MaryCaroline skrev 2012-08-16 00:22:18 följande:
Har också blivit antagen till en distanskurs vid Uppsala universitet. Man måste tydligen närvara vid registreringen och på tentan, i alla fall på kursen jag blivit antagen till + att man måste vara på registreringen för att köpa kompendium. Hade kontakt med läraren för ett bra tag sedan och berättade att jag inte kan komma och frågade om det går att lösa på något annat sätt, tex att jag betalar för kompendiet och om jag kan bli registrerad ändå och genomföra hela kursen hemifrån. Fick fan inget svar överhuvudtaget! Dålig stil. På andra universitet har det alltid gått att lösa om man inte kunnat komma på någon obligatorisk träff...
Jag tycker att systemet faller med så kallade distanskurser när de har obligatoriska träffar...Lol? Eller så kanske man läser kursinformationen lite nogrannare innan man söker till kursen?
Om man inte kan komma till en obligatorisk närvaro, som
vissa distanskurser har, så söker man en distanskurs som inte har några obligatoriska träffar alls. Svårare än så är det inte. Det står i kursinformationen svart på vitt om en kurs har någon obligatorisk träff eller inte. Då är det bättre att man kontaktar läraren ifråga
innan man söker till kursen från första början och frågar om det går bra att man inte kommer på uppropet.
-----
TS, i de flesta fallen så går det bra om du kontaktar läraren, men jag kan inte lova någonting. Hoppas det löser sig för dig.