• Anonym (Bah!)

Varför är människor så lata och bekväma idag!? Bara för att man är hemma med barn, så betyder inte det att man ska ha semester hela jävla tiden!

Ja, jag är så trött på allt gnäll om att den som är föräldrarledigt minsann ska avlastas så himla mycket då ens partner har turen att kunna komma hemifrån då de ändå är och arbetar!? Hur snett är det??

Att när partnern kommer hem ifrån jobbet, ska denne genast rycka in; ta hand om bebis, städa och tvätta, laga mat etc etc... Bara för att den som varit hemma med bebis hela dagen inte hunnit göra nåt?? Whaat?

Tid är väl det man har mest av när man går hemma? Det är väl isf fråga om ork!?

Att man inte skulle "hinna" slänga in en tvätt, dra en snabbis med dammsugaren etc är ju ren bullshit! (enligt mig)

Många verkar se det som en rättighet att lämpa över allt till den arbetande partnern då denne kommer hem från jobbet, för då ska man minsann ha egentid och få slappa bäst man vill. Partnern ska vara överlycklig över att ens få träffa sin bebis och borde jubla och minst sagt hoppa högt över att få ta bebis, tvätta, städa, laga mat eftersom man missat allt det otroligt roliga då man varit borta och arbetat hela dagen. För trött kan man inte vara, för det är endast tillåtet att vara om man varit i hemmet med ett litet barn hela dagen.. haha.

Inte konstigt att så många relationer rasar under bebistiden med den attityden!

Man får väl dela upp det för tusan! Den som är hemma, får som vanligt plocka undan och städa efter sig, precis som den arbetande får göra efter sig, om man nu har det så.

Tycker man att bebisen inte kan vara i sängen eller whatever under tiden man dammsuger (eller vad man gör) så får man väl börja använda bärsjal eller liknande så att man ff har händerna fria.. Man får lösa det helt enkelt!

Hade min partner lagt sig platt på soffan varenda dag och gnällt om egentid och slappa så fort jag kommer hem, så hade jag med största sannolikhet tröttnat rätt snabbt! Särskilt då partnern berättar att "jag har faktiskt bytt blöjor och matat heeeeela dagen så jag har inte hunnit göra nåt......"

*ryser*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-16 19:40
    JA; jag har barn!

JA; jag har haft otroligt "krävande" barn och har fortfarande. Första barnet skrek hela första året pga kronisk förstoppning (fick i snitt 3 timmars sömn/vila utspritt över dygnet), samt en massa andra sjukdomar, allvarliga sådana.

JA; Mitt ena barn har en diagnos, vilket gör att jag aldrig kunnat lämna bort denne, eller släppa blicken etc. Överaktiv som tusan, men underbar ändå!

JA; Jag har gått hemma med barn! Men lyckades ändå skapa tid till att sköta hemmet, hålla det snyggt och inte lämpa över allt på min karl.

JA; jag hade en överjävlig förlossning samt drabbades av en grav förlossningsdepression vilket skapade en enormt svår anknytning till ena barnet.

JO; jag VET vad jag talar om!

Förstår fortfarande inte varför vissa föräldrar envisas med att TIDEN inte finns! TID finns, men inte nödvändigtvis ORK! Skillnad!

Jag talar ej heller om sjuka som om de vore lata. Men det finns GOTT om lata människor, föräldrar, idag! De som bara sitter inne, som aldrig är ute med sina barn längre, som aldrig engagerar sig i nånting, som enbart sitter inne och gnäller gnäller gnäller! DET är jag trött på!

Att alla menar att TIDEN inte finns, det är ren BULLSHIT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-17 08:30
    Det är så intressant att allt vänds emot mig, att jag skulle ha världens lättaste barn, att jag inte har barn och inte vet hur det är, att jag istället för att umgås med barnen ägnar all min tid åt städning etc etc...

Nej, jag har, hör och häpna, hunnit med både ock!

Min man är en fantastisk man, annars hade jag aldrig valt att leva med honom. Vi delar upp sysslorna och det är så vi gjort hela tiden. Vi umgås väldigt mycket med barnen så det där med att jag skulle bortprioriterat dem pga att jag håller rent är bara knasigt.

Jag menar inte att jag är perfekt eller felfri, däremot kan jag bli irriterad på martyrer som sitter på röva och lastar över allt ansvar på sin partner, som INTE har med sjukdomar eller så att göra.

Många människor är idag väldigt bekväma, så är det ju, förstår dock inte varför många får ett sådant behov av att försvara sig?? Varför gör ni det? Jag har inte anklagat er personligen för något... Eller hur?

