• Anonym (hårkatastrof!!!)

supertorrt stripigt hår, hjälp!!!

är gravid i v19 och ända sedan jag blev gravid har mitt hår sett ut som ett skatbo!
    det är torrt,stripigt och blir flottigt på 1½ dag..!

jag har haft inpackning ca 1gg/v, redken all soft heavy cream, dvs en riktigt BRA inpackning.
    jag har provat OLIKA sorters schampon och balsam.. haft klåda i hårbotten också!

men så köpte jag kerastase bain riche dermo-calm som hjälper känslig hårbotten och torrt hår- och visst det har hjälpt Otroligt för hårbotten! men håret ser fasen lika risigt ut!
    köpte självfallet också en kerastase balsam lait vital.. för något torrt hår.

Men inget verkar fixa mitt torra hår?
    Efter duschen går det inte ens att dra fingrarna genom håret - SÅ tovigt är det!! :(
    Har ALDRIG haft såhär förrut! (klåda och något torrt hår ja, men inte SÅHÄR)...
    Plus att jag tappar ganska mycket hår fortfarande, särskilt när jag duschar.

Hjälp mig!! Ge mig tips på huskurer eller produkter som är ruskigt bra för ett hår som mitt!
    Jag har ALDRIG haft problem med tovor heller.. vågar inte ens gå till frissan, hon kommer undra va i helvete jag gjort med håret..... FörvånadObestämd  

Har 2 barn sen tidigare och då blev mitt hår FINT, GLANSIGT och jag tappade inget hår alls under graviditeterna, så håret kändes otroligt tjockt också! (har väldigt tjockt i vanliga fall med..) 

• Svar på tråden supertorrt stripigt hår, hjälp!!!
  • Anonym

Olivolja och avokado kan du testa. Finns lite såna huskurer på nätet att hitta.

• Anonym

När mitt hår är hopplöst brukar jag sova med olivolja i. Använder inpackningar så klart, och så har jag alltid i ett leave in balsam efteråt så det går att reda ut. Finns ju även håroljor som man kan ha i efter tvätt.

• Lilia

Så var mitt hår jämt förut. Det som har fungerat för mig är att inte använda shampoo och balsam alls. De innehåller silikon som torkar ut håret och förstör ytskiktet. Istället använder jag asullera (tvättlera) det finns på hälsokostaffären, bor du i Stockholm rekomenderar jag EkoFriSör som ligger på Bastugatan 57 (vid Mariatorget) det är en ekologiskfrisör som bara säljer naturliga produkter utan kemikalier. Hon har väldigt bra tvättlera också.

• Anonym (hårkatastrof!!!)
    Lilia skrev 2012-08-14 21:51:03 följande:
    Så var mitt hår jämt förut. Det som har fungerat för mig är att inte använda shampoo och balsam alls. De innehåller silikon som torkar ut håret och förstör ytskiktet. Istället använder jag asullera (tvättlera) det finns på hälsokostaffären, bor du i Stockholm rekomenderar jag EkoFriSör som ligger på Bastugatan 57 (vid Mariatorget) det är en ekologiskfrisör som bara säljer naturliga produkter utan kemikalier. Hon har väldigt bra tvättlera också.
    tack för tipset, men bor 15mil från sthlm tyvärr ://

jag brukar inte ha såhär annars så tror det beror på graviditeten.. men mindre kul ändå! :/ 

tack för alla era svar!!! 
  • Lilia
    Anonym (hårkatastrof!!!) skrev 2012-08-14 22:03:20 följande:
    tack för tipset, men bor 15mil från sthlm tyvärr ://

jag brukar inte ha såhär annars så tror det beror på graviditeten.. men mindre kul ändå! :/ 

tack för alla era svar!!! 

Du kanske har någon vitaminbrist? Det finns vitaminer för hår och naglar på apoteket. Prata med personalen också och se vad de tycker. Ibland kan man behöva lite extra vitaminer då man är gravid. Hoppas det löser sig!
  • Serendipitet

Eftersom hårbotten mår bra av det schampo du redan har kanske du skulle använda det till hårbotten och sedan komplettera med ett annat schampo till lägderna?

Jag använder "TREsemme" schampo och även deras split end repair i topparna. Sedan använder jag alltid värmeskydd om jag behöver föna håret och en rundborste. Jag tappar med massor av hår nu (några månader efter min graviditet). Det som hjälper mig är att sluta duschen med kallare vatten så att hårsäckarna sluter sig. Jag borstar också håret innan en dusch med spraybalsam för att slippa borsta det vått (sliter av hårstråna då). En lösare fläta kan jag ha till natten. Jag tänkte även börja med kosttillskott.

Hoppas ditt hår snart blir bättre.  

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • MissNora

Marocooan oil när du stylar håret (deras andra produkter är också jättebra) sedan regelbundna hårinpackningar som är anpassat efter ditt hår.

Väl hellre dyrare produkter som passar din hårtyp än billiga och vattnings som du kan köpa på tex Ica.

Svar på tråden supertorrt stripigt hår, hjälp!!!