• BlommanFörDagen

Hur ska jag veta om min katt behöver sällskap av annan katt?

Hej!

Jag har en kastrerad honkatt på 1 år. Hon är en lugn och stillsam katt som sköter sig mest själv, hon är inte speciellt kelen av sig mer än precis när vi kommer hem efter jobbet.
    Hon är enbart innekatt och vissa dagar ensam upp till 8 timmar.

När jag och barnen (4 orch 6 år) kommer hem efter jobb/dagis så ligger katten innanför dörren och rullar runt och vill bli klappad. Sedan leker barnen med henne lite under kvällen, men sen drar hon sig undan och lägger sig på en stol i vardagsrummet där hon har utsikt över oss.
    Hon är alltså ingen knäkatt som kommer och gosar.

Förra veckan passade vi min kompis kattunge i ett dygn. Denna lille var oerhört kelen och gosig.
    Vår egen katt blev nyfiken men dom blev aldrig aggresiva och gjorde utfall utan morrade och fräste litegrann.
    Vår katt fräste också mot oss när vi ville klappa henne, såklart för att vi luktade kattunge.

Jag har varit lite sugen på att skaffa en kattunge som sällskap. Men nu blev jag lite tveksam när jag märkte att barnen enbart fokuserade på kattungen, och den gamla katten bara satt i ett hörn.
    Och när den lille sen låg och rullade runt i mitt knä så satt min katt några meter bort i ett mörkt hörn och såg övergiven ut.
    Hon som annars ligger på sin stol och jäser som en kung...satt nu och var svart i ögonen.

Vår katt verkar må bra, och lever sitt egna lilla liv. Jag önskar hon kunde berätta själv vad hon vill.
    Men som sagt, jag är rädd att hon kommer i skymundan och blir svartsjuk eftersom hon älskar barnen över allt annat.

Ska vi låta henne få fortsätta vara ensam?

• Svar på tråden Hur ska jag veta om min katt behöver sällskap av annan katt?
  • Majsan70

De flesta katter uppskattar en kompis. Att hon inte var med i leken när ni passade en kattunge i ett  dygn säger lixom ingenting. Och bara för att man skaffar en kattunge innebär det ju inte att man glömmer den äldre katten hoppas jag.

• ForReal

Det måste ju inte vara en kattunge heller för den delen, finns gott om ungkatter i din honas ålder som säkert kan passa!

Svar på tråden Hur ska jag veta om min katt behöver sällskap av annan katt?