• Anonym (orolig)

Vätska i fossa Douglasi? snälla hjälp

Finns det någon sjuksköterska här som kan hjälpa mig? Har gjort en laparoskopi och har fått en kopia av journalen hem med mig, för att kunna kolla bättre.

Allt såg fint fint ut, ingen endo har jag, allt normalt. MEN det står: "en liten skvätt vätska i fossa Douglasi". Det oroar mig så, jag vet att det inte skall finnas vätska där . vad kan det innebära?

har tid hos gyn om 2 veckor, vill veta vad dettta betyder för jag är så orolig.

tacksam för svar!!!!!!

• Svar på tråden Vätska i fossa Douglasi? snälla hjälp
  • Anonym (orolig)

ingen? snälla någon....

• gladlouise

hmm jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dej. testa att googla på fossa doulasi och kanske du kan hitta nått om de!

• gladlouise

hmm jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dej. testa att googla på fossa doulasi och kanske du kan hitta nått om de!

• gladlouise

• mmonika77

Det är en nedbuktning av bukhålan mellan ändtarm och livmoder och där har det samlats vätska hos dig.

• Anonym (orolig)

tack snälla ni. men jag har läst på internet att det får inte vara vätska där, att det kan innebära cancer, m.m. Så j...orolig nu! Ingen sjuksköterska som kan nåt om detta+?

• Themis

Hm, jag hittade det här i ett cancervårdsprogram för regionen:

källa: www.ocsyd.lu.se/Vardprog/Enodometrieca%20(corpusca)%20Uterussarkom2005.pdf

sidan 12:

"Majoriteten av livmodercancerfall debuterar kring eller efter menopaus. Hos premenopausala kvinnor är anovulation (ingen ägglossning) en riskfaktor.

Dominerande symtom är blödningsrubbning eller postmenopausal blödning.

Andra kliniska fynd kan vara hematometra, pyometra eller onormala flytningar. Hos dessa kvinnor skall malignitet uteslutas så långt möjligt och möjligheten till annan lokal malignitet (framför allt cervix-, tubar-, blås-, rektal/coloncancer) skall beaktas om cancer i livmodern uteslutits och symtomen kvarstår. Misstanken styrks oftast av ett förtjockat endometrium (>4 mm) vid vaginal ultraljudsundersökning (ej pre-perimenopaus och vid tamoxifenbehandling), medan diagnosen är osannolik vid väldefinierat tunt endometrium.

Observans vid svårbedömt eller omätbart endometrium. Förekomst av ökad mängd vätska i fossa Douglasii är ett observandum postmenopausalt."
    --
    Nu är jag inte läkare utan bara en naturvetare som älskar svåra ord, men om jag tolkar det sista ovan rätt så är vätskan framförallt något att "se upp med" (fri tolkning av observandum) hos kvinnor efter klimakteriet (postmenopausalt). Och om allting annat ovan ser bra ut så borde det väl vara okej då, tycker man?

Hoppas allt går bra för dig, jag vet precis hur nervig jag var i några veckor innan de undersökte en cysta. Håller tummarna...

• Anonym (Lugnaren)

Det är ett helt normalt fynd fhos en kvinna mellan 15 och 50. Inga problem!

• Anonym (orolig)

tack Bimsan! skickar stor kram till dig...så skönt att ni fl -are finns! så jag borde inte vara orolig menar du....hm...tack!

• Anonym (orolig)

tack lugnaren oxå! alltså är detta farligt enbart efter 50 års åldern? skulle vilja tro det....

• Anonym (orolig)

har läst på någon sida på netet att liten vatten i fossa Douglasi är tecken på infektion.....

Någon som har haft liknande?

Svar på tråden Vätska i fossa Douglasi? snälla hjälp