11 åring och smink mm.
Hej,
Jag är gift men en man och vi har tillsammans två små barn. Min man har sedan tidigare en dotter på 11 år som bor hos sin mamma men är med oss på helger och skollov.
Min relation med dottern har alltid varit jättebra då hon var relativt liten(3år) då vi träffades. Jag ser henne som min "dotter" och försöker att inte göra någon skillnad på henne och mina biologiska barn.
Det senaste året har dock saker och ting börjat att förändras och det uppstår hetsiga diskussioner/bråk då hon mer och mer börjat förändrats.
Nu när hon kommer upp på helgerna så är hon sminkad, bär BH av värsta push-up modellen(fast hon inte fått bröst ännu), så korta shorts att man ser halva rumpan mm... bilderna som hon lägger upp på FB och twitter är extremt utmanande och i min värld är detta inte ok! Hon tänker på sitt utseende/byter kläder hela tiden och pratar ofta om hur tjock eller smal hon är /har blivit och i mina ögon är detta varningssignaler...Att hon inte kan gå ut på stan/träffa vänner utan smink/ fixat håret... Hon är bara 11 år?!
Hennes mamma "rycker på axlarna" åt situationen och säger skämtsamt att "Ja, hon ser ju ut som 16" med ett leende. Vi har helt olika syn på uppfostran.
När jag pratar med dottern så säger hon att hon inte bryr sig, att alla hennes vänner ser ut så här... Jag vet inte hur de ser ut i hennes skola då hon bor i en annan stad, men här där vi bor ser inte barnen ut så här!
Vad tycker ni? Är detta ok? Vad ska jag göra? Hennes pappa är ganska passiv och tycker att detta är en "tjejgrej" så där får man inte så mycket hjälp...
Försöker säga att "här hemma ser vi inte ut på det där sättet", att det är ok att sminka sig om man ska på fest/disko eller liknande. Möjligtvis att det är ok med mascara och lite läppglans men inte fondation/puder och allt annat som hon smetar på sig! och att man klär sig värdigt och efter sin ålder. Har också försökt förklara vilka signaler hon sänder ut men det är hon såklart inte medveten om...
Jag blir jättetacksam för svar, kanske kan jag visa henne tråden med era kommentarer? Eller tror ni att det är dumt? Hon kanske blir ledsen av att jag ställt frågan här? Det kanske till och med är så att det är jag som måste inse att hon börjar bli vuxen...
Mvh. Sofia