• natha

hur mycket är okej att dricka per vecka? (alkohol)

Undrar lite lätt hur mycket ni tycker att det är okej att dricka per vecka.
    5 öl? 10 öl? 15 öl? 20 öl?

Om man exempelvis skulle dricker 

6 st 5,2% öl
    4 st 7,2% öl       
    samt två glas whisky 64% 
    per vecka.

Och man dricker det varje vecka, minst. Är det för mycket då?      
    Sen blir det mer vid speciella tillfällen så som fester, fotbollsmatcher, släktbesök, kalas mm...

Det motsvarar minst 500:- per månad för en person?
    Är det lagom? Eller för mycket? Åsikter?     

• Svar på tråden hur mycket är okej att dricka per vecka? (alkohol)
  • Kärlek84

Jag tycker det är svårt att säga vad som är för mycket. Dels så tål ju alla människor olika mycket alkohol, men framför allt så tycker jag att frågan varför man dricker, väger ganska mycket in.

• natha
    Kärlek84 skrev 2012-08-14 17:28:11 följande:
    Jag tycker det är svårt att säga vad som är för mycket. Dels så tål ju alla människor olika mycket alkohol, men framför allt så tycker jag att frågan varför man dricker, väger ganska mycket in.
  • Anonym

Finns inget lagom som gäller för alla.
    Vi är alla olika individer som fungerar annorlunda.

• Joakim78

Där finns givetvis en mängd som är för mycket. Så länge man inte jagar en fylla är det väl under normala förhållanden. 7 öl i veckan innebär ju att man kanske dricker det tillsammans med måltid. Men 7 öl på samma dag blir genast ett värre scenario.

Däremot är det helt onödigt att dricka alkohol. :)

• plastkotte

Beror lite på, har du små barn? Hur gammal du är samt hur du fördelar alkoholen under veckan. Är det allt på en kväll eller mer fördelat under hela veckan tex. Jag tycker inte att en person som har små barn bör dricka såhär mycket varje vecka oavsett hur det är fördelat. Men är man 25 bast och singel så är det upp till en själv.

• natha
    Anonym skrev 2012-08-14 17:33:00 följande:
    Finns inget lagom som gäller för alla.
    Vi är alla olika individer som fungerar annorlunda.
    bad om åsikter inte lagar ;)
  • Anonym

Just jag tycker att dricka varje dag om så bara en halv är för mycket. Alkohol är till fina middagar, fester mm mm

Missbruk blir det om man MÅSTE ha alkohol vid en viss tidpunkt/dag. Sen har mängden ingen betydelse. Ex. 1 öl på måndagar och att inte dricka 1 öl då skapar panikångest. Är ett missbruk. 

• katalysator

Jag tycker väl att problemet uppstår när man antingen känner att man måste dricka något varje dag, alternativt känner att man alltid måste ta "bara en till" när man har druckit något. 

Sen skulle jag väl absolut känna lite varningsklocka om någon i min närhet drack sådär mycket varje vecka, men jag kommer från en bekantskapskrets där alkohol överlag är ganska sällsynt förekommande. 

• MAN78

På vad sätt är det mycket? Är det kostnaden du funderar över TS?

När jag dricker de mängderna du beskriver så tycker jag det rätt snabbt lägger sig på magen tyvärr.

• Anonym

Väldigt individuellt tycker jag att det är, som andra här i tråden. Skulle min veckokonsumtion bestå av det TS beskriver skulle det vara alldeles för mycket för mig, men för en annan inte vara så illa. Särskilt om man fungerar annars (med jobb, hem, socialt m.m) och kan klara av att vara utan. Mycket av det vi tycker är ok och inte har ju mycket att göra med dom vi har omkring oss, har många nyktra vänner och jämför jag mig själv med dom som är jag mer av en vinkaja på mina max 4 glas per vecka.

5 öl/vecka låter inte som för mycket, 10 låter för mig personligen som lite för mycket om det är varje vecka året runt. Om mer än så låter det som att det är en tidsfråga innan levern tar allvarlig skada.  

• sportpappa

Svaren blir olika beroende på hur alkoholen intas. Är det en öl till middagen på kvällen och kanske ett par glas whiskey sent på lördagen. Då kan jag nog tycka att det är hyffsat måttligt så länge man inte har småbarn.
    Om man däremot dricker en större mängd under flera tillfällen varje vecka och blir berusad så har man ett begynnande alkoholproblem. Om man dricker så ofta så kanske det är dags att skaffa sig lite andra intressen än alkohol.

Drick enbart vid festliga tillfällen och drick med måtta, dvs. så att man klarar sig bra hem och kan vakna på morgonen utan baksmälla.

• natha

Tack för allas svar och engagemang =D

Svar på tråden hur mycket är okej att dricka per vecka? (alkohol)