• Indiansommar

Kan ost bli gammal?

Jag köpte en ost, en prästost med mackmyra smak igår och när jag kommer hem ser jag att det står bäst före 28/8 på den. Har aldrig tänkt på att det står bästf öre datum på ost innan, någon som vet vad som händer med osten efter bäst före datumet gått ut? Jag menar mjölken surnar ju... men vad händer med en ost?? 

• Svar på tråden Kan ost bli gammal?
  • Insatt

Ja, men så länge den inte börjat mögla är det nog ongen fara. Bäst före betyder bäst före, inte giftig efter.

• Indiansommar

Haha! Så länge den inte börjat mögla är den ok att äta då, har jag tolkat rätt?? 

Känner att jag verkligen har iq fiskmås i den här tråden * haha*  

• Fia 28
    Indiansommar skrev 2012-08-16 12:23:24 följande:
    Haha! Så länge den inte börjat mögla är den ok att äta då, har jag tolkat rätt?? 

Känner att jag verkligen har iq fiskmås i den här tråden * haha*  
    Jepp det stämmer!
  • BuoBä

Man kan fortfarande äta hårdost som har fått mögelprickar, bara man skär bort möglet med någon centimeters marginal. 

Annars är däl det som händer att osten brukar bli rätt torr när man haft den ett tag. Då kan man riva ner den och stoppa i frysen till nästa pizzabak, så slipper man köpa den där märkliga färdigrivna osten som verkar bestå av 50% plast.

• Insatt
    BuoBä skrev 2012-08-16 12:34:28 följande:
    Man kan fortfarande äta hårdost som har fått mögelprickar, bara man skär bort möglet med någon centimeters marginal.    Annars är däl det som händer att osten brukar bli rätt torr när man haft den ett tag. Då kan man riva ner den och stoppa i frysen till nästa pizzabak, så slipper man köpa den där märkliga färdigrivna osten som verkar bestå av 50% plast.  

Inte om de är finpipig hårdost som prästost.
  • Höstbebis2010

Jag kollar aldrig bäst före på ost, ligger den länge och hinner börja mögla så skär jag bara bort möglet och fortsätter äta på osten. Ingen fara alls mao.

• BuoBä
    Insatt skrev 2012-08-16 12:36:00 följande:

Inte om de är finpipig hårdost som prästost.

Så kan man inte skära bort möglet?

Svar på tråden Kan ost bli gammal?