• miapia02

hur ska man få honom att svara när andra frågar något???

Hej
    min kille har ADHD och autismliknande tillstånd och när någon kommer och fråga något eller bara säger hej så tittar han bort och vill inte svara. han svara inte om någon säger hej till honom heller.
    är det någon som har tips på hur man ska lära honom att svar i skolan måste han ju kunna svara på frågor som han får .
    han är 6 år.
    tacksam för tips    

• Svar på tråden hur ska man få honom att svara när andra frågar något???
  • cruz

Vi har tränat vår autistiska son att svara på frågor med hjälp av positiv förstärkning. Första steget har varit att träna på att svara på frågor hemma i lugn och ro. Vi började med sociala frågor av typen
    Vad heter du?
    Hur gammal är du?
    var bor du? etc.

Jag ställde först frågan, om sonen inte svarade så sade jag säg: "Jag heter Maximilian" som verbal hjälp. När sonen upprepade frasen fick han en belöning (ett chips eller en favoritleksak). På dagis tränade hans resurser samma sak. Så småningom när han kunde svara på dessa frågor i lugna situationer i träningsrummet började vi träna på detta ute i lekparken eller på dagisavdelningen bland andra personal och barn som fick ställa frågorna. Vi utökade svårighetsgraden så småningom och lärde sonen att ställa motfrågor också av typen: Hur mår du?-Jag mår bra, hur mår du? etc. Belöningarna togs gradvis bort. Nu funkar detta med frågor oftast (men inte alltid) bra ute i verkliga livet. Sonen började tex. nyligen på fritids och när hans nya fröken hälsade på honom en morgon och frågade honom hur han mådde så svarade han artigt " jag mår bra, hur mår du? " Då fick han genast lite extrapoäng för gott uppförande  (vilket är bra som motvikt eftersom han tidigare hade bett sin fröken att hålla käften när hon försökte få honom att sitta stilla).

Svar på tråden hur ska man få honom att svara när andra frågar något???