• Elin 821

Svamp på hund, funkar allergifoder?

Jag har en 4årig blandrashanne. Han är en blandning mellan labbe, golden, schäfer och rottweiler. Det är möjligt att det är någon mer ras eller någon mindre av dem jag skrev. Han är en omplaceringshund så jag har inte alla fakta på papper.
    Saken är den att han har problem med svamp. I öronen och på tassarna, mellan tårna om man säger.
    Är det någon här som har erfarenhet av detta? Har du/ni provat allergifoder på hund, eller kanske någon kräm eller ett speciellt schampo?

Han har nyligen börjat simma efter att ha varit livrädd för det hela sitt liv och han älskar det verkligen. Därför kan jag inte ta det ifrån honom. Han skulle nog bli tokig om han inte fick leka eller simma i vatten. Och det är ju lite av ett problem eftersom han då blir fuktig och svamp trivs bland fukt. 

Jag har ett par olika rengöringsmedel för svamp till öronen men han får panik bara jag tar fram flaskan. Förmodligen så är det väldigt obehagligt att få medlet i öronen eller så har han en dålig erfarenhet av det sen gammalt.  

Veterinären säger att det bästa är att sluta låta honom bada, byta till allergifoder och rengöra ofta och föna honom med hårtorken om han blir blöt eller fuktig. Det är säkert det bästa för honom men jag vill inte göra hans liv alltför komplicerat men nya saker.

Så, är det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Svamp på hund, funkar allergifoder?
  • Pallas

Men så fin! Har tyvärr inga svamptips, mer än att jag schamponerat med Selukos eller Fungoral när mina hästar haft svamp.

• Free Spirit Free Love

Inte av svamp, men jag håller på med en allergi utredning på min hund. Det tar lång tid, och ganska många besök hos vetrinären, men jag anser att det i slutändan är bäst eftersom min hund inte längre kommer gå runt och konstant klia sig sen. 
    Jag skulle nog ha gjort som vetrinären säger, det kanske bara är så att han får svamp pga att han inte blir helt torr på alla pälslager.  

• Ziindlaa

Jag har en amerikansk cocker som bor i vattnet på sommaren. Hon får svamp i öron och tår och i armveck. Jag ställer inte ut henne så jag rakar henne under armarna för jag skulle omöjligt kunna föna henne efter varje bad, sen har hon special schampo till tassarna som jag fått av vetrinären. Öronen måste du kolla hos vetrinären så de inte är bakterier, då får du antibiotika och droppar. Tyvär måste du nog vänja honom med beröring och salvor i öronen, gör det med en massa kärlek och godis om det är obehagligt. (min gillar de inte heller men bättre det än att hon inte ska få bada) . Sen får du nog räkna med att droppa några gånger i veckan..

• dezibel

Är det jästsvamp han har så är Malacetic suveränt, finns både som schampo och örondroppar. En hund med öronbroblem måste klara av rengöring och örondroppar så du måste träna honom till att acceptera det annars är alternativet att droga honom hos vet varje gång vilket är både dyrt och inte speciellt nyttigt för hunden eftersom det kommer behövas ofta.

Om svampen beror på foderallergi funkar ju ett allergifoder men det finns ju tusen saker i miljön en hund kan bli allergisk av. Tror du att det ligger en allergi bakom svampen bör du göra en utredning.
    Tror du badandet är orsaken får du fundera på om badandet är så mycket värt att han ska behöva lida av onda öron & klåda?!!

• Elin 821
    Free Spirit Free Love skrev 2012-08-17 11:47:25 följande:
    Inte av svamp, men jag håller på med en allergi utredning på min hund. Det tar lång tid, och ganska många besök hos vetrinären, men jag anser att det i slutändan är bäst eftersom min hund inte längre kommer gå runt och konstant klia sig sen. 
    Jag skulle nog ha gjort som vetrinären säger, det kanske bara är så att han får svamp pga att han inte blir helt torr på alla pälslager.  
    Jag fick tips av veterinären att testa allergifoder i 8 veckor. Blir han bättre så behöver jag inte göra mer men annars vill hon gärna att vi gör allergitester och det är jag helt med på.

