• Cornette

Huskur för lös mage hos häst?

Hjälp, båda mina hästar har varit halvt om halvt lösa i magen i ca två månader (sen flytt till nytt stall - nytt hösilage). Det är inte diarré men det är inte fast avföring och svansarna blir geggiga, inte så trevligt att borsta varje dag... Jag trodde att deras magar skulle vänja sig vid det nya hösilaget som är blötare än vad de är vana vid men tydligen inte.
    Jag efterlyser nu någon huskur mot detta. Har ingen lust att slänga ut en massa pengar på "Mag & Tarm" eller "Bakteriebalans" om något annat hjälper. Idag provade jag A-fil som jag blandade med krosskorn/krosshavre, betfor, och morötter. De fick ½ liter var. Det var inte så himla populärt... Båda pållarna bara blängde på mig och undrade vad jag hade gjort med deras goda mat!
    Mamma tyckte jag ska prova med blåbärssoppa, vad tror ni om det? Alla svar mottages tacksamt, men kom ihåg att det är kräsna små pållar
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Huskur för lös mage hos häst?
  • Cornette

Jo, det har jag tänkt på, problemet är att hösilage är vad stallet erbjudet, vill jag ha hö får jag köpa det själv. Det har jag inte råd med och hur lätt är det att hitta bra hö så här års? Den ena är en treåring så det är lite kinkit med vad hon får äta eftersom hon måste växa.

• Mika86

Okej, annars brukar ju det hjälpa vissa hästar.
    ha tyvärr inga fler tips.
    Lycka till

• ElleEsse

Bytte du foder direkt eller blandade du med grovfodret de hade innan i början?

• skruttis11

e de ja som e dum eller nått sånt eller bara ja som har glömt jag har läst häst på lillerud å där gav vi hösliage men vi vacc hästarna pga av att de inte skulle bli lösa

• Cornette

Elle Esse: jag blandade lite, men ingen av dem har reagerat på foderomställning så mycket förut. den stor har aldrig reagerat och honom brukar jag aldrig blanda till. Han är härdad av flera år som internetionell tävlingshäst.

Skruttis 11: Man brukar vaccinera mot botulism, inte mot lös mage. Detta vaccin är i mina ögon slöseri med pengar om man, som vi, delar på balen, dvs inte fodrar helbal i hagen. Vaccinet som finns i Sverige är jättedyrt och det tar bara en sort av 22 olika sorters botulism. Jag har pluggat på både Flyinge och Strömsholm och om alla hästar där klarar sig utan vaccinet så borde mina göra det. Botulism uppkommer ju av att man pressat in ett djur eller liknande i balen och när man delar den vid iordningställande av foder så märker man ju om det skulle slunkit med något djur.

• skruttis11

tack för uppfräscningen de är då ett tag sen ja höll på med hästar ville inte vara otrevlig med mitt inlägg bara så du vet

• Cornette

Skruttis 11: ingen fara, tog det inte alls som otrevligt, ville bara hjälpa dina kunskaper lite, jag är utbildad ridlärare så jag är väl yrkesskadad med utlärning

• Cornette

Den lilla hade ätit upp idag men den stora har allt kvar, de fick den maten igår vid 16. Han är kräsen, och säkert himla hungrig just nu

• ElleEsse

Nypondryck med fibrer är också en sån sak du kan prova ge pållarna =)

Svar på tråden Huskur för lös mage hos häst?