• Lady Bling

Underfunktion hos sköldkörteln, frågor om blodprovsvärden och doshöjning

Har ätit levaxin (25 mikrogram/dag) nu i ca 2 veckor sen läkaren upptäckte att jag har hypotyreos. Om ett par veckor ska jag lämna nya blodprover för att se om dosen behöver höjas. Mitt TSH var på 5,2.

Jag undrar om det TSH-värdet gör att man inte kan bli gravid?

Vad borde värdet ligga på för att man ska kunna bli gravid?

Hur snabbt kan läkaren öka dosen om värdena inte blivit bättre av den dosen som jag äter nu?

Hur lång tid kan det ta innan värdena blir normala?

• Svar på tråden Underfunktion hos sköldkörteln, frågor om blodprovsvärden och doshöjning
  • ekorren

Hej! vet inte vad värdet för "normalt" ska vara men jag vet att ligger du inte på normalt så gör det att det är svårare att bli gravid. När du väll blir gravid så är det viktigt att du tar prover så att värdena ligger rätt, för dom ändrar sig ofta när man är gravid. Blev själv inte gravid på ett helt år pga dåliga värden, samma månad som jag hade normala värden blev jag gravid!! Lycka till!!!!!!!!!

• Fru Baby

Jag har hypotyreos. Äter Levaxin....Och ditt värde är för högt just nu. Inte alls farligt högt eller så, men för högt.
    Det kanske låter konstigt men....Då ditt värde är högre än ca.2,0 ung. så kan det vara lite för högt. Fast du har diagnosen hypotyreos (underfunktion). Då värdet går ner och lägger sig på under 2,0 men helst inte under 0,3-0,5 ungefär så är det helt ok. Men om värdet blir lägre så har man hypertyreos (underfunktion).
    Alltså för högt värde: Underfunktion. För lågt värde: Överfunktion.
    Och det är inte heller bra. Då går kroppen på högvarv och kan ha svårt att ägglossa. Om ditt värde blir mer stabilt så kommer säkert din kropp att börja funka bättre. Men på dig är det inte ens säkert att ditt värde har någon betydelse. Det är inte alla som får problem. En del ägglossar normalt och blir gravida ändå. Jag blev gravid då mina värden var för höga ca.8-9,5. Visserligen utomkveds pga. spiral men ändå... Så det behöver inte betyda något. Men du bör ändå få till dina värden för att må bra och för att öka chanserna. Lycka till !

• Lady Bling

Ekorren: Vad hade du för TSH-värde när du påbörjade din behandling? Vad har du för TSH-värde nu? Hur lång tid tog det innan du slutligen fick rätt dos? Vasr värdena dåliga redan innan du försökte bli med barn i ett år? Har själv haft oskyddat mys i ca 11 månader nu utan resultat, men antar att värdena var dåliga redan innan dess.

• Lady Bling

Fru Baby: Så du blev gravid när du hade förhöjda värden, det ger mig lite hopp, fast vi har ju haft oskyddat mys i ca 11 månader nu och det har inte tagit sig, så jag antar att det kanske är så att jag fått ÄL-problem pga detta. Har så många frågor... Vad hade du för TSH-värde när du påbörjade din behandling? Vad har du för TSH-värde nu? Hur lång tid tog det innan du slutligen fick rätt dos och värdet blev normalt? Vad ligger din dos på nu?

• Mrs 78

Tror att normalvärdet för TSH är 0.2-5.0

• Nickis

Hej hej!
    Tror att jag skrivit det tidigare men jag kraffsar ner lite här också

(- kanske ska säga att jag sen 16 år tillbaks har ätit levaxin för hypothyreos och går regelbundet hos en mycket bra endokrinolog i Stockholm.)

Det är viktigt när man försöker bli gravid att man har bra värden då man försörjer bebisen de första 3 månaderna med sköldkörtelhormon. Har man en konstaterad hypothyreos ska man nog alltså se till att värdena är bra innan man börjar- för fostrets skull. Man kan bli gravid även med dåliga värden. Troligt är dock att man inte blir det då hypothyreos påverkar fertiliteten negativt främst äggmognad men också ökad risk för missfall.

Vad gäller värden så skall TSH ner till i princip obefintligt dvs mindre än 0.01. Det finns lite olika skolor här men så resonerar min endokrinolog. Anledningen är att TSH i sig innebär att hypofysen skickar ut signaler till körteln att producera mer T4 och T3. Om man har en hypothyreos fungerar inte körteln som den ska och svarar alltså inte på TSH. Man får då äta mer eller mindre levaxin. Målet är att ersätta den icke fungerande körteln med levaxin(T4) och det har man fullt uppnåt när hypofysen tycker att kroppen har tillräckligt mycket och alltså inte skickar ut fler signaler.

Det är mycket viktigt när man tittar på värden är alltid att ställa TSH i relation till T4 och T3. TSH kan ge en fingervisning om hur man ligger men när man ställer in sin dos och även vid en diagnos skall man titta på alla tre!! Du kan med ditt höga TSH värde ligga inom intervallet för vad som anses "normalt" och det kan även vara tvärtom- bra TSH värden men dåliga T4 T3 värden.

Mina värden ligger idag på
    TSH mindre än 0.01 (normalreferensvärden frisk person 0,2-4,0)
    T4 16 (normalreferensvärden 4,29 - 7,63)
    T3 4,4 (normalreferensvärden 10-22)

Ditt värde på TSH ser alltså fortfarande för högt ut. Be att få dina provssvar på T4 och T3 nästa gång också!

Och glöm inte bort att kolla lite på www.thyroid.se som är en bra sida tycker jag!

• Nickis

Min läkare på HS (ska göra ivf där i vår) sa förresten att de helst vill se ett TSH värde under 2... men det gäller friska personer.

• Nickis

Sen bör jag väl tillägga att när man väl kommit upp i rätt dos så är det världens enklaste sjukdom att ha och bör inte alls innebära problem för att skaffa barn!!!
    Så håll ut

• Lady Bling

Mrs 78: Det kan nog vara olika beroende av vilket labb det är. På www.thyroid.se står det att på medicinkliniken, Norrlands Universitetssjukhus, Umeå är referensintervallet för TSH 0,20 - 4,0 mIU/L. Jag tog proverna på Huddinge sjukhus. Vet inte vad dom har för referensintervall. Var tog du dina prover?

• Nickis

Dosen ska ökas långsamt så att du inte får överstimuleringssymtom som kan vara lite otrevliga- typ hjärtklappning, diarre mm. Vet ju inte riktig vilken slutdos du hamnar på men minst 6 månader tror jag är rätt vanligt.

Svar på tråden Underfunktion hos sköldkörteln, frågor om blodprovsvärden och doshöjning