• Svar på tråden Varför är människor så lata och bekväma idag!? Bara för att man är hemma med barn, så betyder inte det att man ska ha semester hela jävla tiden!
  • hellokill3r

Japp, för man har så mycket energi när man ammar, man supportar en till MÄNNISKAS NÄRINGSBEHOV med sin egen kropp. Konstigt att man är utmattad. Seriöst, jag har aldrig varit så trött och utmattad som när jag ammade. Och första tiden efter förlossningen, som är att räknas som att springa ett maraton otränad, man behöver återhämta sig efter det. Det tog nog ca 5 månader innan jag ens orkade laga mat till mig själv igen, men efter det blev det såklart bättre. Nu är min son 4 år och allt är frid och fröjd men jag tycker att det första halvåret efter en förlossning måste man ha överseende med att en kvinna inte riktigt är som sig själv. Jag har haft flera tunga jobb, fysiskt tunga jobb, psykiskt tunga jobb, men INGET har varit värre än att sitta hemma, amma, utmattad efter att inte ha orkat ens äta, efter att man nattvakat med en bebis som fortfarande skriker 8 timmar senare. Inget är värre än det.

• nozpa

Håller med. Just nu är det jag som är föräldraledig, och då tar jag hand om saker löpande under dagen. Plockar, slänger in/hänger upp en tvätt. Håller ordning, tar hand om dottern, och oftast handlar jag också.
    När min man kommer hem så tar han hand om dottern och jag brukar oftast laga maten. Sedan hjälps vi åt att röja undan det sista inför kvällen, tar oftast en gemensam promenad. Och så är det oftast han som tar hennes kvällsrutiner innan läggning. Efter det så har vi våran ensamtid, träning, träffa kompisar, slappa i soffan eller vad som.

När han är hemma och jag jobbar gör vi tvärtom då såklart. Funkar finfint! Visst, vissa dagar har man inte orkat göra ett smack. Men kräver ju knappast att den andre ska göra allt när den kommer hem efter jobbet.    

• Anonym (?)

Det verkar ha hänt nåt de senaste tjugo åren, tiden kanske har krympt eller nåt? För jag och mina medsystrar hade inga problem med att få tiden och orken att räcka till när vi var hemma med våra barn på åttiotalet. En del av oss hade män som "låg ute" i veckorna och flera små barn hemma, men det gick bra ändå. Man knotade på, städade, lagade mat, tvättade och skötte barnen och var glad och nöjd med det. Det har hänt nåt, jag vet inte vad det är, men orken verkar inte vara densamma idag.

• Anonym (Piff)

Delade man på hushållsarbetet innan så fortsätter man dela på det när man fått barn! Att ta hand om en bebis-1 åring hela dagarna ÄR mer än ett heltidsjobb, på ditt jobb får du raster, har du inte ett barn som sover sjukt bra så får du inga raster hemma.. Jag har tex aldrig hunnit äta lunch samtidigt som mitt barn, jag måste äta, sköta disk, hänga tvätt osv när barnet sover.. När barnet var mindre och satt still i babysittern hade jag mer tid till hushållet. Mitt barn hade även kollik i 3 månader.. Då gjorde ingen av oss något hushållsarbete, tack godegud för farmor och mormor då!!

• Flisan79

TS

1:har du själv barn öht?

2: om du har barn så har du något som man kallar ett "lätt" barn.

Mitt första barn hade kolik och sov inte alls vissa nätter. Jag var ett vrak. Hon gick inte heller att lägga ner utan att hon vaknade och kunde inte sova utan ett bröst i munnen. Jag kunde inte ens gå på toa utan att ta med henne. Att aldrig få någon egentid gör en galen.

Vad får dig att tro att alla mammor bara ligger och slappar medans bebisen nöjt sover?

FöräldraLEDIG, vete fan var det ordet kommer ifrån för jag har aldrig haft ett mer krävande jobb.

• sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2012-08-16 08:58:15 följande:
    Det verkar ha hänt nåt de senaste tjugo åren, tiden kanske har krympt eller nåt? För jag och mina medsystrar hade inga problem med att få tiden och orken att räcka till när vi var hemma med våra barn på åttiotalet. En del av oss hade män som "låg ute" i veckorna och flera små barn hemma, men det gick bra ändå. Man knotade på, städade, lagade mat, tvättade och skötte barnen och var glad och nöjd med det. Det har hänt nåt, jag vet inte vad det är, men orken verkar inte vara densamma idag.

Jag är också lika förvånad, när jag var föräldrarledig så nästan klättrade jag på väggarna. Sedan finns det barn som kräver mer, absolut, en granne till mig hade ett kolikbarn som skrek hela dagarna.

Men generellt verkar det som de som har små barn nu har kortare dagar.

Min svåger renoverade när han var föräldrarledig, trots att flickan var 6 månader.

