Svamp på hund, funkar allergifoder?
Jag har en 4årig blandrashanne. Han är en blandning mellan labbe, golden, schäfer och rottweiler. Det är möjligt att det är någon mer ras eller någon mindre av dem jag skrev. Han är en omplaceringshund så jag har inte alla fakta på papper.
Saken är den att han har problem med svamp. I öronen och på tassarna, mellan tårna om man säger.
Är det någon här som har erfarenhet av detta? Har du/ni provat allergifoder på hund, eller kanske någon kräm eller ett speciellt schampo?
Han har nyligen börjat simma efter att ha varit livrädd för det hela sitt liv och han älskar det verkligen. Därför kan jag inte ta det ifrån honom. Han skulle nog bli tokig om han inte fick leka eller simma i vatten. Och det är ju lite av ett problem eftersom han då blir fuktig och svamp trivs bland fukt.
Jag har ett par olika rengöringsmedel för svamp till öronen men han får panik bara jag tar fram flaskan. Förmodligen så är det väldigt obehagligt att få medlet i öronen eller så har han en dålig erfarenhet av det sen gammalt.
Veterinären säger att det bästa är att sluta låta honom bada, byta till allergifoder och rengöra ofta och föna honom med hårtorken om han blir blöt eller fuktig. Det är säkert det bästa för honom men jag vill inte göra hans liv alltför komplicerat men nya saker.
Så, är det någon som har erfarenhet av detta?