• surferboy

Få en byrålåda att glida lättare

Hej jag har en gammal byrå som är stor och tung. 
    Den är väldigt fin men det finns ett problem och det är att lådorna är
    välldigt jobbiga att dra ut och in.
    Dom fastnar och glider snett så varje gång man ska hämta något ur den
    liknar det en brottningsmatch när man ska få stängt den igen.

Har någon några tips på var jag kan hitta rullskenor eller glidskenor
    eller någon som möjligtvis är möbelsnickare som vet hur man kan lösa det.

Jag har ju en tanke om att få lådorna att glida ut och in som en ny fin ikeabyrå,

alla tips mottages

• Svar på tråden Få en byrålåda att glida lättare
  • Stjärnstoft

Läste att man kan gnida in skenorna som byrån glider på med änden av ett ljus, stearin alltså. Men jag har inte provat själv :)

• mimsan01

Som ovan skriver, gnid undersidan av lådan med lite stearin eller tvål (fast tvål) så glider de lättare.

• surferboy

Tack för tipset om stearin, det minns jag från när man åkte inlines och vaxade in räcken och gatstenar med stearin för att få bättre glid. 
    Nu tror jag inte det löser hela mitt problem för mina lådor har inte någon bra kassett som dom glider i, därav
    åker dom ofta snett och blir svåra att få in. Finns det någon som vet var man kan få tag på stålskenor likt ikeas byråer där det sitter nåt hjul på på lådan och en skena på själva byrån?

Alternativet är kanske att snickra in bättre träskenor men jag blir nog inte kvitt problemet att trä mot trä ändå hugger i och sätter sig, speciellt iom att lådorna är relativt massivt trä och väger en del. 

• Mattenörd

Finns på exempelvis claes ohlsson och biltema och kallas expansionsbeslag. Finns lite olika modeller beroende på vad du har för vikt i lådorna och hur du vill montera de.

• surferboy

@Mattenörd   Expansionsbeslag!!!!! Så heter det. Och som jag sprungit runt på byggvaruhus och letat 
    så finns det tom på jula.  Tusen tack för tipset.  Hoppas på lite regn i helgen så får det bli en möbelfixardag

• Selma1966

Stearin använde man förr... innan skenornas tid i byråarna

• Jellybeanbaby
    surferboy skrev 2012-08-16 09:24:01 följande:
    Tack för tipset om stearin, det minns jag från när man åkte inlines och vaxade in räcken och gatstenar med stearin för att få bättre glid. 
    Nu tror jag inte det löser hela mitt problem för mina lådor har inte någon bra kassett som dom glider i, därav
    åker dom ofta snett och blir svåra att få in. Finns det någon som vet var man kan få tag på stålskenor likt ikeas byråer där det sitter nåt hjul på på lådan och en skena på själva byrån?

Alternativet är kanske att snickra in bättre träskenor men jag blir nog inte kvitt problemet att trä mot trä ändå hugger i och sätter sig, speciellt iom att lådorna är relativt massivt trä och väger en del. 

Vad enormt snällt mot alla pangisar som hamnade på akuten pga dig.
Svar på tråden Få en byrålåda att glida lättare