• stickkontakt

Kinesisk mat

Om man köper till exempel wokade grönsaker på en kinakrog så brukar man få grönsaker med någon slags sås, en blank mörk sås. Vad är detta för sås? Kan man göra den själv?

• Svar på tråden Kinesisk mat
  • stickkontakt
    MikuAndSaraLi skrev 2012-08-14 22:46:30 följande:
    Soya?

Nej, inte soya. Kanske innehåller den soya men den är tjockare och genomskinligare.
  • Lilia

Menar du ostronsås? Tycker du ska fråga nästa gång du köper kinamat.

• stickkontakt

Jag har inte köpt kinamat på flera år och har inga planer på att göra det heller så det blir svårt att fråga Ska googla på ostronsås och black bean sauce och se om det kan stämma.

• Lacey

Väldigt vanligt att woka grönsaker i ostronsås. Är ju soya och andra kryddor i med så klart.
    Föredrar dock black bean såsen själv.

Är det någon speciell rätt du vill försöka dig på?

• stickkontakt

Ja, är sugen på tex wokade grönsaker, såna man brukar få på kinakrogar. Tror de brukar innehålla broccoli, pak choi?, morötter, purjo och liknande. Det kan man ju ta lite vad man gillar men jag vill ha den där såsigheten och speciella smaken. Tyvärr har vi speciella matkrav i familjen och jag vågar inte köpa färdig mat, vill veta vad som finns i och hur det hanterats. Annars hade ju take away varit perfekt.

• Lacey

Finns massa olika goda varianter att göra, min favorit just nu är en variant med mörk soya och ingefära.

Skulle rekommendera att åka till en bra asiatisk livsmedelsaffär och botanisera!

• stickkontakt
    Lacey skrev 2012-08-14 23:11:32 följande:
    Finns massa olika goda varianter att göra, min favorit just nu är en variant med mörk soya och ingefära. Skulle rekommendera att åka till en bra asiatisk livsmedelsaffär och botanisera!

Har du ett recept att dela med dig av? Någon bra sida med recept? Är grymt sugen på asiatiskt men är dålig på att laga det.
  • Lacey

Just det med soya och ingefära är ett recept jag experimenterat fram själv efter resor i Asien. Jag är inte så mycket för recept och lagar mat lite på känn
    Om du googlar finns det mycket bra recept, de brukar även ha recept i de asiatiska livsmedelsaffärerna och kunna komma med tips och råd!

www.tasteline.com/Recept/kinesiska_bladgronsaker_i_ostronsas

• MissUnderstood
    Det här receptet på wokade nudlar med fläskkött brukar smaka precis som sådan sås man får på kinakrogen. Det innehåller bland annat ostronsås, hoisinsås, sesamolja, soya mm. Vi gör det ofta hemma eftersom det är så dyrt med kinamat på restaurang.
    Vill man inte ha nudlar i så går det bra att göra bara grönsakerna och såsen med kyckling, fläskkött, lövbiff eller vad man nu vill ha, och servera med t ex ris. Grönsakerna baserar jag på vad som finns hemma, så där kan man välja det man gillar bäst.
    En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
Svar på tråden Kinesisk mat