• Anonym

Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?

Tandställning? Tar ca 2 år så blir tänderna raka o fina

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-08-16 20:48:02 följande:
    Hörntänderna är spetsiga och ligger utanför tandraden. Den ena pakar mer ut än den andra.

Min idé är att man slipar ner hörntänderna till stubbar och sätter på fia kronor på dessa... sedan tar han tänderna mellan framtänderna och hörntänderna och sätter fassader på dem så att de byggs ut lite.
    Är detta dett alternativ?

Jag orkar inte gå in på vad odontologen sagt om öppet bett och kontaktytor på visdomständer osv... hur som heslt så är tandläkarens bedömning att tandställning inte är aktuellt... det är därför jag frågar om andra alternativ     
    Det här vill du inte höra. Men var glad att du har tänder som fungerar. Jag har väldigt dåliga (men fina) tänder och jag har fått dra ut och ersätta med implantat och annat. Vissa tänder saknar jag helt. Jag är bara 48

Du har funktionella tänder, men kanske inte så fina. Men jag lovar dig att du kommer ångra dig om du inte hade dem. Att börja slipa ner tänder låter som en dålig idé tycker jag.
  • Anonym
    Lady95 skrev 2012-08-16 21:28:04 följande:
    Jag har kompositfasader och har haft det i flera år, funkar skitbra tycker jag. Har inte gått sönder och ej blivit missfärgade (se bild) hade glugg innan. Så det kan jag varmt rekomendera Glad
    Hur mycket av dina tänder är nerslipade? Hur många år har dom suttit? Kan du ta bort dom och gå utan utan att dina tänder ser "förstörda" ut? Jag vill så gärna ha porslinsfasader men jag är rädd för att tänderna ska bli så pass nerslipade att man är beroende av fasaderna sen.
  • Anonym
    Lady95 skrev 2012-08-16 21:37:53 följande:
    Dem är inte så himla nerslipade, jag hade ju som sagt glugg innan mellan framtänderna som jag hatade. Nu tycker jag däremot det är charmigt och skulle inte ha något så emot att ha glugg igen men jag har ju vant mig otroligt vid mina raka tänder så.

Jag har haft fasader i vad kan det vara.. 6 år? De ser absolut inte förstörda ut utan det ser ut som vanlig glugg utan fasader bara. Att ha fasader är ju en grej för livet, dock väljer du ju om du vill ha det för livet eller ta bort det när som helst. Tycker dock att fasader är en väldigt bra lösning då det är långvarande men samtidigt får du välja om de ska va tillfälligt eller ej.

Det gör inte ont eller något sånt som tandställning utan det ser fint ut och diskret ut på direkten! Min tandläkare sa att det är så naturligt som möjligt och det bästa för tänderna :)
    Så om jag sätter dit porslinsfasader (hade tänkt 10 uppe och 10 nere för att få ett riktigt vitt fint leende, för har fått för mig att tandblekning efter tandblekning sliter mer på tänderna?!) och att dom börjar lossna sen efter säg 20 år, då måste inte jag sätta dit nya? Utan tänderna ser normala ut ändå? Idag har jag inga gluggar utan jag vill bara ha dom vitare (har naturligt väldigt gula tänder). Vore ju trist om dom lossnade efter 20 år och jag måste sätta in nya för att dom är fult mycket nerslipade och man har gluggar. Förstår du?
Svar på tråden Vad göra åt mina tänder?? Implantat? Porslinsfasader? Kompositfasader?