• Falia

Hur länge använder ni bärsele?

Vår lilla tjej är snart sex månader och har kommit in i en "verkligen inte gilla vagnen" fas. Den bärsele vi har är helt oergonomisk och börjar bli för liten för henne (hon väger 9,5 kg). Just nu är det väldigt mkt bärande som blir rätt så jobbigt efter ett tag.

Min fråga är om ni tycker det är onödigt att köpa en ny sele när hon är såpass gammal? Hur länge har ni haft nytta av selen? Vilken sort tycker ni är bäst?

• Svar på tråden Hur länge använder ni bärsele?
  • thebird

Vi har en treåring, bär fortfarande. Vi har en ergo-kopia som såldes på Tradera, oerhört bekväm för både bärare och barn.

• Falia

Hehe, ja då är vår bebis långt ifrån för "gammal" för selen :)  Fick höra från en vän nämligen att det var onödigt att köpa eftersom hon kommer börja krypa m.m

• Irit

Min bärsele, (ergo) köpte jag när dottern var 9 månader, så jag tycker definitivt inte att det är för sent att köpa en ny! Dessutom kan man ju sälja den begagnad sen. Jag använder min fortfarande minst 4-5 gånger i veckan och dottern är 15 månader.

• Toppen9

Har en manduca som jag använde upp till 18 månader med stora sonen.

Mitt tips är att inte köpa nån billig kopia även om det är lockande, de har ju inte gått genom säkerhetstest

• PerG

Vår bärsele (Manduca) används fortfarande till både 2.5-åringen och 4-åringen! ;)... Fast bara i skogen när vi plockar svamp och de inte orkar gå...

• Falia

Irit: jaa det har du rätt i :) kan ju även användas till framtida ev. syskon. Det är svårt att veta med första barnet vad som är onödigt eller inte, speciellt när folk med barn säger ngt till en.

• Kärlek84

Näää inte försent! Tror jag köpte ergoselen när yngsta barnet var runt 6 månader

Min syster lånade den när hon skulle ut och plocka svamp i skogen med sin treåring också  

• Falia

Tack för svaren!
    Toppen9: näe jag har fått nog av vår billiga sele så nästa får definitivt bli en orginal.

Funderar på en Manduca eller Ergo baby, bor i en liten stad där det inte finns möjlighet att prova dessa sorter tyvärr. Vet ni vilken av de som passar bäst på små nätta personer? Är 1.54 å väger 48kg.    

• llotta

Vi har en Manduca och använder den åtminstone varje vecka till dottern som är 16 månader och det tror jag vi kommer fortsätta med länge till (på resa osv är det guld!). Jag tror inte det spelar så stor roll vilken om man är kort, vi har en Manduca för att den ska passa riktigt långa personer bättre än Ergon.

• Cocco

Den stora åkte mycket sele fram till han var ca 3.5 år nu när han är 4.5 åker han bara då och då men mest för han tycker det är så mysigt.
    Lilleman som är 2.5 år åker sele hela tiden och kommer nog göra ett bra tag till. Han är så liten också så det kommer vara gott om plats för honom länge till.

Svar på tråden Hur länge använder ni bärsele?