonen efter är jag öppen 3cm...
    kl 16 är jag fortfarande öppen 3cm.. 
    har jättejättejätteont men utan verkan alls!! fick ju värkstimulerande dropp vid 10 tiden ihop med lustgas..
    hela den dagen är helt borta.. sög på lustgasen och sov mellan värkarna.. helt jävla väck! :P
    vid 16 kopplar de bort värkstimulerande droppet och ringer in narkosläkaren för att sätta en eda..
    1a läkaren försöker två gånger men får inte in nålen.. så då ringer de dit en ny narkosläkare..
    det tar 2 försök för honom också.. dvs 3 timmar senare har jag äntligen en eda! fortfarande öppen 3cm..
    kl 22.30 är jag öppen 9cm.. edan tog inte fullt ut så jag fick fortsätta suga på lustgasen..
    kl 23.30 är jag fullt öppen och 00.20 började krystvärkarna, dock svaga sådana så sonen föddes först 03.19 med hjälp av yttre press..

andra barnet gick vattnet spontant i v36+.. hade haft mensvärk dagen innan, (trodde dock jag var förstoppad..)
    kl 8.30 märkte jag att det rann lite.. det var alltså ingen fors denna gången.. börjar få sammandragningar så kl 9 ringer jag förlossningen och får komma in vid 11..
    men bara öppen 1cm nu med och en hel del kvar av tappen... typ 2cm..
    vi åkte hem för att invänta mer rejäla värkar.. vid 17 tiden stod jag inte ut längre, var jättetrött men fick jätteont så fort jag la mig ner.. dvs jag satt upp heeela förlossningen..
    så vi åkte in till förlossningen igen och blev inlagda - fortfarande bara öppen 1cm!
    levde på morfin,bricanyl och citodon den natten, morgonen efter var det helt stilla, inga värkar alls.
    fick åka upp till bb och vänta på värkarna.. kl 16 ungefär drog det igång igen och först vid 19 blev jag undersökt igen och då öppen 3cm! och utplånad tapp! woho.. ner till förlossn igen..
    fick eda vid 20.30 som bara tog till hälften, så lustgasen var med hela vägen denna gången också.
    vid 22.30 var jag bara öppen 4-5cm och värkarbetet hade stannat av pga edan, så de satte värkstimulerande, 00.50 var jag fullt öppen och hade rejäla krystvärkar! 01.05 föddes han! (helt på egen hand denna gången ska tilläggas) hehe..

så har hållt på ungefär 40timmar med varje barn..
    med 1a barnet tog det 9timmar från etablerat värkarbete, och med 2a så tog det 6timmar från etablerade värkar..

eftersom du är öppen så pass mycket så åk in till förlossningen OCH VÄGRA åka därifrån utan en bebis!!
    de kan ge dig bricanyl och sovdos och sedan sätta igång dig om det inte kommit igång av sig självt imorrn bitti!

lycka till! kram! 

• Anonym (Jag)

Första barnet öppen 4cm och därifrån tog det 18 timmar...(Hade värkar i dagara före det... usch)

Andra barnet från 4 cm öppen tog det 6 timmar av helvete usch..

Men jag har värkar långt innan jag ens öppnat mig en cm...smärtsamma sådana!

• Erfdgt

Kom in för att vattnet hade gått vid kl.14.00. Fick värkar vid 19.00. Var öppen ca 4-5cm vid kl.20.30 och 22.45 var första dottern född.

Kom in för att vattnet hade gått vid kl.02.30. Fick värkar vid 04.00. Var öppen ca 4-5cm vid kl.06.00 och 07.50 föddes andra dottern.

Jag lider verkligen med dig, er, som har långa och utdragna förlossningar. Det måsta tära så enormt på krafterna. Ni är fantastiskt duktiga! Jag håller alla tummar och tår för att du snart ska ha din lilla bebis i armarna TS!

• Anonym (sa)
    Erfdgt skrev 2014-07-03 13:06:21 följande:
    Kom in för att vattnet hade gått vid kl.14.00. Fick värkar vid 19.00. Var öppen ca 4-5cm vid kl.20.30 och 22.45 var första dottern född.

Kom in för att vattnet hade gått vid kl.02.30. Fick värkar vid 04.00. Var öppen ca 4-5cm vid kl.06.00 och 07.50 föddes andra dottern.

Jag lider verkligen med dig, er, som har långa och utdragna förlossningar. Det måsta tära så enormt på krafterna. Ni är fantastiskt duktiga! Jag håller alla tummar och tår för att du snart ska ha din lilla bebis i armarna TS!

Ts lär ha fått sin bebis för länge sen! Tråden är nästan 1 år gammal
  • Erfdgt
    Anonym (sa) skrev 2014-07-03 13:14:52 följande:
    Ts lär ha fått sin bebis för länge sen! Tråden är nästan 1 år gammal smile2.gif
    Hahaha se där, missade det totalt! Nåja, det kanske finns andra kämpande mödrar med långa och jobbiga förlossningar :)
  • Erfdgt
    Anonym (sa) skrev 2014-07-03 13:14:52 följande:
    Ts lär ha fått sin bebis för länge sen! Tråden är nästan 1 år gammal smile2.gif
    Kikade nu och den är ju snart 2år gammal till och med :P
Svar på tråden Öppen 4-5 cm, hur lång tid har det tagit sedan?