• lisa73

Stamning, tips och erfarenheter!?

Vår son snart 3 år började stamma och haka sig mycket för 5 månader sen. Det gick över efter ca 2 veckor. Nu började det igen för drygt en vecka sen. Han kan säga första ordet 10 20 gånger innan resten av meningen kommer. Det gör honom väldigt arg och frustrerad till sist skriker han ut orden. Han började prata tidigt och rent direkt. Är en riktig pratkvarn i vanliga fall. Jag har nu kontaktat BVC för remiss till logoped. Någon som har tips om hur vi ska förhålla oss till stamningen i väntan på en tid? Jag har läst att vi ej ska fylla i orden. Lider så med honom.

• Svar på tråden Stamning, tips och erfarenheter!?
  • Hallonmumsan

I den åldern är det jättevanligt att barn stammar. Min yngsta gör det med och blir ofta frustrerad när han inte får fram orden. På förskolan sa dom att det är inget att oroa sig över.

• Kim 128

Hej! Jättebra att ni får komma till en logoped, hoppas ni slipper vänta, tryck gärna på!!! Jag förstår att din son blir  arg och frustrerad. Låt honom få taltid, fyll inte i orden. Ställ inte en massa frågor, som gör att han måste svara. Titta på honom när han pratar. Är ni många i familjen, flera syskon? Se till att de ger honom sin taltid vid ex. måltider. Går han på dagis? kanske kan du vara med någon dag och prat med barnen fröknarna om att din son stammar. Du kan gärna kontakta Stamningsförbundet där finns material att beställa. Både gratis och även köpes broschyrer/ böcker. Man kan också bli medlem i en lokal stamnings förening. Runt om i landet finns kontaktpersoner som har barn som stammar, kan vara skönt att få prata av sig med någon som förstår! Se gärna www.stamning.se. Jag önskar er lycka till hos logopeden. Vänligen Kim Lindbom Carlsson

• FabulousMom

Bäst är att kolla med en logoped om det är riktig stamning. Min son håller också på sådär ibland, hans logoped säger att det inte är riktig stamning och inget vi behöver tänka på, men så som "Kim 128" sa att man inte fyller i orden, inte stressar och inte ställer massa frågor. Helt enkelt inte göra en big deal av stammandet, då brukar min son sluta inom en vecka eller två. Vi går inte till logopeden pga. stamningen, utan min son är mycket efter i talet.

Om det är riktig stamning så kan logopeden hjälpa er, det bästa är att få hjälp så tidigt som möjligt.  

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Glad i hågen

Ingen fara! Vår dotter började stamma över en natt, just efter att hon hade haft hjärnskakning och legat på sjukhus så jag var såklart orolig att det hade med smällen att göra.

Jag fick svaret att i den åldern utvecklas språket så mycket och om dom vill ut med mer än dom hinner formulera så blir det så. Dessutom är "vanlig" stamning, som man har som vuxen, oftast på enskilda bokstäver som man liksom låser sig på, medan den här barnstamningen som är övergående är på stavelser eller hela ord. Vår tjej kunde upprepa samma ord eller stavelser massor med gånger.

Det höll på ett par månader och sen försvann det lika snabbt som det kom. Idag har hon en svada utan like

• Glad i hågen

Vi lät det bara vara, hon fick stamma och vi försökte inte visa att det var nåt särskilt med det.

• lisa73

Tack för era svar! Vi har redan fått tid hos logoped i nästa vecka!

• Mamma och Fru

Min dotter har haft små perioder som hon stammat, det som hjälpt bäst har varit att ta sig tid att lyssna, inte stressa henne, aldrig fylla i orden, har även pratat med henne om jag upplevt att det vart jobbigt för henne, då har jag sagt att hon KAN prata sakta och inte ha brottom, det har iaf fungerat för oss!

Svar på tråden Stamning, tips och erfarenheter!?