lennartsdotter skrev 2012-08-16 21:35:44 följande:
Det är många uppfödare som bor i lägenhet, det behöver inte vara ett problem. Det man ska tänka på är att en löpande hona eller en fertil hankatt kan störa grannarna om de väsnas. Jag har dock fött upp i snart 10 år och alltid bott i lägenhet, har aldrig fått några klagomål på att katterna låter trots att jag haft både löpande honor och fertila hanar som låtit en del.
Räkna inte med att tjäna en spänn på uppfödningen. Inom alla de raser du nämner är följande tester att rekommendera:
- Blodgruppering -> 280 kr
- HCM-scan -> 1000 kr ungefär 3 ggr under hela avelskarriären dvs. 3000 kr
- FIV- och FeLV-test -> 550 kr
Några andra kostnader:
- Parningsavgift -> ca 1000 kr i fast avgift och 1000 kr/levande kattunge
- Resa till och från hanen -> beror på avstånd
- Registrering av kattungarna -> 300 kr/kattunge (200 kr/kattunge) om du är medlem i SVERAK, andra förbund har andra avgifter
- Vaccination -> ca 600 kr/kattunge
- Veterinärbesiktning -> 200 kr/kattunge
- ID-märkning -> 300 kr/kattunge
- Medlemsskap i en kattklubb -> 250-500 kr/år
- Medlemsskap i en rasklubb -> 100-300 kr/år
- Stamnamnsavgift -> 1500 kr i SVERAK (billigare i andra förbund)
Utöver det får man räkna med ökade foder- och sandkostnader när man har kattungar. Kostnad för avelsförsäkring och eventuellt individuella försäkringar till kattungarna (jag försäkrar mina kattungar så fort jag får för försäkringsbolaget). För vita katter krävs hörselintyg före avel. En del katter behöver avelsgodkännande och då måste man räkna med 400-500 kr för en utställning eller för att få hem domare för bedömning.
Jag kan säga att jag under mina 10 år aldrig har gått med vinst.
Det kan vara svårt att hitta lämpliga hanar. Vanligtvis är avelshanar en bristvara. 25-30% av avelskatterna brukar vara hankatter så uppfödarna slåss om hanarna. De flesta uppfödare lånar främst ut hanar till uppfödare de känner. Det är viktigt att man satsar på att lära känna uppfödare och etablera ett förtroende. Var ärlig och håll dig borta från skitsnacket. Det blir allt vanligare att uppfödare av juridiska skäl inte säljer avelskatter till andra än de som har registrerat stamnamn. Detta endast för att avtalen man skriver ska vara juridiskt bindande.
Det var exakt detta jag letade efter och fodervärd är nog absolut det bästa alternativet så man kommer in i det och förstår hur allt funkar. Misstänkte att det inte var bara och bara och även att man med störst sannolikhet för det mesta går minus. :) Men sjukt spännande.