• mysmamman84

Kurdisk mat och recept

Min man är turkmen/kurdisk och när jag ser på honom så lider jag för han har nästan gått ner 20kg på 1 år så jag vill gärna lära mig att laga kurdisk mat så att han går upp igen eftersom deras mat är lite mera fetare än vad våran svenska mat är eller så är den godare kanske för honom.
    Men skriv gärna recept och hur man gör maten så att jag kan överaska honom och visa att jag värkligen bryr mig och vill lära mig hans mat rätter..

Wictor 17/1-03 Carl 18/10-04 Caroline 22/5-07 Gabriel 18/7-11
  • Svar på tråden Kurdisk mat och recept
  • frankrike

Nej, den är nog snarare nyttigare:)). Min man är kurd och hos hans familj äter vi sååå god mat. Dock har jag inte direkt lärt mig att laga något...

• MaryCaroline

Min sambo är kurd från Iran :) Jag har varit nere i Kurdistan och de äter myyyycket ris :P :D Sen äter de ju nästan bara färsk mat, alltså inte speciellt mycket konserver och inte mycket som varit fryst. Kanske det har ett finger med i spelet också?! Skulle också säga att de äter nyttigare mat än vad vi gör till exempel... Har tyvärr inga recept. De försökte lära mig att laga lite av deras mat när jag var där, men det gick inte så bra med tanke på att jag inte förstår mycket av vad de säger och jag är inte heller speciellt intresserad av matlagning :P Men jag kan också följa den här tråden ifall det dyker upp någonting :)

• mysmamman84

Min svärmor lever tyvärr inte i sverige hela hans famlij lever i irak han har bara 2 kusiner som bor i sverige och dem är killar så att jag kan inte gå hem till dom..

• Snöviolen
    mysmamman84 skrev 2012-08-18 22:04:14 följande:
    Min svärmor lever tyvärr inte i sverige hela hans famlij lever i irak han har bara 2 kusiner som bor i sverige och dem är killar så att jag kan inte gå hem till dom..
    Ja det var ju svårare, men det kanske finns matlagningskurser som kan lära ut hur man tillagar kurdisk mat. ABF eller liknande.
  • frankrike

Men din man måste väl kunna säga vilka slags rätter de äter och sen kan ni tillsammans testa lite?

• mysmamman84
    frankrike skrev 2012-08-18 22:52:27 följande:
    Men din man måste väl kunna säga vilka slags rätter de äter och sen kan ni tillsammans testa lite?
    Min man jobbar på resturang 5 dagar i veckan så jag vill itne kräva att han ska laga mat hemma också det käns inte okej
  • frankrike

Inte laga kanske men hjälpa dig lite vad du kan göra... Idag slutar ramadan så nu är det ju hur mycket god mat som helst:). Synd att hela makens släkt bor i Dalarna och vi på västkusten...

Svar på tråden Kurdisk mat och recept