• NochA

Renovering & homestyling

Nu är det dags att försöka fixa till mitt gamla hus och sälja det. Så jag behöver lite hjälp och synpunkter på renovering och homestyling

Vi har haft huset uthyrt ca 1 1/2år och nu har vi satt igång att renovera det.

Jag undrar lite vad man ska satsa på?
    Det finns inga större pengar till detta projekt och huset kommer att vara tomt vid fotografering.
    Är det bättre om det finns möbler i huset? Vad för några möbler i så fall?

Vad ska man tänka på när det gäller renovering/uppfräschning?
    Ljusa färger har jag förstått är att föredra, te.x ljusa tapeter eller vitmålade väggar och sen lite gröna växter och nån färgklick (kudde, matta eller nåt)

Tacksam för tips & råd!
    Har tänkt lägga ut bilder allt eftersom. Nu är det ingen större mening dock eftersom att det ser för j-vlig p.g.a att hyresgästerna har förstört en hel del

• Svar på tråden Renovering & homestyling
  • Ramborg

Måla väggarna vita. Putsa fönsterna inför visningen. Möblerna är till för att markera funktionen av rummen. Får det tex plats en dubbelsäng i sovrummet ska där stå en dubbelsäng så det syns. Rummen ser större ut på bild med möbler än om de är helt tomma. Men ställ inte dit för mycket möbler så det känns trångt på visningen.

Ikea har tre månaders öppet köp... så det enda du behöver betala i slutändan är gröna växter och målarfärg.

42.
  • NochA
    Ramborg skrev 2012-08-14 23:28:47 följande:
    Måla väggarna vita. Putsa fönsterna inför visningen. Möblerna är till för att markera funktionen av rummen. Får det tex plats en dubbelsäng i sovrummet ska där stå en dubbelsäng så det syns. Rummen ser större ut på bild med möbler än om de är helt tomma. Men ställ inte dit för mycket möbler så det känns trångt på visningen.

Ikea har tre månaders öppet köp... så det enda du behöver betala i slutändan är gröna växter och målarfärg.
    Men om man packar upp möblerna, vissa behövs ju skruvas ihop.. då kan man väl inte använda öppet köp??

Vi ska absolut putsa fönster och städa!
    Vi håller på och målar vitt/tapetserar med ljusa tapeter
  • Ramborg

Man får skruva ihop möbeln och ställa den på plats, och sen ångra sig. "Det blev inte som jag tänkt, jag vill lämna tillbaka". Möbeln ska vara oanvänd och du ska spara originalemballaget. Så öppna alla kartonger försiktigt, och tänk på hur det var packat i kartongen så du kan få ner alla delar.

42.
  • NochA
    Ramborg skrev 2012-08-15 13:58:59 följande:
    Man får skruva ihop möbeln och ställa den på plats, och sen ångra sig. "Det blev inte som jag tänkt, jag vill lämna tillbaka". Möbeln ska vara oanvänd och du ska spara originalemballaget. Så öppna alla kartonger försiktigt, och tänk på hur det var packat i kartongen så du kan få ner alla delar.
    Ok, ska tänka på detta. Tack för tipset!
  • NochA

Vi är igång med renoveringen. Har hittills fixat och tapetserat ett stort sovrum på övervåningen och målat ett allrum på övervåningen.

Fler tips på homestyling/homestaging?

• mamma smurfen

Har jag fel...

Men har för mig att ALL kostnad kring en försäljning av fastighet är avdragsgill på vinsten?

(till å med flyttstäd och flyttfirma)

Dvs... hyr in en "homestylist" som möblerar upp hemmet  för er inför fotografering och visningarna.

Så gjorde min sambo när han skulle sälja sin lägenhet, kostnaden var då 10tkr, som han sedan drog av på reavinsten( har för mig det heter så iaf)

Er mäklare vet säkert någon som kan hjälpa er med det.

• NochA
    mamma smurfen skrev 2012-09-10 11:42:54 följande:

Har jag fel...

Men har för mig att ALL kostnad kring en försäljning av fastighet är avdragsgill på vinsten?

(till å med flyttstäd och flyttfirma)

Dvs... hyr in en "homestylist" som möblerar upp hemmet  för er inför fotografering och visningarna.

Så gjorde min sambo när han skulle sälja sin lägenhet, kostnaden var då 10tkr, som han sedan drog av på reavinsten( har för mig det heter så iaf)

Er mäklare vet säkert någon som kan hjälpa er med det.

Vi kommer tyvärr att gå med förlust
    Om det inte sker ett mirakel vill säga!

Nu försöker vi bara att minska förlusten så mycket som möjligt genom att piffa till huset.
Svar på tråden Renovering & homestyling