• ung83

Kan man ge bort blommor på ett bröllop??

Ska på bröllop imorgon, och paret önskar sig inga paket utan man ska tänka på deras resa. Så vi tänkte ge pengar och en blomma för de är så himla tåkigt att ge ett kuvert bara. Så jag köpte en jättefin blomma igår i en kruka med hjärta och sidenband. lite shabbystil.. sen fick jag reda på att man inte ska ge bort blommor till ett bröllop.

Kan detta stämma??

• Svar på tråden Kan man ge bort blommor på ett bröllop??
  • Lacey

Fick massa blommor när vi gifte oss

• La Lola

Varför skulle man inte kunna ge blommor enligt den/de som påstod det? Obestämd

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lottis

Jag hade blivit jätte glad om jag fick blommor  =)

Every second counts 'cause there's no second try
  • Coruscant

Det blir väl dumt om man ger en blomma utan kruka eller utan vas - men som du gjort med kruka passar det bättre. Svårigheten blir väl vart blomman ska ställas och hur den ska transporteras hem och tas om hand ifall de ska iväg på hotell / bröllopsresa direkt.

• ung83

La lola: hon som berättade de visste inte varför hon hade bara hört de.

coruscant: Festlokalen är bara ett par 100 m ifrån deras boende. sen är blomman vattnad så den kommer ju kara sig ett par dagar. sen dagen efter måste ju allt bort ifrån festen så den kommer hem och dom åker ju inte bort på en gång utan senare.

Så jag tror nog att vi ger blomman!

• La Lola
    ung83 skrev 2012-08-17 13:11:26 följande:
    La lola: hon som berättade de visste inte varför hon hade bara hört de.
    Såna förklaringar från folk älskar jag....
    De har hört något de måste föra vidare men vet inte anledningen.

Ge blomman du.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • BuoBä

Ska man vara riktigt petig med etiketten ger man (i alla fall i svensk tradition) inte bort en krukväxt eftersom det är ett ansvar för mottagaren att ta hand om den. Lite samma sak som att man inte ska ge bort husdjur om man inte är helt säker på att mottagaren vill ha det åtagandet i flera år framåt.

Nu gissar jag att ni inte kommer gå på årliga inspektioner för att se att brudparet fortfarande håller liv i den stackars krukväxten och inte heller kommer säga upp bekantskapen ifall den dör/slängs, utan ni ser det mer som en symbolisk gåva eftersom de inte ville ha något annat. Ni orsakar dem heller inga transportproblem eftersom de bor nära festlokalen. Då är en krukväxt helt OK. 

Svar på tråden Kan man ge bort blommor på ett bröllop??