• VickiLee

Finns det boenden för ett handikappat barn på 3 år???

En nära vän till mig har en liten flicka med Retts syndrom, något som tagit extremt hårt på min vän och hennes make. Dom har efter noga övervägande bestämt att hon ska få växa upp någon annanstans. Jag dömer henne inte, vi sörjer alla olika. Vad vi klarar av som föräldrar är olika från individ till individ. Jag tycker att de är starka som vågar erkänna att de inte orkar med denna enorma sorg. Dom har beslutat att hon ska adopteras bort, få en fosterfamilj eller flytta till ett boende..

Till min fråga......Finns det boende för små barn??

Vad är chansen att de hittar en fosterfamilj? och om så är fallet hur länge orkar dom? Kan dom säga upp sitt uppdrag hur som helst?

• Svar på tråden Finns det boenden för ett handikappat barn på 3 år???
  • Liten elak och intelligent

Det ÄR svårt att hitta fosterfamiljer till barn med särskilda behov. Men det går. Men annars....ja, det finns små barn som bor på boenden men det är ovanligt.

• agua

Ja det finns boenden åt så små barn. Det är ganska ovanligt men de ska finnas ifall behovet finns. Föräldrarna ska kontakta LSS chefen där kan se säkert få in informationen de behöver. De har inte funderat på personlig assistent åt barnet så att de får avlastning sen finns det även kortidsboenden där de kan få avlastning helger och nätter.

• Emma Bjärgestad

Tänker de ha någon kontakt med flickan? Känns helt uteslutet i min värld att efter 3 år ge upp sitt barn menar jag!

• Queenie70

Ska de lämna bort barnet efter 3 år!!?? Ledsen men det dömer jag ut stenhårt !! Stackars stackars barn!

• Queenie70

Personer med Retts syndrom uppfattar, förstår och tar till sig mycket mer av information, intryck och kontakt än de kan förmedla. Många är mycket intresserade av social samvaro. De flesta kan inte tala men har ofta en distinkt och intensiv blick samt en speciell förmåga till direkt ögonkontakt på ansiktsnära håll, som är viktig att känna till och använda sig av. Kommunikationen tar dock lång tid och svarsreaktionen dröjer ofta länge.

• Aaglars
    Queenie70 skrev 2012-08-16 20:52:18 följande:
    Personer med Retts syndrom uppfattar, förstår och tar till sig mycket mer av information, intryck och kontakt än de kan förmedla. Många är mycket intresserade av social samvaro. De flesta kan inte tala men har ofta en distinkt och intensiv blick samt en speciell förmåga till direkt ögonkontakt på ansiktsnära håll, som är viktig att känna till och använda sig av. Kommunikationen tar dock lång tid och svarsreaktionen dröjer ofta länge.
    Och att då lämna bort sitt barn...Även jag dömer ut detta stenhårt!!!
  • VickiLee

Jag efterfrågar inte era personlig åsikter gällande deras beslut, vill bara veta om det finns boende och vart.
    Vill ha information.

Har själv en son med förståndshandikapp, autism och svår ep. Har jobbat med barn och ungdomar med särskilda behov i 20 år.

MEN....Jag har aldrig stött på detta tidigare........Vart hamnar dessa barn, ovanligt..jag vet men det kan inte vara första gången..???

• VickiLee
    Emma Bjärgestad skrev 2012-08-16 20:38:09 följande:
    Tänker de ha någon kontakt med flickan? Känns helt uteslutet i min värld att efter 3 år ge upp sitt barn menar jag!
    JA
  • VickiLee
    Queenie70 skrev 2012-08-16 20:52:18 följande:
    Ja vet, har haft några av dessa flickor under mina år på korttidshem
  • VickiLee
    Queenie70 skrev 2012-08-16 20:48:30 följande:
    Ska de lämna bort barnet efter 3 år!!?? Ledsen men det dömer jag ut stenhårt !! Stackars stackars barn!
    Skulle jag oxå göra om jag inte varit med på denna resa:( Dom vill henne väl, men dom avlöser varandra och gråter, syskon kommer i kläm...
Svar på tråden Finns det boenden för ett handikappat barn på 3 år???