• dawkins

FB. Dölja inlägg etc. för vissa vänner, går det?

Min morsa skickade en vänförfrågan till mig på Facebook, vilket känns dumt att neka, men jag vill inte att hon ska se vad jag skriver och vad mina polare skriver. Går detta att dölja för vissa vänner? Det kan ju finns flera anledningar till att man vill vara vän med någon på Facebook (en gamal klasskamrat eller kollega kanske som man inte har någon direkt kontakt med i dag), men ändå inte visa upp sitt privatliv. Hur ställer man in detta för dessa "ytliga" vänner? Det måste väl gå?

• Svar på tråden FB. Dölja inlägg etc. för vissa vänner, går det?
  • Henrik 630

Ja, du kan göra custom-grupper så vitt jag vet. Ha en som heter "Familj" t.ex. som du kan exkludera. 

Eller så gör du det för varje post, då kan du manuellt välja vilka som inte ska kunna se. 

• dawkins

Finns det inget enklare sätt att begränsa vissa vänners insyn, så man slipper att göra speciella grupper. Jag orkar inte sitta och kategorisera min vänlista, jag vill bara begränsa vissa vänners insyn, så det helt enkelt inte ser vad jag eller mina andra vänner skriver, finns det inget "proffs" på Facebook som kan ge lite handfasta tips?

• Henrik 630
    dawkins skrev 2012-08-14 17:57:58 följande:
    Finns det inget enklare sätt att begränsa vissa vänners insyn, så man slipper att göra speciella grupper. Jag orkar inte sitta och kategorisera min vänlista, jag vill bara begränsa vissa vänners insyn, så det helt enkelt inte ser vad jag eller mina andra vänner skriver, finns det inget "proffs" på Facebook som kan ge lite handfasta tips?
    Ok, mitt intresse dog när du var för lat för att godta den lösning jag erbjöd, dessutom så letar du efter ett "proffs" på Facebook. Lycka till!
  • Jonssons

Jo, det finns betydligt enklare sätt att begränsa insyn, så du slipper en massa olika grupper. Den vän du vill begränsa insynen, välj under "vänner" "visa alla listor", där kan du den "vännen" begränsad insyn.

• Jonssons
    Jonssons skrev 2012-08-15 12:55:45 följande:
    Jo, det finns betydligt enklare sätt att begränsa insyn, så du slipper en massa olika grupper. Den vän du vill begränsa insynen, välj under "vänner" "visa alla listor", där kan du den "vännen" begränsad insyn.
    Det är ju sjukt att man inte kan redigera sina inlägg när man skrivit något galet ..

Sista raden: "där kan du ge den "vännen" begränsad insyn". ska det vara ..
  • K med lilla E
    dawkins skrev 2012-08-14 16:47:20 följande:
    Min morsa skickade en vänförfrågan till mig på Facebook, vilket känns dumt att neka, men jag vill inte att hon ska se vad jag skriver och vad mina polare skriver. Går detta att dölja för vissa vänner? Det kan ju finns flera anledningar till att man vill vara vän med någon på Facebook (en gamal klasskamrat eller kollega kanske som man inte har någon direkt kontakt med i dag), men ändå inte visa upp sitt privatliv. Hur ställer man in detta för dessa "ytliga" vänner? Det måste väl gå?

Jag tycker tvärtemot dig att det inte alls är konstigt om man avböjer att vara vän med sin mamma på fb.

Jag och min äldsta son var vänner ett längre tag men jag tyckte det var sjukt jobbigt att se allt som han skrev på sina statusar.... Vi pratade lite om det en gång och kom överens om att han skulle ta bort mig som vän, vilket han funderat mycket på men inte velat säga till mig för han tyckte det kändes dumt. 

Vi kan ju dock ändå skicka meddelande till varandra och det tycker jag är bra om vi inte hört av varandra på ett tag och o bara vill kolla så att allt är bra..
Svar på tråden FB. Dölja inlägg etc. för vissa vänner, går det?