• Anonym (Miss Marple)

Dyra frisörer i mindre stad. Kartellbildning?

Jag bor sedan ett par år i Luleå och nåt jag ständigt förundras över är dom extrema hårfrisörspriserna här. En vanlig klippning kostar ca 400 kr och då är den vanligtvis inte ens bra gjord. Gick till en frisör med dottern häromdagen. Klippningen tog 15 minuter och kostade  400 kr. Det är ju helt sjukt. Det skumma är att nästan alla frisörer verkar hålla samma höga pris här. För det priset förväntar jag mig en hyggligt bra frisör, men här verkar man ta det priset dagen man kommer ut från frisörskolan. Har hört att det finns två frisörställen som tar betydligt mindre betalt så därför försöker ALLA andra frisörställen i stan tala illa om dom. Är det någon annan från Luleå-trakten som känner igen sig?

Någon annan som bor i en lite mindre stad som känner igen sig dvs att alla frisörer verkar ta samma (höga) pris? Nämn gärna stad och vad en vanlig klippning kostar hos er.

• Svar på tråden Dyra frisörer i mindre stad. Kartellbildning?
  • straw2008

Låter väldigt dyrt för småstad.... helt klart att de gått ihop eller helt enkelt höjer för att de kan.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Lacey

Eh, högt pris?
    För en schysst klippning hos en riktigt bra frisör här i Stockholm betalar jag 700 spänn. Och det finns dyrare.

• Blaha

Bor i en mindre stad och här gäller samma sak... Förut kostade en klippning 300 kr, nu kostar det 400 kr. Förutom på några salonger som ibland klipper för 150 t.om. På salongerna som tar 400 kr så snackar de ALLTID skit om de salonger som tar mindre betalt. Skitkul att sitta och lyssna på allt skvaller...

• Blaha
    Lacey skrev 2012-08-17 10:37:02 följande:
    Eh, högt pris?
    För en schysst klippning hos en riktigt bra frisör här i Stockholm betalar jag 700 spänn. Och det finns dyrare.
    Sen när handlar tråden om Stockholm?
    Be yourself, everyone else is already taken.
  • Anonym

För att om en frisör tar mindre än 3-400 kr för en klippning så blir det svart, dvs olagligt.

• Lacey

Dryg much?

Skrev det som en jämförelse kostnadsmässigt. Priserna på hår och skönhetsbehandlingar har gått upp över hela landet. Här finns det en hel del ställen där man kan bli klippt för 200 pix, men då får man verkligen vad man betalar för. (klart att det finns bra billigare frisörer också, men då måste man hitta dem)

• Anonym (Miss Marple)
    Lacey skrev 2012-08-17 10:37:02 följande:
    Eh, högt pris?

För en riktigt bra frisör med gott rykte är ett sånt pris förståeligt. En dålig frisör i Stockholm som försöker ta det priset är rätt snabbt utan jobb. För ett par år sedan fanns INGA alternativ i Luleå kändes det som och oavsett salong och frisör så betalade du samma pris. Sånt tycker jag är skumt. Och nu gör frisörerna sitt bästa för att prata skit om uppstickarna som tar mindre betalt.

Hittade ett par inlägg skrivna på forum om de billigare salongerna i staden. I det ena gnälldes det på kvalitén på klippningen och i det andra talades det om skattefusk. Det där med skattefusk och frisörer känns så himla skrattretande med tanka på att ungefär 100% av frisörer klipper sina kompisar och tar betalt för det svart.
  • Blaha

Lacey: Vad får du ut av av vara otrevlig? Man kan diskutera utan att gå på varandra vettu.

Det spelar ingen roll öht vad en "bra" frisör kostar i Stockholm. Det har inget med småstäder att göra.

• Anonym
    Lacey skrev 2012-08-17 10:52:37 följande:
    Dryg much? Skrev det som en jämförelse kostnadsmässigt. Priserna på hår och skönhetsbehandlingar har gått upp över hela landet. Här finns det en hel del ställen där man kan bli klippt för 200 pix, men då får man verkligen vad man betalar för. (klart att det finns bra billigare frisörer också, men då måste man hitta dem)

Ett ställe i Malmö tar 60 kr för klippning - Svart? Javisst, annars vore det omöjligt.
  • Anonym (Dyrt men inte hä)

Jag bor i Malmö, klipper mig för 250 kronor, inte svart får alltid kvitto där företagets registreringsnummer står, moms etc

Mina föräldrar bor i en småstad, där är det dubbelt så dyrt 

• Lacey

Blaha: jag tyckte din ton kändes otrevlig och då bemötte jag den.

Klart att det är dyrare i Stockholm, och att priserna skiljer sig åt över landet. Och det finns en procentuell stegring från småstad till storstad. Så det går att jämföra och man får lite riktvärden.

Men med den prisstegring som blivit och de förhöjda avgifter många frisörer fått. I stort sett alla är egna företagare och hyr stolar. Så är 400 kr inte så dyrt.

Däremot är det ju riktigt illa om de pratar skit om de som tar mindre etc, riktigt opproffsigt.

• Inteutanproblem

Liten ort i Skåne. Kanske ca 10.000 invånare. God pendling till Helsingborg. Här kostar normalt vis en vanlig klippning mellan 150-300kr. Finns 3 salonger varav en har frisörstudenter mellan varven.

Inte så mycket större skillnad på priserna i Helsingborg, har bott där för nått år sen - förutom frisyrmakarna eller dom på väla, minst 500kr för en vanlig klippning även när det gäller killar.

Ville färga håret och klippa det en gång, ringde frisyrmakarna - ja 500kr för klippning plus 800kr för färgen, frågade då har ni garanti på om färgen blir fel eller inte håller som den ska åtgärdar ni det gratis? Nej, då får du betala 800kr igen. Sa tack men Nej tack.

Sjukt.

• Anonym (Miss Marple)
    Lacey skrev 2012-08-17 11:02:42 följande:
    Blaha: jag tyckte din ton kändes otrevlig och då bemötte jag den.

Klart att det är dyrare i Stockholm, och att priserna skiljer sig åt över landet. Och det finns en procentuell stegring från småstad till storstad. Så det går att jämföra och man får lite riktvärden.

Men med den prisstegring som blivit och de förhöjda avgifter många frisörer fått. I stort sett alla är egna företagare och hyr stolar. Så är 400 kr inte så dyrt.

Däremot är det ju riktigt illa om de pratar skit om de som tar mindre etc, riktigt opproffsigt.

Vill bara säga att det inte alls behöver vara dyrt i Sthlm, men prisspridningen är så klart mycket större beroende på stans storlek. Var där på semester nu i sommar och gick in på ett ställe på Fridhemsplan. Kostade mig 800 kr för klippning och färgning. Både färgningen och klippningen blev jättebra. Har kanske klippt mig 10 ggr i Luleå. En av dessa gånger var jag nöjd med klippningen.

Vad tjänar egentligen en frisör normalt? Någon som vet?  Och då menar jag den vita delen av deras lön. Vet ni den svarta kan ni gärna nämna det också.   
  • trollet77

Finns en jättebillig frisör vid stadshuset, dom tar under 200kr för en barnklippning (upp till 12 år tror jag det är) 
    och 250 för vuxenklipp!!! Hur bra som helst och inte svart, (nåja, kvitto får du iallafall)
    Sen har iallafall frissan i Strand galleria (den nya) haft klippning för 290kr, om det var nyöppningserbjudande 
    eller deras ord. pris vet jag ej 

Svar på tråden Dyra frisörer i mindre stad. Kartellbildning?