Hm, jag hittade det här i ett cancervårdsprogram för regionen:
källa: www.ocsyd.lu.se/Vardprog/Enodometrieca%20(corpusca)%20Uterussarkom2005.pdf
sidan 12:
"Majoriteten av livmodercancerfall debuterar kring eller efter menopaus. Hos premenopausala kvinnor är anovulation (ingen ägglossning) en riskfaktor.
Dominerande symtom är blödningsrubbning eller postmenopausal blödning.
Andra kliniska fynd kan vara hematometra, pyometra eller onormala flytningar. Hos dessa kvinnor skall malignitet uteslutas så långt möjligt och möjligheten till annan lokal malignitet (framför allt cervix-, tubar-, blås-, rektal/coloncancer) skall beaktas om cancer i livmodern uteslutits och symtomen kvarstår. Misstanken styrks oftast av ett förtjockat endometrium (>4 mm) vid vaginal ultraljudsundersökning (ej pre-perimenopaus och vid tamoxifenbehandling), medan diagnosen är osannolik vid väldefinierat tunt endometrium.
Observans vid svårbedömt eller omätbart endometrium. Förekomst av ökad mängd vätska i fossa Douglasii är ett observandum postmenopausalt."
--
Nu är jag inte läkare utan bara en naturvetare som älskar svåra ord, men om jag tolkar det sista ovan rätt så är vätskan framförallt något att "se upp med" (fri tolkning av observandum) hos kvinnor efter klimakteriet (postmenopausalt). Och om allting annat ovan ser bra ut så borde det väl vara okej då, tycker man?
Hoppas allt går bra för dig, jag vet precis hur nervig jag var i några veckor innan de undersökte en cysta. Håller tummarna...