Han kliar sig inte speciellt mycket, det är mest det att han "äter" sina egna tassar. Han stoppar in hela tassen i munnen och gnagar där det kliar. Men jag ska börja torka noggrannare och byta foder inom kort. Förhoppningsvis räcker det. Tack för ditt svar :) 
  • Elin 821
    Ziindlaa skrev 2012-08-17 11:51:01 följande:
    Jag har en amerikansk cocker som bor i vattnet på sommaren. Hon får svamp i öron och tår och i armveck. Jag ställer inte ut henne så jag rakar henne under armarna för jag skulle omöjligt kunna föna henne efter varje bad, sen har hon special schampo till tassarna som jag fått av vetrinären. Öronen måste du kolla hos vetrinären så de inte är bakterier, då får du antibiotika och droppar. Tyvär måste du nog vänja honom med beröring och salvor i öronen, gör det med en massa kärlek och godis om det är obehagligt. (min gillar de inte heller men bättre det än att hon inte ska få bada) . Sen får du nog räkna med att droppa några gånger i veckan..
    Vad heter specialschampot? Jag ska fråga veterinären om det!

Jag har försökt vänja honom med flaskan, tar jag medel på en bomullsrondell och kör runt med i örat tycker han det är jätteskönt, men just flaskan är det problem med. Han stressar upp sig, springer runt runt, skäller, försöker leka, undviker mig ALLT. Det är jättesvårt, och ännu svårare för mig att hålla känslorna i schack när han gör så. Jag blir otålig och det gör ju inte saken bättre tyvärr.

Jag har fått antibiotika och droppar förut och det funkade, men tyvärr gick jag till en riktigt dålig veterinär som var både dryg och vägrade lyssna på vad jag hade att säga.

Jag ska försöka bättra på mitt egna beteende, och användandet av flaskan :) 
  • Elin 821
    dezibel skrev 2012-08-17 12:58:29 följande:
    Är det jästsvamp han har så är Malacetic suveränt, finns både som schampo och örondroppar. En hund med öronbroblem måste klara av rengöring och örondroppar så du måste träna honom till att acceptera det annars är alternativet att droga honom hos vet varje gång vilket är både dyrt och inte speciellt nyttigt för hunden eftersom det kommer behövas ofta.

Om svampen beror på foderallergi funkar ju ett allergifoder men det finns ju tusen saker i miljön en hund kan bli allergisk av. Tror du att det ligger en allergi bakom svampen bör du göra en utredning.
    Tror du badandet är orsaken får du fundera på om badandet är så mycket värt att han ska behöva lida av onda öron & klåda?!!
    Jag tror inte badandet är orsaken eftersom han började bada för 2 månader sen och haft problem sen jag tog hand om honom för snart 2 år sedan. Och nej, jag menar inte att han gått obehandlad i två år, förut kom det bara enstaka gånger så då var det inget riktigt problem.

Jag försöker träna öronrengöring så mycket som möjligt men det är svårt eftersom han får panik och skriker så fort jag rör vid honom om jag har flaskan i handen. Försöker jag hålla tag för att få i några droppar hoppar han upp på mig och sparkar ifrån. Det är svårt att förklara i skrift.

Jag ska iallafall kolla upp Malacetic. 
  • dezibel
    Elin 821 skrev 2012-08-17 13:07:27 följande:
    Jag tror inte badandet är orsaken eftersom han började bada för 2 månader sen och haft problem sen jag tog hand om honom för snart 2 år sedan. Och nej, jag menar inte att han gått obehandlad i två år, förut kom det bara enstaka gånger så då var det inget riktigt problem.

Jag försöker träna öronrengöring så mycket som möjligt men det är svårt eftersom han får panik och skriker så fort jag rör vid honom om jag har flaskan i handen. Försöker jag hålla tag för att få i några droppar hoppar han upp på mig och sparkar ifrån. Det är svårt att förklara i skrift.

Jag ska iallafall kolla upp Malacetic. 
    Har du testat att köra klicker i samband med att du tar fram flaskan med örondroppar? Det är inte så att han har ordentligt ont i öronen och därför reagerar så starkt?
    Min allergihund skulle ju ha örondroppar 2ggr/dag och stor rengöring av öronen 2ggr/veckan vissa perioder så börja träna ;)
    Till tassarna kan du köpa Fungoralschampo som du använder 2 ggr/veckan och låter sitta 5-10 minuter innan du sköljer. 
  • södertälje

Aleo vera shampoo och gel har fungerat mer än utmärkt på min hund,han har mat allergi och tappar päls på vissa ställen,fick tipset av en häst ägare som använder aleo vera.

