• Anonym (LedsenOchRädd)

Försvinner Likfläckar?

För snart 3 veckor sedan dog min mamma. Hon dog i sömnen och hittades inte för ens 12 timmar efter dödsfallet. Min mamma som alltid sover på mage hade ju så klart blivit helt blå i ansiktet. Nu är jag jätterädd att hon ska se jätteotäck ut när vi ska gå och titta och säga farväl till henne en sista gång. Är det någon som vart med om liknande och vet om likfläckarna försvinner eller blir mindre tydliga och ifall begravningsbyrån är bra på att sminka så att eventuella fläckar inte är så tydliga?  Hon fick också genomgå en obduktion eftersom hon dog oväntat 43 år gammal utan att någonsin vart sjukare än en förkylning.  Så jag är också rädd att det ska synas att någon skurit i min mamma. Gör dem som i USA där dem skär bort skallen så att hon har ett stort uppskuret "sår" över hela huvudet? Behöver verkligen svar så att jag kan vara lite förberedd på vad jag kommer se.

Jag har både psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar som gör att jag verkligen inte vågar ringa begravningsbyrån, sjukhuset där obduktionen gjordes eller till nån släkting och fråga.

Jag vill verkligen se min mamma en sista gång. Måste få hjälp att inse att hon faktiskt är borta. Men det är svårt och läskigt.   

• Svar på tråden Försvinner Likfläckar?
  • Guld Nougat

Begravningsbyrån är duktiga på att snygga till de döde så att de ser naturligt fina ut. Dvs ta bort likfläckar och skavanker.

• Anonym (lugn!)

Du behöver inte vara orolig alls. Du kommer inte att se några som helst "sår" efter obduktionen nånstans. Nu har jag själv visserligen föredragit att få se mina anhöriga så nära den tidpunkt de avlidit som möjligt, men det har snarare med andra saker att göra, som t ex att ansiktet sjunker ihop en aning o så. Jag var dessutom med när min mamma dog (försökte rädda henne men lyckades inte...) så jag ville väl också på nåt vis försäkra mig om att hon verkligen inte fanns mer...

Och du! Begravningsbyrån är jättebra på att fixa o ordna till våra bortgångna anhöriga, så du ska se att din mamma är jättefin. Hjärta Var däremot beredd på att hon kanske är blekare än vad  hon var när hon levde. Stor kram till dig! Det är inte lätt att mista sin mamma knall o fall, o i en relativt ung ålder (både hon o du antar jag). Jag har varit i din sits jag med, och tro mig, man kommer igenom det, även om det är väldigt väldigt jobbigt o livet aldrig mer blir sig likt...

• Anonym

Kopiera det du skrivit här och Maila till begravningsbyrån och be om att få svar via mail, eller känns det också svårt? Beklagar verkligen din förlust :( Kan tyvär inte svara på fråga dock.

• Anonym (dino29)

beklagar sorgen
    om du skriver ut adress så kanske någon här i tråden
    har möjlighet att kontakta begravningsbyrån och fråga åt dig
    kramar

Svar på tråden Försvinner Likfläckar?