• Magnus 552

Efternamn för styvbarn/bonusbarn

Om två personer gifter sig och får ett gemensamt efternamn, t ex båda tar mannens namn.
    Vilka möjligheter har kvinnans tidigare barn vad gäller efternamn om barnen inte är mannens biologiska barn? 
    Kan dessa bonusbarn byta till samma gemensamma efternamn (om mamman har ensam vårdnad)? 

• Svar på tråden Efternamn för styvbarn/bonusbarn
  • LillaNovaK

Innan jag gifte mig hade jag min styvpappas efternamn. Bytte från min biopappas när jag var i 10-årsåldern tror jag!

• Economy5

Barnet och mamman heter Andersson (det är mammans namn från födseln. Barnets pappa (som inte finns med i bilden) heter Svensson i efternamn och delar således inte efternamn med sitt barn).

Mammans blivande man heter Larsson.

Mamman gifter sig med Herr Larsson och blir således Fru Larsson.

Mamman väljer att INTE behålla namnet Andersson, varken som extra efternamn eller som mellannamn - hon väljer alltså helt bort namnet Andersson.

Om scenariot ser ut som ovan, så måste barnet (om denne är under 18 år) ta efternamnet Larsson (alt sin pappas efternamn).

Det är nämligen som så i Sverige att ett barn, under 18 år, inte har rätt att bära ett efternamn som varken barnets mamma eller pappa bär.

Så, efternamnet för det omyndiga barnet blir således Larsson eller Svensson.

• Grus grus

Wrong. Ett barn kan ha ett efternamn som en förälder tidigare haft. Barnet behöver inte byta efternamn Bara för att föräldern gör det.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Dixie
    Economy5 skrev 2014-06-21 00:36:20 följande:
    Om scenariot ser ut som ovan, så måste barnet (om denne är under 18 år) ta efternamnet Larsson (alt sin pappas efternamn).
    Det är nämligen som så i Sverige att ett barn, under 18 år, inte har rätt att bära ett efternamn som varken barnets mamma eller pappa bär.
    det där stämmer väl ändå inte - finns ingen info hos skatteverket om detta!? 
  • Tedrickare1
    Dixie skrev 2014-06-23 15:06:59 följande:

det där stämmer väl ändå inte - finns ingen info hos skatteverket om detta!? 

Jo, det tror jag nog stämmer. Ett barn under 18 år får inte bära ett efternamn som varken mamman eller pappan bär.

I det här fallet kan mamman välja att behålla sitt gamla efternamn som ett mellannamn, och då _tror_ jag att det är okej för hennes barn att ha kvar det gamla efternamnet.
  • Tedrickare1
    Tedrickare1 skrev 2014-07-02 03:53:25 följande:

Jo, det tror jag nog stämmer. Ett barn under 18 år får inte bära ett efternamn som varken mamman eller pappan bär.

I det här fallet kan mamman välja att behålla sitt gamla efternamn som ett mellannamn, och då _tror_ jag att det är okej för hennes barn att ha kvar det gamla efternamnet.

Nope! Fel av mig. Tydligen så kan ett barn ha kvar mammans namn (som hon hade som ogift).

www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/namn/efternamn/jagskulleviljaattmittbarnfickmittefternamnardetmojligt.5.18e1b10334ebe8bc8000118372.html
Svar på tråden Efternamn för styvbarn/bonusbarn