• Pojkmamman02

Flytt vid gemensam vårdnad

Jag skulle behöva lite råd.

Jag har två barn, gemensam vårdnad med barnens pappa. Vi bodde tidigare på annan ort, men flyttade till samma som barnens pappa. I hopp om att han skulle ha sina barn mer än varannan helg. Har ibland haft dom nån dag extra, men annars inget mer. Har legat i och försökt att han ska ha dom varannan vecka. Men har haft en väldans massa ursäker, jobb osv. Sen skaffade han flickvän, man hör inte alltid ifrån honom när man frågar  nåt, lovar att höra av sig men nej. Dålig relation med andra ord. Sa vid några tilfällen att vi ska ha barnen som vi har dem. Och det har vi även sagt muntligen på familjerätten. Vi har gått dit men vi kommer ingen vart. Jag är trött på att alltid vänta på svar osv. Båda barnen saknar sin förra förskola, vår ena son har visat tendenser till att periodvis må dåligt. Hos mig pratar de ofta om att de vill tillbaka. Så nu har jag bestämt mig för att flytta tillbaka, har fått förskoleplats på samma som tidigare, samt väntar svar på en nytt och väldigt bra boende. MEN han skulle höra av sig o ge mig svar på om det är ok att jag flyttar, men som vanligt får jag inga svar. Så vad gör man?
    Han måste väl skriva på både flyttanmälan (folkbokföringen) och nya förskolans papper?

• Svar på tråden Flytt vid gemensam vårdnad
  • Tricia

Jo såvitt jag vet måste han ge sitt samtycke till byte av förskola, var barnen ska vara bokförda är en annan sak. Beror lite på hur långt du flyttar, är det inte så långt tror jag inte det behövs typ 6 mil eller vad det är. Är i lite samma sits då jag vill flytta till en närliggande kommun. Flytten inga problem i sig men om han motsätter sig byte av skola/förskola vet jag inte riktigt vad för rättigheter jag har. Han har också bara barnen varannan helg, alltså skulle inte påverkas nämnvärt om de skulle gå i skola i närliggande kommun men vägrar han vet jag itne vad jag kan göra. Någon som vet?

• ellen sthlm

Jag har inte upplevt något sånt men jag vill minnas att min advokat sa att tingsrätten sällan rycker barn från ny ort trots att den ena föräldern gjort flytten utan godkännande - OM barnen är "rotade" i en ny tillvaro i en ny stad... Det skulle ju då bli för mycket slitande för barnen. Så enligt henne skulle du flytta och sedan ta frågan rättsligt.

Svar på tråden Flytt vid gemensam vårdnad