• Anonym (ts)

Bör dagis hjälpa till med potträning?

Vår son är 3 år och har börjat gå på pottan regelbundet. Hemma är han utan blöja den mesta tiden, man måste fråga honom ganska ofta om han behöver och det händer olyckor ibland. På dagis måste han dock ha blöja för pottäning är inget som de har tid med "Vi har så många små barn att vi inte hinner med det" och "Det får ni träna på hemma". Har försökt utan blöja någon dag där men efter en olycka satte personalen på blöja och där har han det varje dag. Han får ju bara tränat på dagarna när det är helg. Är det så det brukar gå till? 

• Svar på tråden Bör dagis hjälpa till med potträning?
  • RazorTongue

Din sak att göra. Inte dagis. Allvarligt, hur tror du att de ska hinna övervaka ditt barns toavanor när de har massa andra barn att ha hand om också?

• Strumpans

Ja personalen kan inte potträna 20 barn. Och inte heller springa och fråga konstant.
    Och måste ni fråga honom ofta är han nog inte redo.

Däremot när det fungerar bra hemma kan man försöka även på förskolan. Men ladda upp m rejält m extrakläder.

• Lena

På det ena dagiset så pottade de barnen regelbundet inte på det andra. Igen har viljat ha barnen blöjlösa innan de oftast klarar en hel dag utan olyckor.

• Anonym

Förut på 70,80talet när grupperna var små och personalen många, då hade förskolorna potträning.Det har kommit bort nu ,när det är mindre resurser och mer dokumentation.Dagis blev förskola.Men tyvärr har det inte blivit bättre,snarare sämre.

• viseversa

Oj ni säger att personalen inte kan potträna barnen! Konstigt att vi kunde det på förskolorna jag jobbade på då! Väldigt märkligt! Trodde förskolan skulle hjälpa till med framstegen barnen gör! En 3 åring är för stor för blöja så dom borde verkligen se till barnets bästa här!

• Gurkan

Det är klart vi ska hjälpa till att potta barnen! Vi brukar säga till föräldrarna att ta med mycket ombyte för på förskolan händer ibland olyckorna oftare än hemma då även om vi försöker påminna kan missa och för att ibland hinner inte barnet känna efter för att det händer så mycket. Men självklart hjälper vi till! Jobbade i våras på en avdelning med 18 st 1-3 åringar och vi lyckades potta barnen som kommut så långt och då har vi inte mer personal än på de flesta ställen.

• Anonym

Har min dotter på en förskola där personalen resonerar "tycker ni att det är dags så hjälper vi till". Förutsättningen är att det finns ombyte så det räcker. Vid skiftet sommarlov- förskola hade vi upp emot fem par blöta trosor vissa dagar, men det var inga bekymmer. Skulle tro att det hade tagit betydligt längre tid att få henne torr om hon inte fått träna på förskolan också. Oftast har väl förskolorna rutiner i toabesök, det är ju inte så att de frågar/ tjatar på barnen hela tiden, men före och efter utelek och mat är väl ändå rimligt att de kan påminna, eller?

• viseversa

Min äldsta dotter blev helt blöjfri vid 2 års ålder! Och på hennes förskola hjälpte dom gärna till med pottan! Det är elakt att sätta på ett i stort sett torr unge blöja för att dom är LATA!!!

• Gurkan
    viseversa skrev 2012-08-15 21:06:18 följande:
    Oj ni säger att personalen inte kan potträna barnen! Konstigt att vi kunde det på förskolorna jag jobbade på då! Väldigt märkligt! Trodde förskolan skulle hjälpa till med framstegen barnen gör! En 3 åring är för stor för blöja så dom borde verkligen se till barnets bästa här!

Jag tycker inte att en treåring är för stor för blöja. Alla barn är olika och har olika förutsättningar men självklart måste vi hjälpa till! Ibland har vi till och med börjat potta barnen innan föräldrarna för vi märker att de kan hålla sig och vill gå på pottan osv. Ingen ovanlig syn med fyra barn på varsin potta som sitter och tjattrar. Klart att även de som inte börjat potta hemma blir nyfikna och vill prova! Däremot sätter vi förväntningarna efter barnets mognad. En ettåring som inte pottas hemma som vill sitta på potran får göra det men vi räknar ju inte med att det kissas
  • Gurkan
    viseversa skrev 2012-08-15 21:08:15 följande:
    Min äldsta dotter blev helt blöjfri vid 2 års ålder! Och på hennes förskola hjälpte dom gärna till med pottan! Det är elakt att sätta på ett i stort sett torr unge blöja för att dom är LATA!!!

Vad skönt! Själv har jag en snart 2,5 åring hemma som sitter ibland men han vill inte alltid och jag sätter inte en unge som inte vill på pottan. Det kommer lossna när hans envishet släpper lite ;)V
Svar på tråden Bör dagis hjälpa till med potträning?