• Angel in sight

Klåda i hårbotten - hjälp

Jag har tidigare fått rådet att gå till en frisör och det har jag gjort nu en gång innan sommaren och då fick jag rådet att köpa ett schampo, nu kommer jag inte ihåg vad det hette. Flaskan var normalstor, kostade 149:- och var rund, vit med grön text. Schampot i sig är gul-oranget. Jag har provat det och tycker inte att det hjälper alls.

Jag använder annars headnshoulders citrus fresh schampo och ibland balsam också.

Det har kliat i flera månader och håret ser fett ut redan 1 dygn efter hårtvätt.

Idag gick jag till en annan frisör som sa att min hårbotten ser fin ut, dock lite rosa och kändes varm men det är ingen beläggning eller något sådant. Hon kände också att håret kändes fett och då tvättade jag det senast för 1,5 dygn sedan. Hon ville tipsa mig om ett schampo som gör håret rent och inte har en massa tillsatser som de brukar ha ibland hos frisörer. Hon kom inte ihåg namnet. Hon sa att flaskan var kantig.

Vet någon här vilket hon kanske tänkte på? Eller har någon något annat tips till mig och min hårbotten?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-16 12:30
    Neccin hette schampot den första frisören rekommenderade som i mitt fall inte gjorde det bättre.

• Svar på tråden Klåda i hårbotten - hjälp
  • Philippa

Ibland blir håret fett och klåda i hårbotten om man tvättar för ofta.... hur ofta tvättar du håret?

• Khaleesi

Har du bett någon kolla så att du inte har löss?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Angel in sight

Jag tror inte jag har löss för jag antar att det skulle smitta mina barn som ofta sover bredvid mig. Ingen av de två frisörer jag varit hos har sagt något om löss så jag har antagit att de sett att det inte var det.

Jag brukade tvätta håret var tredje dag tills denna klåda uppstod och då det blir smutsigt fortare tvättar jag nu varannan dag. Det blir för fult annars. 

• Duckan

Nån hudåkomma? Gå till en läkare och kolla vad det kan vara.

• Angel in sight

Den frisören jag träffade senast sa att hon inte trodde det var någon hudåkomma för det såg inte så ut. Hon är visserligen ingen läkare men hon är ju van vid hår och hårbotten.

Nu har jag gett det där Neccin en till chans. Det känns lite bättre så håll tummarna..  

• avstängd

När jag får klåda i hårbotten så har det alltid berott på shampoot jag har använt och aldrig mjäll eller någon hudåkomma. Jag brukar köra oparfymerat shampoo från Apoteket i någon månad då så att hårbotten får lugna ner sig sen kan jag återgå till vanliga shampoon. Jag vet inte vad det är jag inte tål i somliga shampoon men det är inte så många jag klarar av. Paul Mitchell är ett av dom värsta för mig. Mitt råd är att testa oparfymerat shampoo ett tag och om det är riktigt illa så kan du använda den där gelen för torr hårbotten som Apoteket har, den är jätteskön och tar bort kliandet direkt.

• Lill G

Pröva att skölja håret med äppelcidervinäger. Enkelt, billigt, ofarligt och effektivt!

Ta 1 dl äppelcidervinäger till 10 dl vatten och skölj det sista du gör efter schamponering och balsam om du använder det.

Luktar inte gott, men doften försvinner när håret torkat (kom i håg att tvätta handduken)  

Äcv balanserar ph-värdet i hår och hårbotten, gör rent håret från produkter, gör håret blankt och sägs hjälpa mot fett hår.

Lycka till!    

• Fandango

Jag har likadant, haft i alla år. Jag får även som finnar i hårbotten, ömmande och kliande. Kan ha upp till typ tjugo åt gången. Det blossar upp, skalpen kan bli knallröd, öm, varmt, liksom dunkar. Inte flagnig. Och när det är så, så tappar jag mycket hår. Klart, för hårbotten mår ju inte bra och då trivs ju inte själva hårstråna bra heller. Det som hjälper mot detta är Minocykline, ett broadspectrum antibiotikum. Jag pallar inte att ha det så i skalpen och nu äter jag detta, 100 mg om dan och har en helt ok skalp. Slutar jag äta dessa, kommer problemen tillbaks inom endast ett par dagar. Får nog äta detta resten av mitt liv, är just nu inne på 3e året. Klart jag oroar mig ibland om huruvida detta är så bra i övrigt att stoppa i sig så pass lång tid, men som sagt, att leva med en ömmande, värkande, dunkande hårbotten full med smärtsamma finnar, somliga stora som riktiga bulor, om om man fått ett hammarslag i huvudet typ, är uteslutet. Det är så påtagligt och man blir så medveten om smärtan, det går inte att komma ifrån den. Jag har annars provat allt, ÄCV, olika shampon mot mjäll, svamp, eksem, tja vad som helst. Inget hjälper. Jag är nästan hundra på att detta är hormonellt, jag har haft så sen puberteten, ( är 40+ nu) och dom enda gångerna jag är helt fri utan hjälp av antibiotika, är när jag åt p-piller eller när jag varit gravid. Du verkar turligt nog inte ha det lika allvarligt, men just det det där att skalpen är rosa och att den är varm, tyder på att en inflammation pågår. Blir håret fett, så tvätta oftare. Inte bra att låta fettet samlas. Själv tvättar jag en gång dag, jag måste, mitt blir också fett snabbt. Jag använder milda shampoon och balsam, utan sulfater. En av mina favoriter är ett shampoo (och balsam) med phyto-collagen med keratin peptide protein. Och, när håret är blött, så sprayar jag på Nexxus leave-in ultimate moisture, wow, håret blir helt fantastiskt silkesmjukt! Jo! Så har jag även hakat på "hemmoröjd-kuren"...haha, nämligen att använda ricin olja som inpackning ett par gånger i veckan. Det har hjälpt mycket, ricin olja är även anti inflammatoriskt. Och om kvällarna, innan läggdags, så kan jag smeta in lite ren virgin oraffinerad kokosnötsolja i längderna och sen fläta i två flätor, så att håret inte slits så mycket om nätterna på kudden (jag kan nämligen leva rövare i sömnen och verkligen gnugga huvet i kudden) Oj, detta blev långt. Men, lycka till!

• matildadl

jag har lite grinig hårbotten också.
    körde i flera år på fungoral som finns på apoteket, finns i liten flaska receptfritt och en större som finns på  recept. det hjälpte väldigt mycket, efter ett tag antar jag att jag blev resistent mot det.

jag har dock som eksem i hårbotten, kli och även som stora hudbitar som lossnar ibland. jag har testat ALLT. det bästa frisör-schampoot jag testat är ett som heter Lanza och jag kommer inte ihåg vad det heter men det är mot irriterad hårbotten.

just nu kör jag med head&schoulders dry scalp, schampoo och balsam. det funkar och är inte sådär snuskigt dyrt som alla andra schampoon mot känslig hårbotten kan vara.    

• En struts

När du säger kantig flaska så tänker jag bara på Bio +, men jag vet ju inte om det har massa konstiga tillsatser.
    Men jag tycker att det är det enda schampot som hjälper vid klåda i hårbotten.

Svar på tråden Klåda i hårbotten - hjälp