• karet

Ni som handlar på kredit, hur tänker ni vid tillfället?

Jag är riktigt nyfiken. Exakt vad är det ni tänker när ni handlar på kredit?
    VAD handlar ni, hur ofta osv?

Själv är jag livrädd för lån så kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man tänker, hur man "rättfärdigar" det för sig själv?

Jag är inte ute efter att skuldbelägga någon utan jag är verkligen nyfiken.

• Svar på tråden Ni som handlar på kredit, hur tänker ni vid tillfället?
  • Lena

vi använder makes kreditkort för inköp men betalar det så fort räkningen kommer så vi utnyttjar inte krediten. Vi har köpt dator på kredit en gång för vi behövde den till jobbet och det var efterskottslön

• Mörksuggan

Vi har besinkort som vi tankar på. Inte så mycket nu då när vi inte har bil men ändå...
    Anledningen är att vi får rabatt på bensinen när vi använder det. Men vi betalar ju alltid räkningen när den kommer i slutet av månaden. 

Ibland har jag handlar på faktura när jag köper via nätet. Måste ha min bankdosa om jag ska handla med kortet och ibland har jag inte haft den tillgänglig och då valt faktura istället.

Det jag väldigt sällan gör är att delbetala saker. Det enda är väl vårt bostadslån. Men det skulle vi inte fixa att spara ihop till kontant...      

Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Chianti

Finns ju olika sorters kredit. Själv har jag ett Statoil kreditkort som ger bonus för varje krona jag handlar. Om jag betalar tillbaka inom 40 dar tror jag drt är då betalar jag ingen ränta. Bra deal för mig.

Har några hundratusen sparade. Har ändå köpt soffa och lite annat på kredit då jag vet att jag betalar tillbaka varje månad medan jag antagligen inte skulle sätta in motsvarande summa på sparkontot varje månad. Ett dyrt men enkelt sätt att inte utarma sparkontot.

• Mörksuggan
    Mörksuggan skrev 2012-08-16 20:14:52 följande:
    Vi har besinkort som vi tankar på. Inte så mycket nu då när vi inte har bil men ändå...
    Anledningen är att vi får rabatt på bensinen när vi använder det. Men vi betalar ju alltid räkningen när den kommer i slutet av månaden. 

Ibland har jag handlar på faktura när jag köper via nätet. Måste ha min bankdosa om jag ska handla med kortet och ibland har jag inte haft den tillgänglig och då valt faktura istället.

Det jag väldigt sällan gör är att delbetala saker. Det enda är väl vårt bostadslån. Men det skulle vi inte fixa att spara ihop till kontant...      

och studielån såklart...
    Man ska inte tro på allt som är sant...
  • mrsStatham
    det är lättare att hålla koll på utgifterna man får en kickback på det man handlar man slipper tjafsa ifall kortet skulle bli stulet och användas med kortet ingår en del försäkringar
    Det är bara ett annat sätt att betala sina utgifter på. Precis som att vi i norden har utåtgående entrédörrar istället för inåtgående. 
    Bara två saker är oändliga
  • karet

Jag tänker mer på människor som köper en ny tv för att de känner för det, eller tar resa på resa på kredit, går på stan och shoppar på kredit.

Bensinkort tex har vi med, men då betalar vi räkningen direkt den månaden den kommer.

• SuzR

tycker inte det är något konstigt med att handla på kredit, ibland är lönen slut helt enkelt om det är nån vecka/några dagar kvar och då åker kortet fram. Sen gäller det ju att ha koll på hur mycket man spenderade så man kan lägga undan den summan tills räkningen kommer så det inte blir någon chock! Det är som sagt ett annat sätt att betala. Varför ens nämna  'skuldbelägga'..?

• mrsStatham
    karet skrev 2012-08-16 20:23:54 följande:
    Jag tänker mer på människor som köper en ny tv för att de känner för det, eller tar resa på resa på kredit, går på stan och shoppar på kredit.

Bensinkort tex har vi med, men då betalar vi räkningen direkt den månaden den kommer.
    Och om du ska vara helt ärlig mot dig själv, hur många sådana personer känner du som gör på det sättet?
    Bara två saker är oändliga
  • Grande Rock

jag tar alla planerade köp på kredit, så kan jag enkelt betala fakturan när den dyker upp. Pengarna som finns kvar på det vanliga kontokortet är budgeterat till mat och diverse nöjen. Lättare att köpa de större grejorna på kreditkortet än att hålla på att föra över pengar till betalkortet.

• Virriga Vera

Jag handlar det mesta på kreditkort. Jag har 2 olika bensinkort och 1 kreditkort förutom mitt betalkort. Betalar alla fakturor när de kommer och 0:ar hela skulden vid månadsskiftet.

Det är bekvämt, jag får bonus, bra försäkringar och jag har bra koll på vad jag handlar.

Svar på tråden Ni som handlar på kredit, hur tänker ni vid tillfället?