• Anonym (TS)

Hur funkar det med Majblomman?

Hej FL!

Jag är en ensamstående mamma som lever på existensminimum. Nu börjar det ju dra ihop sig mot höst och vinter och det är dags att köpa höst- och vinterkläder till dottern. Det är svårt att få råd med allt och jag tänkte att man kanske kan få lite hjälp från Majblomman, men jag har aldrig sökt förut och undrar lite hur det funkar.

Vilka belopp handlar det om som man kan söka? Om man sökt ett för högt belopp, kan man få lägre då, eller får man bara avslag rakt av? Kan man ens söka för vinterkläder?

Tacksam för svar.       

• Svar på tråden Hur funkar det med Majblomman?
  • Millan91

Min mamma jobbade mycket med Majblommekommiten!
    Så som jag vet kan man söka för att få ekonomiskt stöd för det, men för att kunna få hjälp så är det rimliga pengar som man söker om. Jag vet vissa fall som fått så mycket som 10.000, men då var det ett specialfall.
    Om man söker ett för högt belopp än vad kommiten anser är rimligt ger de dig en mindre summa, du får inte avslag direkt.

Men det man ska komma ihåg är att det är många som söker ekonomiskt stöd genom denna fond och att de som är mest utsatta, som t.ex. barn med cp-skador eller andra utvecklingsstörningar får oftast hjälp först. Men man ska söka för alla får hjälp på något sätt. 

Lycka till! 

• Anonym (TS)

Tack för svaret!

Jag hade tänkt skriva 700 i ansökan och se hur det går. Även om min dotter inte är handikappad, så är ju jag det och det är därför som vi inte har mer pengar. Man får väl söka och se.

Jag vill söka mest för att kunna ge henne lite bättre ytterkläder än billigaste budget. En bra Reima-overall brukar kosta ca 500 på Tradera med frakt. Bra kängor från Graninge eller Ecco och ordenliga underställ i ull istället för syntet (självklart köpa allt på Tradera). Att ha bra ytterkläder öppnar så många dörrar på vintern, man kan åka pulka en hel dag, pimpla, åka skidor och allt utan att bli kall och våt efter bara en timme.     

• Millan91

Ja, men då tror jag inte att det är några problem.
    Vet att när mamma levde och höll i det där så sökte folk över 5000:- för att köpa nya vinterkläder, men du ska i din ansökan även skriva en motivering till varför du och ditt barn skall få pengar och som du skriver här tänker du handla begagnat och så billigt som möjligt, vilket hjälper dig i din ansökan. 

• Anonym (TS)

Nu har jag räknat lite mer exakt på vad allt kommer att kosta. Så här har jag tänkt:

Overall 500 Vinterskor 250 Höstskor 150 Regnställ 200 Stövlar 100 2 Underställ 300 Mössor o vantar 300 2 par raggsockor 200 Totalt: 2000:-

Höstjacka och överdragsbyxor har jag redan fått tag på. Tror ni att man kan söka till halva kostnaden = 1000 Det skulle vara en riktigt bra hjälp! Han har vuxit ur allt sedan förra året.

• Millan91

Skulle jag vara du skulle jag söka 2000:-, se hur långt det räcker om de vill bevilja dig det stödet eller om du får mindre. Jag tycker personligen inte det är så mycket pengar med tanke på hur mycket det finns att "hämta" ur fonden så att säga.

• Anonym

Nä..alltså..existens..lever du på soc? För då ska ju det täcka kläder.
    Det är för aktiviteter man ska söka..barnet ska få göra något skoj. Så sök för någon aktivitet då istället! 

• Anonym

My bad. Men köp ny overall på Kapp Ahl tex..fick jättebra betyg. Jag fick hem rabatt,25%..så då blir det bara dryga 500:- för en ny! Kul ju!

• Anonym
    Millan91 skrev 2012-08-15 20:47:38 följande:
    Skulle jag vara du skulle jag söka 2000:-, se hur långt det räcker om de vill bevilja dig det stödet eller om du får mindre. Jag tycker personligen inte det är så mycket pengar med tanke på hur mycket det finns att "hämta" ur fonden så att säga.
    Ehh,jag fick 1100kr för 3barn.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-08-15 20:50:35 följande:
    Nä..alltså..existens..lever du på soc? För då ska ju det täcka kläder.
    Det är för aktiviteter man ska söka..barnet ska få göra något skoj. Så sök för någon aktivitet då istället! 

Nej, jag lever inte på soc, men jag har ändå inte mer än minimum. Jag kanske ska söka för sportutrustning till vintern istället, fast det är ju svårt att motivera för en treåring. Hon kan ju inte åka skidor och så. Fast pengarna kommer att gå till kläder, vad jag än skriver i ansökan.

Jag fick hjälp till kläder från Prio1 från Svenska kyrkan, men de har så lite hemma att det inte är någon idé att tro att man kommer att få något där, mer än kanske något litet plagg. Här i staden var det bara en ställning barnkläder, flickor och pojkar och alla storlekar och årstider.   
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-08-15 20:54:26 följande:

Nej, jag lever inte på soc, men jag har ändå inte mer än minimum. Jag kanske ska söka för sportutrustning till vintern istället, fast det är ju svårt att motivera för en treåring. Hon kan ju inte åka skidor och så. Fast pengarna kommer att gå till kläder, vad jag än skriver i ansökan.

Jag fick hjälp till kläder från Prio1 från Svenska kyrkan, men de har så lite hemma att det inte är någon idé att tro att man kommer att få något där, mer än kanske något litet plagg. Här i staden var det bara en ställning barnkläder, flickor och pojkar och alla storlekar och årstider.   

Nä,kör på kläder du..en 3åring kostar inte mycket i skidor etc iaf. Så det blir svårt att motivera.

Jag har overall,strl 98 annars,om det kan vara något?   
  • Majblommans riksförbund

Ett tips från Majblomman: När man söker pengar från Majblomman ska man tänka på att Majblommans syfte är att alla barn ska kunna dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Våra Majblommeföreningar uppskattar att man är tydlig i ansökan om vad man söker för och vad det skulle innebära för barnet. Kan barnens skolsköterska skriva ett intyg vad gäller barnets situation är det en fördel.
    Vi ger endast bidrag till barn. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt.
    Lycka till

• Anonym (TS)

Tack alla som stöttade och hjälpte.

Jag fick idag veta att jag får 1000:- som hjälp till vinterkläder åt mitt barn!!!!

HURRA! En sten föll från hjärtat.     

• Anonym (Bella)
    Majblommans riksförbund skrev 2012-08-16 07:55:37 följande:
    Ett tips från Majblomman: När man söker pengar från Majblomman ska man tänka på att Majblommans syfte är att alla barn ska kunna dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Våra Majblommeföreningar uppskattar att man är tydlig i ansökan om vad man söker för och vad det skulle innebära för barnet. Kan barnens skolsköterska skriva ett intyg vad gäller barnets situation är det en fördel.

Lycka till

Majblommans riksförbund skrev 2012-08-16 07:55:37 följande:

Lycka till

Hur lång tid ungefär tar de att få svar från er?

Skickade in papper och läkarintyg för ca 3-4 veckor sedan.

Får man svar oavsett vad?

Tack på förhand
Svar på tråden Hur funkar det med Majblomman?