• Anonym (Undrande)

Hur berätta om mens för treåring?

Hallå.
    Jag är bara lite nyfiken på hur ni berättar för era barn vad mens är.
    Nu menar jag små barn som man inte riktigt kan förklara allt för än.
    Härom dagen var min dotter 3 år med mig på toaletten som hon är ibland och då skulle jag byta tampong vilket hon råkade se. Hon undrade direkt vad det var men jag sa bara "inget" som var för jag blev verkligen ställd.
    Att mamma blöder från snippan.. Kan man uttrycka sig så?

Haha..flera kommer säkert garva åt min tråd.

• Svar på tråden Hur berätta om mens för treåring?
  • miljarden

Säg att vuxna kvinnor blöder från snippan ibland och att det inte är farligt. Frågar hon varför säger du att det är för att de ska kunna få barn. Frågar hon varför så får du försöka förklara. Korten på bordet, ärlighet varar längst osv!

• Anonym (mm)

Jag förklara för min son att en gång i månaden så visar mammas kropp att hon kan få barn, å då får hon göra detta. Funka för min son men han är lite småelak ibland å säger på skoj att jag måste ha blöja på mig å att han är stor och behöver ingen blöja. Men men man får väl låta dem hållas.

• Venne
    miljarden skrev 2012-08-17 22:08:16 följande:
    Säg att vuxna kvinnor blöder från snippan ibland och att det inte är farligt. Frågar hon varför säger du att det är för att de ska kunna få barn. Frågar hon varför så får du försöka förklara. Korten på bordet, ärlighet varar längst osv!
    Låter som ett hyggligt invecklat resonemang för en treåring. 
  • Lena
    Venne skrev 2012-08-17 22:11:14 följande:
    Min treåring förstod iaf avslag och att man senare kan ha mens utan problem.

• Coyote
    Venne skrev 2012-08-17 22:11:14 följande:
    Man får ju anpassa efter hur mycket ens treåring kan hantera, men de flesta treåringar jag känner fattar mycket mer än man tror.
  • Lillave

Tycker verkligen inte det är något som en 3-åring behöver veta överhuvudtaget!

• Venne

Ärligt talat fattar jag inte varför man känner ett behov av att diskutera avslag och mens så ingående med en treåring.. 

• Paulina11

jag sa till min dotter som då var 4 år när hon frågade, att det var mens, det får man när man är vuxen och man är kvinna och att man får det för att kunna få bebisar. Ok blev hennes svar och sedan var det inget mer med d

• Lena
    Venne skrev 2012-08-17 22:15:54 följande:
    Ärligt talat fattar jag inte varför man känner ett behov av att diskutera avslag och mens så ingående med en treåring.. 
    Hon kom in på toaletten och undrade varför jag blödde jag sa att jag gjorde det för hennes lillasyster kom ut den vägen men att jag även kommer göra så igen bara för jag är stor nog för att kunna bli mamma men inte har en bebis i magen. Jag tycker inte det är allt för ingående och jag tycker att kunskap om kroppen är bra!
  • chokladochmaränger

Hahaha kommer och tänka på när jag var barnflicka åt en 6 - åring. När vi lagade mat en kväll sa hon helt plötsligt att hon inte ville ha mens. Då sa jag att "alla flickor kommer få mens, men det är länge kvar för dig" och hon blev HYSTERISK!!! Stackars unge. Så för en 3 åring skulle jag aldrig berätta.

Svar på tråden Hur berätta om mens för treåring?