• Katitziii

Att föda upp raskatter?

Har bestämt mig för att köpa raskatt det kommer att bli Cornish rex, Devon Rex eller Sphynx. Har inte bestämt om jag ska ta en omplacering eller kattunge ännu, men en hona kommer det att bli. Jag har funderat lite över om man vill ta en kull eller flera. Vad är priser på vet, bes registrering samt vaccination osv. Är det plus minus noll eller tjänar man en slant på att ta kattungar? Är det svårt att hitta hanar till parning? Jag vill gärna ha lite info då jag inte vet så mkt om uppfödning ännu men det verkar intressant.

• Svar på tråden Att föda upp raskatter?
  • Majsan70

Att vara uppfödare är en spännande verksamhet där man inte vet från kull till kull vad det kommer att kosta eller vad man får in. Mycket beror ju på hur många ungar i kullarna o vad hane kostar. Blir det komplikationer ökar kostnaderna för kullen så klart och massa såna saker man stöter på under vägens lopp.

Mitt råd till dig är att försöka hitta en katt som du kan vara fodervärd till o därmed få allt det roliga till  ingen extra kostnad. Därmed får du även erfarenhet och en inblick i hur allt fungerar.

För mig är det en rolig hobby där jag inte tjänat något och vissa gånger går back. Massor med jobb ligger bakom o man får vara rädd om sina semesterdagar för dem behöver man när kullarna är beräknade.

• Katitziii

Fodervärd kan bu vara ett alternativ absolut, men samtidigt så gillar jag att att göra saker själv.

Hur fungerar det om man bor i en lägenhet är det ens möjligt, med tanke på grannar osv?

• Severus

Jag har en Siameshona och kan säga att en sådan dam har man INTE i en lägenhet iaf

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Majsan70
    Katitziii skrev 2012-08-16 20:53:19 följande:
    Fodervärd kan bu vara ett alternativ absolut, men samtidigt så gillar jag att att göra saker själv.

Hur fungerar det om man bor i en lägenhet är det ens möjligt, med tanke på grannar osv?

Vi bor i en fyra rums lägenhet o föder upp Helig Birma. Går alldeles utmärkt. Men helt seriöst så är fodervärd ett bra alternativ när man står helt ny. Vi varvar egen uppfödning med fodervärdskap åt den uppdödare som vi köpte våra första katter åt. En jättebra lösning. Vi har ett avtal som innebär att hon tar två kullar o sen skrivs katten över på oss att fortsätta avel med.

Men massa pengar behövs för det kostar med alla prover o ev. veterinärkostnader i samband med dräktighet o förlossning. Kontakter i kattvärlden är nästan ett måste för att få in en fot o få "låna" hanar osv.
  • lennartsdotter

Det är många uppfödare som bor i lägenhet, det behöver inte vara ett problem. Det man ska tänka på är att en löpande hona eller en fertil hankatt kan störa grannarna om de väsnas. Jag har dock fött upp i snart 10 år och alltid bott i lägenhet, har aldrig fått några klagomål på att katterna låter trots att jag haft både löpande honor och fertila hanar som låtit en del.

Räkna inte med att tjäna en spänn på uppfödningen. Inom alla de raser du nämner är följande tester att rekommendera:
    - Blodgruppering -> 280 kr
    - HCM-scan -> 1000 kr ungefär 3 ggr under hela avelskarriären dvs. 3000 kr
    - FIV- och FeLV-test -> 550 kr

Några andra kostnader:
    - Parningsavgift -> ca 1000 kr i fast avgift och 1000 kr/levande kattunge
    - Resa till och från hanen -> beror på avstånd
    - Registrering av kattungarna -> 300 kr/kattunge (200 kr/kattunge) om du är medlem i SVERAK, andra förbund har andra avgifter 
    - Vaccination -> ca 600 kr/kattunge
    - Veterinärbesiktning -> 200 kr/kattunge
    - ID-märkning -> 300 kr/kattunge
    - Medlemsskap i en kattklubb -> 250-500 kr/år
    - Medlemsskap i en rasklubb -> 100-300 kr/år
    - Stamnamnsavgift -> 1500 kr i SVERAK (billigare i andra förbund)

Utöver det får man räkna med ökade foder- och sandkostnader när man har kattungar. Kostnad för avelsförsäkring och eventuellt individuella försäkringar till kattungarna (jag försäkrar mina kattungar så fort jag får för försäkringsbolaget). För vita katter krävs hörselintyg före avel. En del katter behöver avelsgodkännande och då måste man räkna med 400-500 kr för en utställning eller för att få hem domare för bedömning.

Jag kan säga att jag under mina 10 år aldrig har gått med vinst.

Det kan vara svårt att hitta lämpliga hanar. Vanligtvis är avelshanar en bristvara. 25-30% av avelskatterna brukar vara hankatter så uppfödarna slåss om hanarna. De flesta uppfödare lånar främst ut hanar till uppfödare de känner. Det är viktigt att man satsar på att lära känna uppfödare och etablera ett förtroende. Var ärlig och håll dig borta från skitsnacket. Det blir allt vanligare att uppfödare av juridiska skäl inte säljer avelskatter till andra än de som har registrerat stamnamn. Detta endast för att avtalen man skriver ska vara juridiskt bindande.

