• sofiag

11 åring och smink mm.

Hej,

Jag är gift men en man och vi har tillsammans två små barn. Min man har sedan tidigare en dotter på 11 år som  bor hos sin mamma men är med oss på helger och skollov.

Min relation med dottern har alltid varit jättebra då hon var relativt liten(3år) då vi träffades. Jag ser henne som min "dotter" och försöker att inte göra någon skillnad på henne och mina biologiska barn.
    Det senaste året har dock saker och ting börjat att förändras och det uppstår hetsiga diskussioner/bråk då  hon mer och mer börjat förändrats. 

Nu när hon kommer upp på helgerna så är hon sminkad, bär BH av värsta push-up modellen(fast hon inte fått bröst ännu), så korta shorts att  man ser halva rumpan mm... bilderna som hon lägger upp på FB och twitter är extremt utmanande och i min värld är detta inte ok! Hon tänker på sitt utseende/byter kläder hela tiden och pratar ofta om hur tjock eller smal hon är /har blivit och i mina ögon är detta varningssignaler...Att hon inte kan gå ut på stan/träffa vänner utan smink/ fixat håret... Hon är bara 11 år?!

Hennes mamma "rycker på axlarna" åt situationen  och säger skämtsamt att "Ja, hon ser ju ut som 16" med ett leende. Vi har helt olika syn på uppfostran.

När jag pratar med dottern så säger hon att hon inte bryr sig, att alla hennes vänner ser ut så här... Jag vet inte hur de ser ut i hennes skola då hon bor i en annan stad, men här där vi bor ser inte barnen ut så här!

Vad tycker ni? Är detta ok? Vad ska jag göra? Hennes pappa är ganska passiv och tycker att detta är en "tjejgrej" så där får man inte så mycket hjälp...
    Försöker säga att "här hemma ser vi inte ut på det där sättet",  att det är ok att sminka sig om man ska på fest/disko eller liknande. Möjligtvis att det är ok med mascara och lite läppglans men inte fondation/puder och allt annat som hon smetar på sig! och att man klär sig värdigt och efter sin ålder. Har också försökt förklara vilka signaler hon sänder ut men det är hon såklart inte medveten om...

Jag blir jättetacksam för svar, kanske kan jag visa henne tråden med era kommentarer? Eller tror ni att det är dumt? Hon kanske blir ledsen av att jag ställt frågan här? Det kanske till och med är så att det  är jag som måste inse att hon börjar bli vuxen...

Mvh. Sofia 

• Svar på tråden 11 åring och smink mm.
  • Sunshine808

Oj, jag vet inte vad man kan göra men när jag var 11 undrade jag vad det var för konstigt påhitt dem kallade smink och jag skulle aldrig kunna tänka mig det. När jag var 14 började jag använda mascara dock bara lite.

Det måste ha hänt något konstigt med världen när barn inte bara kan vara barn utan istället leker vuxna.

• W Goldberg

Ang bh:n så är det troligt att hennes kompisar har vuxit till sig och därför börjat med bh. Självklart vill hon också testa/ha det också då.

Smink tycker jag också skulle kunna vänta. Som du säger. läppglans och lite mascara må väl gå.

Kläder är svårt. Klär sig alla på ett visst sätt är det svårt att sätta emot. Möjligen kan man väl visa henne på liknande alternativ som är lite mer "passande"

Barn i den där åldern kommer att vilja testa det mesta, och ju mer man säger nej desto viktigare blir det att verkligen testa. Det gäller att gå en fin balansgång mellan de viktiga nejen och de som faktiskt inte spelar så stor roll tror jag.

• RosaBabyfilt

Prata med henne om risker och fel signaler, men ställ dig inte på kant med henne för förbud leder bara till revolt. Jag började sminka mig i 11-årsåldern och använda bh också trots obefintliga bröst, för mina vänner gjorde det. Mina föräldrar pratade med mig och hade en öppen dialog, och jag gick aldrig till överdrivet extremt. Så ha en dialog men förbud i detta tror jag inte på.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • tjorven000

Det hon sa med att hennes kompisar har bh mm. Det var kanske därför som hon inte vill känna sig utanför alla hennes kompisar! Om hennes kompisar köper tillexempel bh och nät tröja. Så vill hon såklart också ha det! Så är det bara , finns inte mycket att göra åt! Men mina döttrar är dock olika! Jag har en tjej på 14 år som knappt sminkar sig och så. Och en tjej på 11 och ett halvt som sminkar sig oerhört mycket. Det är inte så att jag skulle springa bort till affären och köpa brunkräm åt henne, nej utan hon tar mitt. En dag när jag kom hem från jobbet skulle vi åka till vår släkt. Då gick jag fram till skåpet med smink mm. Och där ligger brunkrämen och mascaran helt utsmetad. Ja gissa efter det fick hon inte ha smink på 2 veckor i skolan men hon lyssnar inte så nu varje morgon innan hon går till skolan kikar jag lite extra noggrannt!

Svar på tråden 11 åring och smink mm.