• Anonym (Mia)

Ta reda på om barnen är döpta?

Hej

För snart 1 år sedan döpte jag mina två barn
    Vi hade inget dop i kyrkan, utan hade dopet i en hyrd lokal...

Ett par bekanta till oss (mig och sambon) kände denna präst och han kunde ställa upp..

Nu har det snart gått 1 år, och jag får ont i magen när jag tänker på barnens dop...

Våra barn fick vars två faddrar!
    Prästen hade glömt fadderbreven hemma och lovade att skicka dem till oss, trots flera mail har dem ej blivit skickade

Barnens dopbevis hade han skrivit ut i ett word-dokument

Jag fick efter dopet veta att prästen tillhörde den gammalkatolska kyrkan, och varken jag eller sambon är katoliker så jag vill inte ha mina barn in i den katolska kyrkan

Nånting stämmer inte, kan jag ta reda på om mina barn  verkligen blev döpta, samt kan jag få dem urskrivna?

Jag vet bara vad prästen heter och vart han bor, men jag vet inte vilken katolsk församling han tillhör...

• Svar på tråden Ta reda på om barnen är döpta?
  • Bite me

Ring till pastorexpeditionen så kan de nog hjälpa er! Vi får alltid ett brev från svenska kyrkan på årsdagen av barnens dop, som en liten påminnelse :)

Your inner knowing is your only true compass
  • politikern

Kolla med pastorsexpeditionen i den församling där ni bor, där ska det finnas registrerat.

• rosyposy

Ring din församling och fråga hur du ska gå till väga. Men om det är så att prästen inte tillhörde Svenska Kyrkan (nu förutsätter jag att det är den du ville att dina barn skulle gå med i) att så är dina barn inte med i den heller.

• Anonym (Mia)

Har pastorsexpeditionen regristerat alla dop, både kristna och katolska??

Mest så man inte ringer och skämmer ut sig... 

• Anonym (Mia)
    rosyposy skrev 2012-08-17 09:06:51 följande:
    Ring din församling och fråga hur du ska gå till väga. Men om det är så att prästen inte tillhörde Svenska Kyrkan (nu förutsätter jag att det är den du ville att dina barn skulle gå med i) att så är dina barn inte med i den heller.
    Vet att han tillhörde gammalkatolska kyrkan, och jag vill inte ha barnen där...

• politikern

Vilken kyrka tillhör ni själva? Tillhör ni någon överhuvudtaget? varför vände ni er inte dit när ni skulle döpa?
    Om nu barnet är döpt in i svenska kyrkan och medlem där så vet de det på pastorsexp, om barnet inte är medlem där, så förklara läget, tror att de är rätt intresserade av att få ytterligare en liten medlem så de hjälper nog gärna till om barnet är medlem i annan kyrka. 

• rosyposy

Ring församlingen och förklara exakt vad som hände. Prata även med personen som ordnade fram prästen och kräv att få reda på vilken kyrka (om någon alls, det hela låter jätteskumt tycker jag) han tillhör. Kontakta sedan den kyrkan och fråga om dina barn är registrerade som medlemmar där.

• Anonym (Mia)
    politikern skrev 2012-08-17 09:11:09 följande:
    Vilken kyrka tillhör ni själva? Tillhör ni någon överhuvudtaget? varför vände ni er inte dit när ni skulle döpa?
    Om nu barnet är döpt in i svenska kyrkan och medlem där så vet de det på pastorsexp, om barnet inte är medlem där, så förklara läget, tror att de är rätt intresserade av att få ytterligare en liten medlem så de hjälper nog gärna till om barnet är medlem i annan kyrka. 
    Sambon är döpt i svenska kyrkan, jag är inte döpt alls
  • Bite me
    Anonym (Mia) skrev 2012-08-17 09:07:38 följande:
    Har pastorsexpeditionen regristerat alla dop, både kristna och katolska??

Mest så man inte ringer och skämmer ut sig... 
    Klart du inte skämmer ut dig! Det verkar viktigt för dig att veta! Då ska du ta reda på det
    Your inner knowing is your only true compass
  • Tramsa

Jag tror inte det finns någon "gammelkatolsk" kyrka, utan det är nog den gamla vanliga katolska kyrkan du ska vända dig till för att dels få reda på om dina barn blivit medlemmar och även om du vill att de ska gå ut ur kyrkan. Om det inte finns någon katolsk församling i din stad så sök på län eller närmsta större stad så hittar du säkert rätt person att prata med. 

Svar på tråden Ta reda på om barnen är döpta?