Hej,
Jag vill bara dela med av min historia.
Vår son har haft problem med vikten sen an föddes, han har aldrig direkt gått ner i vikt men planat ut (Han vägde 5,4 kilo när han föddes så han hade lite att ta av)
Vi har vart på utredningar för hjärta och epilepsi och han har varit sjuk av något virus. Allt har undersökts och allt har sett bra ut.
Jag har i princip gråtit sedan han föddes med all oro över hans dåliga viktuppgång och allt vad det kan vara.
Vi testade alltså ALLT!
Så hamnade vi på Biskopsgården Barn- och Ungdomsmedicin i Göteborg och fick världens bästa läkare Sari.
Hon har vart med genom all autredningar och nu bestämde hon att vi ta prov för födoämnesallergier.
Då var pojken knappt runt 8 månader.
Under inväntan på provsvar som tog 1-2 veckor så var jag på BVC och då visade det sej att pojken för första gången gått ner i vikt. Jag var utom mej av oro och gick hem och bestämde mej för att ändra hans mat. Han hade sedan en månad tillbaka matvägrat. Det gick alltså knappt att få i honom välling, ännu mindre någon mat.
Jag var helt desperat! Jag kunde se mitt lilla vackra barn tyna bort! Så jag bestämde mej för att utesluta mjölk, för han var väldigt gasig och jag själv har varit laktosintollerant.
Jag bytte vällingen mot majsvälling., gröten mot havregrynsgröt och lagade maten blev mosat kött och avokado. Och jag kunde knappt tro det när han åt maten, för första gången på en månbad och han slukade ALLT, han åt så mycket att jag nästan blev orolig för det.
Några dagar senare kom provsvaren och det visade sej att han är glutenintollerant.
Sedan årskiftet 2012, så har dom infört att om två blodprover visar positiv på glutenintollerans så behöver man inte göra någon biopsi. Jag fick även fortsätta ge honom den maten som han åt av nu och vi slapp att provocera tarmarna för provtagningar etc.
Nu är Sebastian 10 månader, vi har en jättelång väg kvar. Vi har varit hos dietist och det är mycket man inte vet sedan innan. Så det kommer ta lång tid att lära sej allt han inte får äta.
I och med att tarmluddet i tunntarmen blir nedbrutet om man påverkas av gluten så har Sebastian inte kunnat ta upp någon näraing, därav dålig viktuppgång. Där med har hans motoriska utveckling försenats.
Tyvärr hittar jag inte mycket information om HUR lång tid det tar innan dom börjar komma i kapp. Det hade vart kul om någon annan vart i samma sits som oss med ett så litet barn som varit intollerant.
För att svara på tidigare inläggi denna tråden.
Glutenintollerans kan aldrig växa bort, det är kroppen som skapar antikroppar mot gluten., det har du hela livet.
Ingen vet säkert hur glutenintollerans uppstår, men det kan komma när som helst i livet. Sebastiam verkar ju ha varit född med intolleransen.