Bär omkring på gosedjur och gör ljud?
Min ena innekatt (hona) har börjat gå och hämta två av mina små gosedjur, den ena en liten nalle med typ ris i magen och den andra en liten gosedjurskatt. Varje dag. Sitter jag i tvrummet så går hon in i sovrummet och hämtar först den ena, kommer ut igen, låter och gör ljud och släpper den sen vid mina fötter. Sen går hon iväg, hämtar nästa och upprepar proceduren.
På kvällen när jag lagt mig kan jag höra det där speciella ljudet hon gör, och så hoppar hon upp i sängen och lägger nallen bredvid mig. Sen går hon iväg och hämtar den andra.
Varför gör hon så här? Hon låter lite som när hon löpte förr, men hon är nu kastrerad sen ett par månader tillbaka. Jag funderar på om hon tror/leker att det är kattungar som hon bär runt på, för hon bär dem i nacken, men hon har aldrig haft ungar. Har även funderat på om det är nån jaktinstinkt så hon ska visa mig sitt byte, men hon har knappt varit utomhus heller (hon har aldrig varit intresserad av att vara utomhus) och aldrig fångat ett djur. Hon är två år och för övrigt väldigt pratig av sig.
Nån som kan tala om varför hon gör så här och varför hon börjat med det nu? Är det nån instinkt som plötsligt kickat igång?
Jag vet ju inte om det är meningen att jag ska belöna henne när hon kommer med "bytet" (om det nu ska föreställa ett byte) Min utekatt jag hade förr fick alltid en ostskiva när han kom in med en råtta tex.
jag säger "duktig katt" och klappar henne när hon kommer med dem, men jag vet inte om det är det hon vill, vara duktig som hämtar eller vad handlar det om?