Dra ut eller laga tand, får man välja?
I början av året gick min tand sönder.
Jag trodde jag hade någon smuts där och petade med ett vasst föremål och då ramlade en del av mitten på tanden bort. En hörntand, som sitter rätt långt bak (inte visdomstand).
Jag tänkte inte mer på det för jag förstod inte då att det var en del av tanden, trodde inte att de kunde gå sönder av sig själv, och så är det svårt att se så långt bak i munnen...
Hur som helst, sen dess har det blivit ett stort svart hål som täcker hela mittdelen. Det gör skitont om något kommer ner i "hålet", t.ex en hård matbit eller godis.
Har haft molande värk i kindbenet från och till i några veckor nu.
Jag har dragit mig för att gå till tandläkaren men måste väl ta mig i kragen och göra det nu... Men jag tycker det är så otäckt att dra ut tänder.
Som liten drog jag ut säkert 6 st som växte för trångt (mjölktänder som aldrig lossnade), brukade inte tycka det var något farligt alls utan bara att det kändes lite obehagligt när själva roten och allt lossnade och man riktigt kunde känna det i hela huvudet och käken... Då tyckte jag inte det var farligt, men att ens tänka på de minnena nu får mig att rysa!
Kan man välja att bara laga hålet istället (vet att tandläkare jämt bara vill dra ut tänderna för att det är lättast)?