• Anonym

Tjänstledig (studier) och graviditetspenning

Är sedan en tid tillbaka är tjänstledig 65% och är nu gravid, har ett riskfyllt arbete som jag inom 2månader kommer gå hem ifrån då min arbetsgivare inte kan omplacera mig. Hur blir det med min graviditetspenning? Jag studerar 100%, tar studielån och bidrag från CSN, men eftersom jag inte vill ta så mycket lån så jobbar jag ju ca 8-9 pass i månaden. Kan jag fortfarande få graviditetspenning för de timmar jag inte är tjänstledig trots att jag studerar heltid?

• Svar på tråden Tjänstledig (studier) och graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Dina studier skyddar din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så länge du studerar med studiemedel minst bidragsdelen. Blir man avstängd från sitt arbete har man rätt till graviditetspenning hela perioden fram till 11 dagar innan beräknad förlossning. En ansökan om graviditetspenning måste fortfarande skickas in.

Ansökan om graviditetspenning och blankett om utlåtande från arbetsgivare om omplacering kan skrivas ut från vår hemsida.

www.forsakringskassan.se

Gå till blanketter och intyg, ladda ner blanketter och scrolla ner till Graviditetspenning.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Tjänstledig (studier) och graviditetspenning