Nu har jag varit både arbetslös (när mitt eget barn var i skolåldern) och även föräldrarledig. Min erfarenhet var att hushållsbestyren fixade man på en halvtimme kanske en timme max, sedan hade man oändligt många timmar att göra annat på.     
  • mymlis
    hellokill3r skrev 2012-08-16 08:52:28 följande:
    Japp, för man har så mycket energi när man ammar, man supportar en till MÄNNISKAS NÄRINGSBEHOV med sin egen kropp. Konstigt att man är utmattad. Seriöst, jag har aldrig varit så trött och utmattad som när jag ammade. Och första tiden efter förlossningen, som är att räknas som att springa ett maraton otränad, man behöver återhämta sig efter det. Det tog nog ca 5 månader innan jag ens orkade laga mat till mig själv igen, men efter det blev det såklart bättre. Nu är min son 4 år och allt är frid och fröjd men jag tycker att det första halvåret efter en förlossning måste man ha överseende med att en kvinna inte riktigt är som sig själv. Jag har haft flera tunga jobb, fysiskt tunga jobb, psykiskt tunga jobb, men INGET har varit värre än att sitta hemma, amma, utmattad efter att inte ha orkat ens äta, efter att man nattvakat med en bebis som fortfarande skriker 8 timmar senare. Inget är värre än det.

Det du beskriver låter ju helt vidrigt. Tycker verkligen synd om dig som verkar haft det så tufft. (obs inte ironi) Kanske är jag förskonad, men jag kände mig fysiskt återställd väldigt fort, och känner inte av att amningen "suger musten ur mig".

Visst känner jag mig trött, och vissa dagar mår man inte psykiskt toppen, och de dagarna går inte i många knop nej. Men att slänga in lite tvätt och plocka och se till så att inte allt skit ligger framme gör man ju. Brukar försöka förbereda kvällens mat redan på dagen så att eftermiddagen kan läggas till att umgås med bebis och mannen innan det är dags för lillan att sova. Inte alla dagar man hinner så klart, lillan styr ju ganska mycket.

Min man är toppen, han har alltid tagit lika stor del i hemmet som jag (om inte mer) och det har vi fortsatt med nu. Jag som är pedant och kontrollfreak har iofs fått släppa lite på kraven vad gäller städning och så... Kanske en bra lärdom.
  • Anonym (Bah!)

Åh herregud vilket gnöl!

Nej, man måste inte vara pigg alltid, men är det nåt man hade räknat med att man skulle vara pigg direkt efter förlossning? Njae..

Amma kan man göra samtidigt som bebis ligger i bärsjal tex, man MÅSTE inte sitta på röven för det hela tiden. Trött kan man vara ändå.

Det jag menar är att man inte kan skylla på att man inte hinner hela hela tiden.

Ja, jag har varit hemma ensam med kolikbarn och klarade trots det att sköta studier på distans, heltid, samtidigt tvättade jag, städade och plockade undan.

De allra allra flesta reagerade väldigt kraftigt då de kom hem till oss, att "guuuud vad städat och fint du har det, trots att du har barn"... What? Hur svårt kan det vara att plocka undan efter sig, trots att man har barn?

Mycket märkligt, enligt mig...

• Anonym (Bah!)
    Flisan79 skrev 2012-08-16 09:02:06 följande:
    TS

1:har du själv barn öht?

2: om du har barn så har du något som man kallar ett "lätt" barn.

Mitt första barn hade kolik och sov inte alls vissa nätter. Jag var ett vrak. Hon gick inte heller att lägga ner utan att hon vaknade och kunde inte sova utan ett bröst i munnen. Jag kunde inte ens gå på toa utan att ta med henne. Att aldrig få någon egentid gör en galen.

Vad får dig att tro att alla mammor bara ligger och slappar medans bebisen nöjt sover?

FöräldraLEDIG, vete fan var det ordet kommer ifrån för jag har aldrig haft ett mer krävande jobb.
    Allt är relativt, men mitt barn skrek sig igenom första året pga kronisk förstoppning. Så man kan säga att jag i snitt fick 3 timmars sömn/vila utspritt över dygnet, högst kanske en 30 minuters sammanhängande vila...

Lätt barn tvivlar jag på att han var/är. Idag diagnosticerad ADHD, kronisk förstoppning och allvarliga sjukdomar som följt honom under uppväxten. Han har haft en tuff start i livet min lilla gosse, men jag hoppas att det ska bli bättre och lättare för honom. <3
  • sextiotalist

Fast egentligen är det inte så konstigt, de hänger på familjeliv och fik, det skall springas på tusen småbarnsaktiviteter och så skall man träna massor. Helst skall man se ut som man såg ut som 18 en månad efter man fött barn.

Jag tror vi gjorde det enklare för oss, vi tog dagen som den kom och mådde inte alls dåligt av att det var lite skräp i ett hörn 

Svar på tråden Varför är människor så lata och bekväma idag!? Bara för att man är hemma med barn, så betyder inte det att man ska ha semester hela jävla tiden!