• Stissig

Klippte vinranka, nu verkar den dö, hjälp!

SMartskaftet här klippte ner tomtens vinranka som växt sig till skräckfilmsstorlek över sommaren. 3 veckor till och den hade troligen fått eget liv och tagit över jorden. Fullt i vindruvor har den och jag följde noga var alla grenar gick så jag inte kapade någon del som inte var fristående.

Men... men. Alltså. Jag kan oftast knappt hålla kaktusar vid liv. Eventuella andra levande blommor har jag oftast redan i affären sett maka lite på sig i ren skräck för att undkomma mina not-så-gröna-händer.

Är det ett tecken tror ni?

I alla fall till huvudfrågan. Har jag dödat den där stackars vinrankan nu genom att klippa ner den? Bladen hänger torrt från hela rankan, den ser ut som skit rent ut sagt. What did I do wrong?

• Svar på tråden Klippte vinranka, nu verkar den dö, hjälp!
  • Ramborg

På sommaren ska man bara klippa årsskotten. Allt vedartat ska man låta bli. Det beskär man i november - december.

Har du klippt vedartade grenar så kanske den blöder? Försök få stopp på blödningen med jord. Är det torrt kanske du ska vattna den, men långsamt och länge isåfall. Annars vet jag inte vad du ska göra.

42.
  • Juppi

Aj aj, inte klippa ner fören alla grenar är bruna å torra, då länge det finns näring i dem så kan den dö. Går nog inte att göra nå nu, klipp inge mer nu fören den inte har nå näring å se hur den tar sig nästa år, om det är bruna grenar nästa år så kan du ta bort dem.

• Stissig
    Ramborg skrev 2012-08-15 16:02:31 följande:
    På sommaren ska man bara klippa årsskotten. Allt vedartat ska man låta bli. Det beskär man i november - december.

Har du klippt vedartade grenar så kanske den blöder? Försök få stopp på blödningen med jord. Är det torrt kanske du ska vattna den, men långsamt och länge isåfall. Annars vet jag inte vad du ska göra.

........ okaj. Nästa gång frågar jag innan. Nu känner jag mig jävligt dum. Jag ska se om det finns medel för att pensla på och stoppa blödningar. Och jord, tack för tipset! Alltså vinrankan är runt 7 meter gånger 3 meter stor. Jag kommer få höra detta tills jag dör om den inte överlever....

• Ramborg
    Stissig skrev 2012-08-15 19:30:21 följande:
    ........ okaj. Nästa gång frågar jag innan. Nu känner jag mig jävligt dum. Jag ska se om det finns medel för att pensla på och stoppa blödningar. Och jord, tack för tipset! Alltså vinrankan är runt 7 meter gånger 3 meter stor. Jag kommer få höra detta tills jag dör om den inte överlever....

Mamma brukar (på krukväxter) doppa det blödande stället i lös jord tills det slutar. Detskadar säkert inte iaf. Hoppas det ordnar sig!
    42.
Svar på tråden Klippte vinranka, nu verkar den dö, hjälp!