• Anonym (Hjälp)

Sittsår??????????????

Jag vill vara anonym om det hoppas jag man kan respektera.
    Det är så att man har ju hört talas om att man kan få liggsår
    även om man är människa, men nu är det så att jag har fått sittsår istället
    precis nedanför rumpan sitter på varsin sida  röd rund märken.
    Nu undrar jag om det är någon som vet hur man får bort dom
    för jag vill verkligen inte ha dessa kvar längre.
    Jag vore tacksam för hjälp.
    Ps jag vill att man skriver snällt då jag ber om råd.  och jag lägger helst inte ut någon bild på detta.

• Svar på tråden Sittsår??????????????
  • Din mamma

Ja du kan få trycksår av att sitta stilla mycket. Det du måste göra för att det inte ska utvecklas till sår är att avlasta de ställena.

• Anonym (Hjälp)
    Din mamma skrev 2012-08-17 01:37:47 följande:
    Ja du kan få trycksår av att sitta stilla mycket. Det du måste göra för att det inte ska utvecklas till sår är att avlasta de ställena.
    Okej men hur avlastar jag? och kommer dessa trycksår att försvinna eller måste jag göra något för att få det försvinna?
  • Din mamma

Du avlastar genom att inte sitta utan att helst ligga på sidan eller stå upp. De försvinner så fort vävnaden i huden läkt.

• Anonym (Hjälp)
    Din mamma skrev 2012-08-17 01:53:06 följande:
    Du avlastar genom att inte sitta utan att helst ligga på sidan eller stå upp. De försvinner så fort vävnaden i huden läkt.
    Tack så mycket för rådet.... jag har bara en hård trästol att sitta på och inget mjuk underlag det är nog också kanske därför också som jag fått det kan säga det kanske hjälpt till på traven med dessa trycksår.
    Just nu tog jag får sängfilt och la på stolen visst sitter högt men mjukt och bra...och måste sluta också sitta så länge. :)
  • Agnescecila

Vet inte var du kan hitta det men se om du kan hitta en sittring. Det är som ett o så det avlastar.

• taquine
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-08-17 02:29:34 följande:
    Tack så mycket för rådet.... jag har bara en hård trästol att sitta på och inget mjuk underlag det är nog också kanske därför också som jag fått det kan säga det kanske hjälpt till på traven med dessa trycksår.
    Just nu tog jag får sängfilt och la på stolen visst sitter högt men mjukt och bra...och måste sluta också sitta så länge. :)
    Ja kära TS du har väl fastnat för många timmar framför datorn helt enkelt!! Skit i filtar och sittringar och gå ut och gå.Lovar dig FL med flera dör inte om du är borta en timme!! Lycka TillKyss
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Keeya

Avlasta, röra på sig och äta bra kost med mycket proteiner.

• Englia

Hmm, har ju ingen aning om vad du TS har gör bakgrund och ev bakomliggande sjukdomar, men låter ovanligt att få sittsår i unga (? ) år. Innan såren uppstår brukar det göra väldigt ont då vävnaden stryps på blodflöde/cirkulation, och som människa med normal rörlighet ändrar man då automatiskt ställning, även nattetid.

De med nedsatt rörlighet och känsel, oftast äldre personer eller unga rörelsehindrade brukar vara de som ligger i riskzonen.

Men om det nu är början till trycksår du har TS, försök avlasta, och köp "plåster" på apoteket, tex Mepilex, vilket skyddat huden och avlastar.

• Anonym (Hjälp)
    ruccoless skrev 2012-08-17 02:47:46 följande:
    Ja kära TS du har väl fastnat för många timmar framför datorn helt enkelt!! Skit i filtar och sittringar och gå ut och gå.Lovar dig FL med flera dör inte om du är borta en timme!! Lycka TillKyss
    Det är sant som det är sagt :D sitter nu bara kvällstid och är uppe och rör på mig om dagarna.
  • Anonym (Hjälp)
    Englia skrev 2012-08-17 11:15:00 följande:
    Hmm, har ju ingen aning om vad du TS har gör bakgrund och ev bakomliggande sjukdomar, men låter ovanligt att få sittsår i unga (? ) år. Innan såren uppstår brukar det göra väldigt ont då vävnaden stryps på blodflöde/cirkulation, och som människa med normal rörlighet ändrar man då automatiskt ställning, även nattetid.

De med nedsatt rörlighet och känsel, oftast äldre personer eller unga rörelsehindrade brukar vara de som ligger i riskzonen.

Men om det nu är början till trycksår du har TS, försök avlasta, och köp "plåster" på apoteket, tex Mepilex, vilket skyddat huden och avlastar.
    Ja jag har fått veta nu att det är trycksår :/ gillar det inte men jag ska titta på apoteket hoppas det hjälper ännu mera
  • Anonym (Hjälp)
    Keeya skrev 2012-08-17 08:50:31 följande:
    Avlasta, röra på sig och äta bra kost med mycket proteiner.
    tummen upp för denna kommentar...bra sagt.
Svar på tråden Sittsår??????????????