• Anonym (vegetarian)

Pharbio Omega-3 Forte 1000mg 70% till gravid?

Anonym eftersom graviditeten är hemlig än så länge

Jag är i vecka 15 och jag är vegetarian. Precis i början av graviditeten köpte jag ovannämnda Omega-3 och åt tills jag talat med min BM som sa att det inte var nödvädigt? End of discussion.

Men i alla fall.. Den där burken ropar på mig och jag läser mig BLINDpå allt vad gäller fiskolja.
    Vad jag förstått innehåller denna produkt FISKOLJA och INTE FISKLEVEROLJA vilket ska vara onyttigt för gravida.
    Nu står det visserligen på burken att den rekommenderas till gravida, men hur ligger det till, egentligen?

Någon annan som "forskat" på just denna Omega-3 och vet läget?

En fråga till, det sägs att fet fisk en gång i vecka räcker under graviditet, borde det inte rimligtvis även räcka att ta kosttillskott en-två gånger i veckan då, istället för varje dag?

Bifogar en burk på "min" olja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-19 13:09
    Problemet är att jag är orolig för dosen, att den skulle vara för hög på daglig basis. Jag menar, det är trots allt 0,7g/dag, det känns overkill. Funderade på att välja Cassis av samma tillverkare som innehåller hälften/tabl. och bara ta en sådan om dagen fast den rekommenderade dosen är 2 om dagen.

Någon kunnig i frågan?
  • Svar på tråden Pharbio Omega-3 Forte 1000mg 70% till gravid?
  • Anonym (vegetarian)

Detaljer kanske, men exakt såhär ser min burk ut, saknades "Högkoncentrerad fiskolja 1000mg osv. i nederkant"

• Anonym (vegetarian)

Ingen som ätit denna under graviditet? Den högkoncentrerade?

• Hjärtefröjd

Eftersom det uttryckligen står att den rekommenderas till gravida, så finns det väl inget att oroa sig för?

Jag äter tre kapslar "vanlig" omega-3 varje dag och planerar att fortsätta med det under graviditeten.

• Anonym (Inga problem)

Det är inga problem över huvud taget att äta de här när du är gravid. En om dagen är alldeles ypperligt. Ganska självklart eftersom det dessutom står på. Jag jobbar i en hälsokostbutik och säljer dessa dagligen till gravida, äldre, yngre, överviktiga, underviktiga...ja till alla som vill ha en bra Omega-3. Så käka på med gott samvete

• Anonym (vegetarian)

Tack för svar Du som arbetar i hälsokostbutik, är denna att föredra framför Mumomega, jag menar, denna är gjord i Sverige och säljs även på apoteket, vilket innebär att fler? kontroller gjorts?

• Anonym (Inga problem)
    Anonym (vegetarian) skrev 2012-08-19 12:18:17 följande:
    Tack för svar Du som arbetar i hälsokostbutik, är denna att föredra framför Mumomega, jag menar, denna är gjord i Sverige och säljs även på apoteket, vilket innebär att fler? kontroller gjorts?

Smaksak....helt ärligt rekommenderar jag hellre Forten (eller någon annan omega-3) framför mumomega till gravida för att den är BETYDLIGT billigare. 
    Har överlag lite svårt för prudukter som riktar sig till gravida då det ofast har har betydligt högre pris och man i många fall kan hitta likvärdiga produkter i det vanliga sortimentet. Men tyvärr är många gravida så pass oroliga att de inte vågar använda som det inte står specifikt på att de är för gravida.

Vad det gäller kontroller och sånt tycker jag du ska vara helt lugn vilken sort du än köper....köper du produkten i en svensk hälsokostbutik eller på apoteket så är ALLT kontrollerat och schysst. 

• Anonym (vegetarian)
    Anonym (Inga problem) skrev 2012-08-19 13:33:07 följande:

Smaksak....helt ärligt rekommenderar jag hellre Forten (eller någon annan omega-3) framför mumomega till gravida för att den är BETYDLIGT billigare. 
    Har överlag lite svårt för prudukter som riktar sig till gravida då det ofast har har betydligt högre pris och man i många fall kan hitta likvärdiga produkter i det vanliga sortimentet. Men tyvärr är många gravida så pass oroliga att de inte vågar använda som det inte står specifikt på att de är för gravida.

Vad det gäller kontroller och sånt tycker jag du ska vara helt lugn vilken sort du än köper....köper du produkten i en svensk hälsokostbutik eller på apoteket så är ALLT kontrollerat och schysst. 

Tack igen En tanke slog mig i min omegahysteri, jag oroar mig ju för mängden i en kapsel, att den är på tok för hög än vad som är nödvändigt. Vad tror du om att köpa Omega Forte Cassis, där en kapsel innehåller hälften av vad Forte gör, dock rek. 2/dag till gravida. Men att iaf ta en om dagen hela graviditeten. Då blir det ju inte på gränsen till för mycket hela tiden?
  • Anonym (vegetarian)
    Anonym (vegetarian) skrev 2012-08-19 13:35:31 följande:
    Tack igen En tanke slog mig i min omegahysteri, jag oroar mig ju för mängden i en kapsel, att den är på tok för hög än vad som är nödvändigt. Vad tror du om att köpa Omega Forte Cassis, där en kapsel innehåller hälften av vad Forte gör, dock rek. 2/dag till gravida. Men att iaf ta en om dagen hela graviditeten. Då blir det ju inte på gränsen till för mycket hela tiden?
    Mäh, varför försvinner hälften av det jag skrivit.. Galet! Ser nu att en del inte kommit med där jag skrev att jag kanske kan ta Omega-3 forte varannan dag istället för varje? Det eller köpa kapslar med mindre koncentration.
Svar på tråden Pharbio Omega-3 Forte 1000mg 70% till gravid?