• LunaLunatic

Föder upp devon rex i lägenhet. Än har inte grannarna klagat Oskyldig
    Förra året hade jag en kull på 5 ungar. Sparade en. Det var en frisk kull, parningen tog på första försöket. Jag hade alltså inga "extrautgifter" på dem. 
    Året gick -25 000.
    Av dessa var ca 15 000 inköp av en importhane. Denna hane är med största sannolikhet steril = en förlust på ca 18 000 kronor. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Katitziii
    lennartsdotter skrev 2012-08-16 21:35:44 följande:
    Det är många uppfödare som bor i lägenhet, det behöver inte vara ett problem. Det man ska tänka på är att en löpande hona eller en fertil hankatt kan störa grannarna om de väsnas. Jag har dock fött upp i snart 10 år och alltid bott i lägenhet, har aldrig fått några klagomål på att katterna låter trots att jag haft både löpande honor och fertila hanar som låtit en del.

Räkna inte med att tjäna en spänn på uppfödningen. Inom alla de raser du nämner är följande tester att rekommendera:
    - Blodgruppering -> 280 kr
    - HCM-scan -> 1000 kr ungefär 3 ggr under hela avelskarriären dvs. 3000 kr
    - FIV- och FeLV-test -> 550 kr

Några andra kostnader:
    - Parningsavgift -> ca 1000 kr i fast avgift och 1000 kr/levande kattunge
    - Resa till och från hanen -> beror på avstånd
    - Registrering av kattungarna -> 300 kr/kattunge (200 kr/kattunge) om du är medlem i SVERAK, andra förbund har andra avgifter 
    - Vaccination -> ca 600 kr/kattunge
    - Veterinärbesiktning -> 200 kr/kattunge
    - ID-märkning -> 300 kr/kattunge
    - Medlemsskap i en kattklubb -> 250-500 kr/år
    - Medlemsskap i en rasklubb -> 100-300 kr/år
    - Stamnamnsavgift -> 1500 kr i SVERAK (billigare i andra förbund)

Utöver det får man räkna med ökade foder- och sandkostnader när man har kattungar. Kostnad för avelsförsäkring och eventuellt individuella försäkringar till kattungarna (jag försäkrar mina kattungar så fort jag får för försäkringsbolaget). För vita katter krävs hörselintyg före avel. En del katter behöver avelsgodkännande och då måste man räkna med 400-500 kr för en utställning eller för att få hem domare för bedömning.

Jag kan säga att jag under mina 10 år aldrig har gått med vinst.

Det kan vara svårt att hitta lämpliga hanar. Vanligtvis är avelshanar en bristvara. 25-30% av avelskatterna brukar vara hankatter så uppfödarna slåss om hanarna. De flesta uppfödare lånar främst ut hanar till uppfödare de känner. Det är viktigt att man satsar på att lära känna uppfödare och etablera ett förtroende. Var ärlig och håll dig borta från skitsnacket. Det blir allt vanligare att uppfödare av juridiska skäl inte säljer avelskatter till andra än de som har registrerat stamnamn. Detta endast för att avtalen man skriver ska vara juridiskt bindande.
    Det var exakt detta jag letade efter och fodervärd är nog absolut det bästa alternativet så man kommer in i det och förstår hur allt funkar. Misstänkte att det inte var bara och bara och även att man med störst sannolikhet för det mesta går minus. :) Men sjukt spännande.
  • Katitziii
    Majsan70 skrev 2012-08-16 20:36:42 följande:

Att vara uppfödare är en spännande verksamhet där man inte vet från kull till kull vad det kommer att kosta eller vad man får in. Mycket beror ju på hur många ungar i kullarna o vad hane kostar. Blir det komplikationer ökar kostnaderna för kullen så klart och massa såna saker man stöter på under vägens lopp.

Mitt råd till dig är att försöka hitta en katt som du kan vara fodervärd till o därmed få allt det roliga till  ingen extra kostnad. Därmed får du även erfarenhet och en inblick i hur allt fungerar.

För mig är det en rolig hobby där jag inte tjänat något och vissa gånger går back. Massor med jobb ligger bakom o man får vara rädd om sina semesterdagar för dem behöver man när kullarna är beräknade.

Det här med foderavtal, hur många kullar brukar ägaren ta? Förstår att det varierar men ungefär?
  • LunaLunatic
    Katitziii skrev 2012-08-17 00:34:53 följande:
    Det här med foderavtal, hur många kullar brukar ägaren ta? Förstår att det varierar men ungefär?
    OFTA helfoder = 2 kullar, halvfoder = 1 kull
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Katitziii
    LunaLunatic skrev 2012-08-17 10:22:46 följande:
    OFTA helfoder = 2 kullar, halvfoder = 1 kull
    Har hittat en annons där jag får betala 4000:- för ett halvfoderavtal sedan ska hon ta 2-3 kullar och katten går över till mig. Det känns inte som jag vinner så mkt på det? Eller har jag fel?
Svar på tråden Att föda upp raskatter?