• Callina

Klippa hunden "bara lite" med trimmer? Går det?

Jag har en bichon havanais som behöver klippas men frisören är sjukskriven. Min hund gillar inte att klippas så jag vill inte gå till någon annan än den hon är van vid. Däremot accepterar hon att jag håller på med henne. Men jag kan inte klippa! Men har klippt ned henne ordentligt med trimmer en gång. Men nu vill jag inte klippa så mycket. Går det att klippa "lite" med en trimmer eller är det lika svårt som att klippa med sax?

Hon har ca 6 cm lång päls nu och jag skulle vilja klippa ned till kanske 2 cm.

Grejen är den också att om jag kör med trimmern så att det bara blir ca en halv cm som det blir om jag bara kör så kort det går med den så blir ju huvudet jättekonstigt och stort eftersom det är svårt att klippa med trimmer där och då ser hon ju inte klok ut ... Rasen får ju extremt smal kropp om man tar bort nästan alla päls.

Någon som har något råd?

• Svar på tråden Klippa hunden "bara lite" med trimmer? Går det?
  • Callina

Ingen duktig klippare? :)

• hundpuss

Det beror ju på vad du ställer in trimmern på, dvs hur lång pälslängden ska vara när du är klar, sen beror det ju mycket på vilken typ av trimmer man använder.

Varför vill du inte klippa med sax? 

• dezibel

Har du en trimmer med olika skär så köp ett skär som lämnar dom cm du vill ha kvar!

• marla333

har oxå en havanais som jag klippte själv i början. med trimmern kom olika "blad" som gjorde att man kunde välja längden. 

annars så brukade jag klippa ner hunden helt på hela kroppen, speciellt på sommaren när det är så varmt. klippa upp på nacken och lämna ganska mycket går ovanpå huvudet, samt klippa ner öronen och under hakan och ansiktet. lite pill, men då blir inte huvudet så stort. annars gillar jag när det är lite päls kvar på huvet, nån gång har frisören klippt av allt hår på huvudet, och det såg inte klokt ut...

det blir ju inte lika snyggt som när man lämnar in hunden, men bättre än inget! 

• Callina
    hundpuss skrev 2012-08-16 11:12:25 följande:
    Det beror ju på vad du ställer in trimmern på, dvs hur lång pälslängden ska vara när du är klar, sen beror det ju mycket på vilken typ av trimmer man använder.

Varför vill du inte klippa med sax? 
    Här sitter bladet fast och jag kan inte välja längd men antar såklart att jag kan köpa ytterligare ett blad.. ska kolla upp det. Jag har en Moser. Tror ni man kan köpa extra blad i djuraffären? Och finns det blad där man lämnar så mycket som 2 cm av pälsen verkligen? Anledningen till att jag inte vill klippa är att jag inte kan göra det snyggt, när jag har försökt har det inte blivit särskilt lyckat :)
  • Callina
    marla333 skrev 2012-08-16 14:28:38 följande:
    har oxå en havanais som jag klippte själv i början. med trimmern kom olika "blad" som gjorde att man kunde välja längden. 

annars så brukade jag klippa ner hunden helt på hela kroppen, speciellt på sommaren när det är så varmt. klippa upp på nacken och lämna ganska mycket går ovanpå huvudet, samt klippa ner öronen och under hakan och ansiktet. lite pill, men då blir inte huvudet så stort. annars gillar jag när det är lite päls kvar på huvet, nån gång har frisören klippt av allt hår på huvudet, och det såg inte klokt ut...

det blir ju inte lika snyggt som när man lämnar in hunden, men bättre än inget! 
    Jag får väl göra ett litet försök, ska väl börja med att skaffa en bättre sax. Hon är jätteduktig när man klipper på kroppen men när man är runt huvudet/ansiktet så är det väldigt svårt att få henne att vara still.
Svar på tråden Klippa hunden "bara lite" med trimmer? Går det?