• Anonym (nyfiken)

Gravidkläder / mammakläder

Vad använder ni för gravidkläder / mammakläder? Var köper ni dem på nätet eller i butiken? Hur är storlekarna? Vilka plagg/klädstil föredrar ni? Blev massa frågor nu så hoppas någon har tid att svara:)

• Svar på tråden Gravidkläder / mammakläder
  • KMW

Har köpt några par jeans och that's it. Ett par på Lovely Mama och ett par på HM. Till det använder jag dom flesta av mina vanliga toppar.
    Har också investerat i ett gäng trikåklänningar och stickade klänningar från HM och Bonprix som inte är mammakläder men som funkar bra ändå. Räknar med att klara mig på det fram till december då bebben kommer.
    Tycker att mammamodet som finns är så gräsligt fult, är ju till och med svårt att få tag på nåt så simpelt som ett par schyssta stuprörsjeans...

• Hoppfull84

är ju inte gravid längre men när jag var det så hade jag mammabyxor med mudd, både jeans och byxor, jegging med mjuk resår, vanlig kjol och mamma-strumpbyxor. upptill hade jag mest vanliga kläder, finns rätt mycket oversize mode som rymmer även stora magar, och vill man skylta med magen kan man sätta ett smalt skärp under bysten.
    om man ska köpa mammatoppar så satsa på såna som är amningsvänliga så du kan använda dem även efter förlossningen. köpte nästan allt på HM

nu kanske jag är ovanligt bekväm av mig men jag ångrar inte att jag köpte så många gravidbyxor, änvände vissa av mina i upp till ett år efteråt för att de var så bekväma och man sitter en hel del på golvet första året och då är mudden bra "rörmokarerump-kamoflage" hehe.

• emma ax

Jag köpte ganska mycket på tradera och hittade en del snyggt på topshop, sen köpte jag baskläder (tex vitt linne och svart kortärmad) på HM.

Har ett jobb där jag behöver vara snyggt klädd ibland så jag köpte ganska mycket kläder... men några av dem använder jag fortfarande ett år senare :)

Resonerade så att jag köpte mycket svart och vitt för att lätt kunna matcha, sen piffade jag till det lite med färgglada och snygga smycken och schalar.

Satte ofta ett skärp eller band under brösten för att slippa att se ut som ett tält.

• PetraD

Köpt byxor på hm
    För några år sen (då fanns där) på lindex och kappahl.
    Beställer väldigt lite kläder till mig själv, vill gärna prova.
    Toppar/linnen/tröjor använder nästan bara "vanliga"

• iser

För min del är det strumpbyxor från hm och leggins med olika klänningar som gällt båda graviditeterna. Jag är en spinkis men som alltid får stor mage så jeans sitter urdåligt på mig. Asos tycker jag har bra och snygga gravidkläder. Annars har jag fått låna mycket klänningar av min mamma som har två storlekar större än mig. Tradera kan vara bra också.

• Anonym (nyfiken)

Tycker själv att det är otroligt svårt att hitta gravidkläder:( Tänkte har ni några onlinesidor eller butiker ni kan rekommendera? Vet att hm har en del men deras storlekar är alldeles för stora ,den minsta de hade var 38. Hur mycket kläder behöver man egentligen köpa? Klarar man sig med 2 par byxor och 3 tröjor lr?

• gipsy

Vill man inte köpa nytt så finns det en begagnatsida på Facebook...där köpte jag nästan alla mina kläder! Köpte bara ett linne nytt och resten beg :) är ju ganska kort tid man använder kläderna så oftast väldigt bra skick på dem.

• MnM2010

Leggings från hm och vanliga toppar/tunikor är bra
    När det gäller mammabyxor har två par jeans och ett par shorts, klarat mig bra. Bara 1 mån kvar nu. Jag föredrar de byxor som har en hög mudd istället för lågt skurna, de trycker på bäbisen.

Ett annat bra tips är ju tunikor och en skärp.
    På bon prix har de mammakläder, ej köpt själv. Men det man rekomenderar är att man köper sin vanliga storlek.     

• KMW

Ja, måste säga att utbudet av mammakläder är bedrövligt, och mycket av det som finns är såååå tantigt. HM tex som i vanliga satsar på att vara trendiga har skitfula mammakläder av någon anledning. (min åsikt, no offense)
    Som någon annan skrev så klarar man sig långt med gravidstrumpbyxor/leggins och klänningar/tunikor även om dom inte är gravidkläder egentligen. Ett par schyssta stövlar och några fina koftor till det så är hösten och vintern räddad. :)
    Dom flesta trikåklänningar som finns på "vanliga" avdelningar funkar även som gravidklänningar, bara man ser till att dom inte är för korta i modellen.

• JJ
    Hoppfull84 skrev 2012-08-17 21:53:17 följande:
    är ju inte gravid längre men när jag var det så hade jag mammabyxor med mudd, både jeans och byxor, jegging med mjuk resår, vanlig kjol och mamma-strumpbyxor. upptill hade jag mest vanliga kläder, finns rätt mycket oversize mode som rymmer även stora magar, och vill man skylta med magen kan man sätta ett smalt skärp under bysten.

om man ska köpa mammatoppar så satsa på såna som är amningsvänliga så du kan använda dem även efter förlossningen. köpte nästan allt på HM

nu kanske jag är ovanligt bekväm av mig men jag ångrar inte att jag köpte så många gravidbyxor, änvände vissa av mina i upp till ett år efteråt för att de var så bekväma och man sitter en hel del på golvet första året och då är mudden bra "rörmokarerump-kamoflage" hehe.

• Pluttfamilj

Asos.com har ett grymt bra gravidutbud med bland annat skinny jeans, fina blusar, klänningar etc. Men framförallt så har deras byxor mudd i sidan och inte över hela magen som alla andra verkar ha. Älskar deras jeans, det syns knappt att det är gravidjeans ens! :)

Svar på tråden Gravidkläder / mammakläder