• Lindah77

Fast mellan två världar...

Det känns ibland som att jag är fast mitt emellan två världar. Jag har barn och är förälder. Fast bara varannan vecka. Ja, jag vet att jag är förälder och har barn även den veckan då hon är hos sin pappa. Men det är faktiskt ändå inte samma sak som att ha ett familjeliv. För mig betyder detta att jag inte riktigt är ”inne” i varken familjevärlden eller utanbarnvärlden. Det betyder att jag känner mig utanför i båda världarna. Jag älskar familjelivet, och varannan vecka har jag mitt barn hos mig och ”räknas” i den världen. När jag veckan efter inte har henne hos mig, är det som att jag direkt hamnar utanför familjevärlden.

Mina vänner som har barn träffar jag då jag har mitt barn. Mina vänner som inte har barn träffar jag då jag inte har mitt barn.

Jag vet att föräldrar med familjeliv året om kan längta mycket efter ”frihet” att ägna sig åt sig själv i första hand. Jag vet att vänner utan barn kan längta mycket efter det trygga familjelivet.

Då jag har min dotter och vi gör något som att bada på badplatsen kan jag sitta och drömma om och längta efter familjelivet. Jag kommer på mig själv med att tjuvlyssna på föräldralediga med barn, och deras prat om barn, barn, barn. ”Kalle gjorde si och Pelle gjorde så”. ”Vi har köpt en ny barnsäng till Kalle”. ”Ja, vet du att Pelle han har fått två nya kompisar på förskolan”. Ja, det låter kanske banalt, men just det där, den stunden som dessa föräldralediga vänner delade på badplatsen med varandra – den stunden känner jag att jag längtar efter!

Att leva som ensamstående med barn varannan vecka, efter att ha levt familjeliv, är för mig som att gå ett steg tillbaka/ett steg i fel riktning.

Ibland kommer jag att tänka på att jag aldrig mer kommer att leva ett ursprungligt familjeliv med dottern. Det gör mig ledsen! Inte för att jag vill ha hennes pappa tillbaka, utan för känslan och tryggheten av att ha en familj.

• Svar på tråden Fast mellan två världar...
  • VV pappa

Hej!

Du prickar in den känsla jag har till 100%!

Har levt "riktigt" familjeliv i 10 år och helt plötsligt har man barnen bara varannan vecka, och dessutom själv... Jag vill inte heller på något sätt ha tillbaka barnens mamma men det är så himla skumt att inte längre dela det som händer i barnens liv med deras mamma.

Jag har tre barn och den vecka när de är här är det naturligtvis fullt upp med att passa tider, fixa käk, göra läxor och allt annat praktiskt... O sen andra veckan är man "singel" och måste fylla det stora tomrummet med saker som nästan känns meningslösa... Tror att det är skillnad mellan olika personer och att en del har förmåga att hantera situationen, men jag har levt i en värld där jag kännt mig helt tillfreds och aldrig haft behov av mer egentid, att kunna göra saker som man kunde innan man fick barn etc. Det gör det svårt att se på framtiden och förstå hur man ska kunna komma tillbaka till den där känslan av lugn och välbefinnande som fanns innan.

Känner så väl igen mig i detta med vänner o så. Jag har många vänner kring mig men nästan alla har familj, och visst är det lite konstigt att träffas när man inte har sina egna barn med sig... Man vet ju också att det är fullt upp med att driva runt en familj och ibland känner jag mig som ett påhäng när man hör av sig o vill träffas. Men när allt kommer omkring så får man ju vara glad att man har alla vänner, de betyder ju så ofantligt mycket när man lever själv...

Jag försöker verkligen att se positiva saker i situationen, att man faktiskt får möjlighet att göra saker som varit svårare förut som att resa med kompisar, inte behöva planera så mycket (ena veckan...), att barnen ändå har det bra och att det kunde ha varit värre etc. Men om någon hade kommit med ett erbjudande om att få trollas tillbaka till det riktiga familjelivet hade jag betalat vad som helst för att komma tillbaka!!

Alla säger till mig att med tiden så kommer saker att lösa sig och ser man sig omkring så verkar det ju så, men hittils har det inte varit någon höjdare. Snacka om att man börjar fundera på de stora frågorna i livet...
    /C

• Lindah77

Ja, det är "skönt" att höra att det finns fler i samma situation.

Kram

Svar på tråden Fast mellan två världar...