• Anonym (Undrande)

Kortare mens

Jag har under de senaste månaderna haft kortare mens än innan, är det något jag bör kolla upp? Innan så blödde jag 5-7 dagar varav de sista två var lättare blodblandade flytningar. Numera blöder jag 2-3 dagar och sedan blir det blodblandade flytningar varav sista dagen är den svagt, svagt rosabrun, vilket inte märks annat än om man har trosskydd alltför länge eller torkar sig med kritvitt papper/kollar i mycket bra belysning. Är detta naturligt att Mensen ändras så, eller bör jag kontakta gynekolog för utredning?

• Svar på tråden Kortare mens
  • Anonym (Undrande)

Nej, det har jag inte

• Anonym (Undrande)

Jag är 35. Har hypotyreos sedan många år, men ska enligt de senaste proverna ligga ok. Dock lyckas jag inte gå ner i vikt, men har ändå legat på samma vikt i alla fall de senaste tre-fyra åren, väger 79 och är 163 cm. Jag har inte ändrat något i mitt levnadssätt egentligen de senaste åren. Äter nyttigt (läs enligt Livsmedelsverkets rekommendationer, men med mer grönsaker än pasta, ris, potatis och dylikt,) och har så gjort mer eller mindre de senaste fem åren. Dricker alkohol ytterst sällan, äter kakor och godis kanske ett par gånger, max, i månaden, motionerar regelbundet (2-3 pass i veckan) och försöker få in vardagsmotion. Jag har helt enkelt inte gjort några ändringar i mitt levnadssätt de senaste åren, och jag försöker leva så hälsosamt som möjligt för att hypotyreosen inte ska ge mig problem. Det enda som ändrats är egentligen mensen. Kan det vara tecken på klimakteriet trots att jag inte är mer än 35? Den är ändå regelbunden.

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Jag har svårt att tro att du redan ska vara i klimakteriet i och med din regelbundna mens. Jag tror att det är någon tillfällig rubbning som gör så att livmoderslemhinnan inte byggs upp lika mycket som tidigare. Har du inte planer på att skaffa barn tycker jag inte att du behöver oroa dig över detta, njut istället av att ha lite mens. Lycka till

• Anonym (Undrande)

Ok. Vad skönt ! Då ska jag bara koppla av och glädjas åt det, för så kul är det ju inte att ha mens Tack för hjälpen!

Svar på tråden Kortare mens