• FinastE2010

eye q till 2,5 åringar, hur mycket ger ni?

Hej!

Undrar om man ska följa anvisningarna på eye q flaskan även till små barn (2,5 år)? Ska man ge 3 tsk i början som det står eller ska man ge 1 tsk? Hon på hälsokostbutiken sa 1 tsk för så små barn och att 3 tsk som det står att man ska ge i början är avsedda för lite äldre barn? Så jag har ju inte vågat ge mer än så.

Men har för mig jag fick höra av ngn annan man ska ge 3 tsk så vad stämmer egentligen? Vill ju inte överdosera..

Hur lång tid fick ni innan ni såg ngn effekt och på vilket sätt märkte ni det?

Min son har bara ätit det ett kort tag nu. Och jag vet inte om det är slumpen eller vad men han har i flera månader inte kunnat sitta still en sekund på tunnelbanan och nu ett tag efter jag gett eye q så har han suttit still på sätet 2 ggr på raken. Kanske låter löjligt men det är helt otroligt! ;) Men det återstår att se om det förblir så, hehe. :)

• Svar på tråden eye q till 2,5 åringar, hur mycket ger ni?
  • Emmahoglund

Bra fråga!
    Jag undrar samma sak fast för min dotter som är 1,5 år.

Jag funderar på att köpa kapslarna. Jag tycker att det låter mycket att ge 6 stycken kapslar/dag. (iofs bara första månaden)

Har du köpt flytande på flaska?

Kul att du har märkt skillnad.

Sorry att jag hoppar in i tråden utan något bra svar/tips. Är bara väldigt nyfiken...

• Little Ms Chatterbox

Hej!

Om ditt barn tar mängden och att du ser effekt av det så kan du gott ge maxdosen. Små barns hjärnor utvecklas så mycket fortfarande och behöver i regel den mängden Omega som det blir av 3 tsk/6kapslar.

Omega går inte att "överdosera" Det är bara som om man äter riktigt mycket fisk, (och rapsolja som också är Omega-6 rik på samma sätt som jättenattljusolja). Eskimoerna och andra naturfolk har gjort det i urminnes tider, där den huvudsakliga födan består av fisk.  
    De biverkningar man har sett är att Omega-3 är något blodförtunnande och laxerande, så ger du din son 3 istället för 2 tsk Eye Q om dagen så kommer han kanske bli något lösare i magen.
    Den blodförtunnande effekten är inte mer än att det kan vara lättare att få ut en droppe blod om man ska ta ett CRP i fingret. Inför planerade operationer rekommenderar man att avbryta Omega-3 intag ca 3 veckor före. Omega-6 är inte blodförtunnande.

Läs gärna min Omegatråd, länk i sidfoten. Om ni undrar över något eller vill se vad andra skriver om sina erfarenheter om Omega.
    Jag är inte alls förvånad över den effekten som du har sett hos ditt barn. Omega är väldigt bra!

Om det är något som ni undrar över så fråga, jag svarar om jag kan!Solig

• Caridad

Vår sexåring får 3 st per dag och treåringen får 2 om dagen. Sexåringen har aspergers/adhd och minstingen har ingen diagnos men eye-q är ju "alltid" positivt ;)

Vi pratade med en naturläkare innan vi bestämde dosen.

{#emotions_dlg.flower}

• Caridad
    Caridad skrev 2012-08-27 20:17:52 följande:
    Vår sexåring får 3 st per dag och treåringen får 2 om dagen. Sexåringen har aspergers/adhd och minstingen har ingen diagnos men eye-q är ju "alltid" positivt ;)

Vi pratade med en naturläkare innan vi bestämde dosen.

{#emotions_dlg.flower}
    Slarvade lite i läsningen och ser nu att du ger droppar. Jag ger tuggisar ;)

Svar på tråden eye q till 2,5 åringar, hur mycket ger ni?