• kottemama

Massagestol i gravidvecka 5!?

Vi har fått en fin ny massagestol på jobbet och jag satte mig i den illa kvickt och körde ett program på 20 minuter ganska hårt. Sedan slog det mig, att herregud jag e ju gravid, detta kanske var osmart! Är alltså i gravidvecka 5 (4+3).
    Kan jag ha skadat graviditeten nu? :-S

• Svar på tråden Massagestol i gravidvecka 5!?
  • Nordanvinden08

Det gick säkert bra:) Men undvik den framöver. Man får sitta i dem om de inte vibrerar. Det berättade min sjukgymnast:)

• kottemama

Tack för ditt svar! Det blir absolut inga mer massagestunder i den stolen! :)

• hellokill3r

Känner mig lite dum nu, varför skulle det vara farligt med vibrationer? Aldrig hört /snart tvåbarnsmamma

• hellokill3r

Jag menar man får ju använda vibrerande dildos utan fara och där är det typ direktriktat mot livmodern.

• Zanzie
    hellokill3r skrev 2012-08-18 11:54:04 följande:
    Jag menar man får ju använda vibrerande dildos utan fara och där är det typ direktriktat mot livmodern.
    Om man får använda vibrerande dildos råder det nog delade meningar om under graviditet och beror nog lite på hur ens graviditet ser ut.

Men, en dildo orsakar inte tiondelen av vibrationerna i kroppen som en kraftig massagestol orsakar. Då vibrerar hela kroppen och när jag använde en kraftig massagemaskin under min förra graviditet av ren desperation på grund av värk i höften märkte jag rätt tydligt att det INTE var poppis i magen. Och det är väl inte så underligt - har man huvudet inkilat i mitt bäcken är det inte så skönt om hela bäckenet vibrerar.

Som jag förstått det ska kraftiga helkroppsvibrationer undvikas dels för att det stressar fostret i senare delen av graviditeten (fast det sker inte i vecka fem), att det eventuellt kan ge tidig förlossning/missfall (det är vetenskapligt inte helt klargjort) och att kraftiga helkroppsvibrationer ökar belastning på ryggrad och leder (vilket nog inte är ett problem med just massage).
  • Zanzie
    Zanzie skrev 2012-08-18 12:16:21 följande:
    Som jag förstått det ska kraftiga helkroppsvibrationer undvikas dels för att det stressar fostret i senare delen av graviditeten (fast det sker inte i vecka fem), att det eventuellt kan ge tidig förlossning/missfall (det är vetenskapligt inte helt klargjort) och att kraftiga helkroppsvibrationer ökar belastning på ryggrad och leder (vilket nog inte är ett problem med just massage).
    Och OM det kan ge tidig förlossning/missfall så gäller det alltså sådana personer som utsätts för kraftiga, stressande och obehagliga vibrationer varje dag i jobbet, inte en 20-minutersvända i en massagestol.
  • kottemama

Tack snälla för alla svar o tankar. Man blir ju lite hispig..eller väldigt mycket hispig..när man så gärna vill att allt ska gå bra!

• Nordanvinden08

Jag har råkat ut för flera mf och de ville nog ta det säkra före det osäkra med mig:) Blev ju avrådd från sex oxå de första 12v...

Svar på tråden Massagestol i gravidvecka 5!?