Nya nattningsrutiner, hur? Hjälp!
Vi har tre barn, 10, 7 och 2,5 år.
Nu har jag bestämt att det är dags för sonen att flytta ut från vårt sovrum!
Vi har samsovit nästan ända sen början eftersom det var det bästa för oss alla. Sen ca ett halvår så har han en egen säng i en stor hall utanför vårt sovrum, men vi har aldrig lyckats natta honom där utan nattningen har fortfarande skett i vår säng, vilket tar i genomsnitt 30 min. Oftast har vi burit ut sonen till sin egen säng på natten och ibland har han sovit där några timmar och ibland vaknar han till och då är det bara att bära tillbaka honom till vår säng.
Nu vill jag bryta den här vanan att vår säng är lika med hans säng, så jag hade tänkt att flytta in hans säng till storasyster som är 7 år. Både storasyster och lillebror är nöjda med det. Men det känns som att vi är så inkörda på det här med att natta i vår säng så jag vet inte hur jag ska bära mig åt.
Förut har vi ätit välling tillsammans i soffan och sen gått upp, men jag tänkte att han kanske kunde äta vällingen i sängen samtidigt som jag läser en saga och sen kan jag ju fortsätta läsa en stund till.
Men hur envis ska jag vara? Vad ska jag göra om han vill gå tillbaka till vår säng hela tiden? Hur mycket kan man kräva eller förvänta sig av en 2,5 åring? När ska jag ge upp?
Även fast det här är tredje barnet så är det bara minstingen som har strulat med sömnen, ända sen han föddes. Storasyskonen har sovit i egen säng från början och har aldrig varit några problem att lägga, så därför har jag ingen större vana av det här.
Snälla, hjälp mig att hitta en bra nattningsrutin som fungerar för hela familjen!
Just det, så här ser det ut kring nattningen just nu:
19.00 Byter blöja, tvätta, pyjamas, borsta tänder
19.15 Välling i soffan med mamma eller pappa
19.30 Vi går och lägger oss, ligger och pratar en stund och efter ett tag somnar han, då är klockan oftast 20.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 12:48
Jag måste förtydliga att det alltså är minsta barnet det handlar om, och det är han som har samsovit med oss föräldrar. Storasyskonen har var sitt rum.