• Elin 821
    dezibel skrev 2012-08-18 05:56:38 följande:
    Har du testat att köra klicker i samband med att du tar fram flaskan med örondroppar? Det är inte så att han har ordentligt ont i öronen och därför reagerar så starkt?
    Min allergihund skulle ju ha örondroppar 2ggr/dag och stor rengöring av öronen 2ggr/veckan vissa perioder så börja träna ;)
    Till tassarna kan du köpa Fungoralschampo som du använder 2 ggr/veckan och låter sitta 5-10 minuter innan du sköljer. 
    Veterinären kollade öronen och det ska inte vara problem med att han har ont. Det börjar gå bättre nu när jag fick ett nytt örontvätt. Första örat fick jag bråka mig till. Jag fick hålla hårt i nackskinnet och trycka det i örat trots stora protester från hunden. Andra örat då hade vi gäster och helt plötsligt stod han bara still och lät mig göra det så jag vet inte om det var för att han tyckte det här medlet var bättre eller om han tyckte det kändes skönt med fler människor i omgivningen.
    Sen fick jag även ett medel som sitter på bomullspads som jag ska ha till ytteröra, tass och mungipor där han fått sår efter att ha kliat nu. Har använt det i 2 dagar och det ser redan mycket bättre ut.
    Även fodret ska börja funka bättre nu :) 
  • Elin 821
    södertälje skrev 2012-08-20 11:51:59 följande:
    Aleo vera shampoo och gel har fungerat mer än utmärkt på min hund,han har mat allergi och tappar päls på vissa ställen,fick tipset av en häst ägare som använder aleo vera.
    Jag fick tag i en olja som ska ner i maten och lite andra medel och redan nu ser jag skillnad. Men tack för tipset :)
  • Pikapika

Hej
    Vad äter han? Många foder på marknaden innehåller saker som inte är arteget för en hund (vete, maj osv).
    Jag skulle sätta hunden på färskoder om han inte redan äter det och lägga till benmjöl.
    Då maximerar man chanserna för kroppen att själv lösa problemet från grunden :)
    Lycka till!

• Elin 821
    Pikapika skrev 2012-08-22 11:14:58 följande:
    Hej
    Vad äter han? Många foder på marknaden innehåller saker som inte är arteget för en hund (vete, maj osv).
    Jag skulle sätta hunden på färskoder om han inte redan äter det och lägga till benmjöl.
    Då maximerar man chanserna för kroppen att själv lösa problemet från grunden :)
    Lycka till!
    Hej! Han äter ett foder som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, men det är till för allergier och annat utan allt vete och sånt :) Han verkar svara rätt så bra på det fodret, plus oljan jag köpt. Sen tvättar jag även svampområdena nu när han har "problem" och han har nästan slutat klia helt så det går i helt rätt riktning :)
  • dezibel
    Elin 821 skrev 2012-08-24 16:12:12 följande:
    Hej! Han äter ett foder som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, men det är till för allergier och annat utan allt vete och sånt :) Han verkar svara rätt så bra på det fodret, plus oljan jag köpt. Sen tvättar jag även svampområdena nu när han har "problem" och han har nästan slutat klia helt så det går i helt rätt riktning :)
    Gud va skön att de går åt rätt håll! Jag avlivade min förra hund pga allergi och ve hur bedrövlig de kan vara för hunden.
  • marla333
    Elin 821 skrev 2012-08-24 16:12:12 följande:

Härligt att det går bättre! Har själv en hund som ofta får svamps mellan tårna och i öronen, och han måste simma för sitt ena knä... Det viktiga är att få problemställena torra, att föna tassarna noga och ha bomull eller fetvadd i öronen. Har också prövat allergifoder, men det hjälpte inte. Nu går han på barf, vilket funkar för oss. Till tassarna har vi en salva, nånting på fuci... Grå liten tub med orange på. Minns inte hela namnet. Funkar kanon! Till öronen har vi olika, har ännu inte fått bukt med det. Ett tips är att hålla på med öron och tassar vid andra tillfällen, brukar pilla på hundens öron i soffan eller gå igenom hans tassar utan att ha på salva, så det inte alltid förknippas med nåt dåligt. Eftersom vi simmar ofta med honom, ser vi till att han är nerklippt, speciellt vid tassarna och mellan tårna, även i hans öron tar vi bort hår. För att det ska vara enkelt att få tort och inte bli fuktigt.
  • Astarte

Om dert verkligen är svamp han har (det finns många åkommor som lätt förväxlas med svamp) så hjälper det att smörja med Atamon. Mycket billigare än att köpa de svindyra svampsalvorna stup i kvarten. Min lilla blandras får lätt svamp, men en vän berättade att hennes veterinär hade tipsat om Atamon. Jag köper den flytande och smörjer med en tuss. Är det ett svårare angrepp kanske man måste ta till dyr svampsalva först, men vid lättare besvär, eller som förebyggande fungerar atamon utmärkt.

/
Svar på tråden Svamp på hund, funkar allergifoder?